הנקודה הקריטית למיטוט חמאס: ישראל מפעילה לחץ על מצרים לסייע לה לפעול נגד תופעת ההברחות של חמאס בציר פילדלפי, שבגבול רצועת עזה-מצרים, אך קהיר מערימה על כך קשיים, כך דווח היום (ראשון) בוול סטריט ג'ורנל. 

על פי הדיווח, מפי גורמים מצרים בכירים, ישראל ביקשה מקהיר להתקין מערכת התרעה לאורך הציר, כך שישראל תדע בכל זמן נתון על ניסיון של ארגון הטרור לבנות מחדש את המנהרות התת-קרקעיות, שדרכן חמאס מנסה להכניס לרצועה נשק המשמש אותו ללחימה. עוד מסרו הגורמים הבכירים, כי במידה והמערכת באזור תשלח התראה, ישראל ביקשה שיאשרו לה לשלוח לאזור רחפני מעקב. 

כוחות צה''ל ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

בתגובה, קהיר הודיעה כי היא תשקול לאשר את הפעלת מערכת ההתרעה לאורך הציר, אך הפעלת הרחפנים "תהיה הפרה של הריבונות המצרית". המשא ומתן שהתגבש במהלך השבועיים האחרונים תקוע, כך לפי אותם גורמים המעורים בפרטים. הדיווח מתפרסם לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר בפומבי כי ציר פילדלפי חייב להיות בידי ישראל

ראש הממשלה לפני כשבוע כי "ציר פילדלפי, או יותר נכון הסוגר הדרומי, חייב להיות בידינו ולהיות סגור. כל הסדר אחר לא יבטיח את הפירוז שאנחנו רוצים וחייבים להבטיח". ההצהרה החדה הזו הפתיעה רבים, שכן גזרת רפיח ככלל – וציר פילדלפי לאורך גבול הרצועה עם מצרים בפרט – נחשבים למוקד בעייתי שישראל עדיין לא טיפלה בו באופן משמעותי ברצועת עזה, וזאת בעיקר נוכח האתגר המדיני מול מצרים. בקהיר חוששים מאוד מאפשרות של זליגת המלחמה לשטחם ומגל של פליטים.

נשיא מצרים א-סיסי (צילום:  Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)
נשיא מצרים א-סיסי (צילום: Saudi Press Agency/Handout via REUTERS)

רפיח, העיר הדרומית ביותר ברצועה, היא היישוב המרכזי היחיד ברצועה שכוחות קרקעיים של צה"ל עדיין לא פועלים בו באופן משמעותי. ההנחה היא שהטיפול בסוגיית רפיח יידחה רק לאחר שישראל תודיע רשמית על מעבר לשלב ג' של המלחמה, שצפוי להיות "עצים פחות", כהגדרת מערכת הביטחון, ולהתמקד בפשיטות נקודתיות מבוססות מודיעין ולא בפעילות נרחבת של כוחות גדולים לכיבוש שטח כפי שמתרחש עכשיו בצפון הרצועה, במרכזה ובגזרת ח'אן יונס.

ברפיח מצטופפים כעת מאות אלפי מפונים בשטחים אחרים ברצועת עזה, והטיפול בה צפוי להיות מסובך במיוחד מכיוון שמעבר לתשתית הטרור הנרחבת בה, רפיח נחשבת ל"בירת ההברחות" של הרצועה.