נשק רב מתוצרת סין, הכולל רובי סער ומשגרי רימונים, משמש את חמאס במלחמה ברצועת עזה, כך עולה מפרסום של ה"טלגרף" הבריטי. לפי הדיווח, במסגרת פעילות ברצועה איתר צה"ל כוונות טלסקופיות לרובים ומחסניות לרובי M16, וכן מערך של ציוד תקשורת, הכולל מכשירי האזנה ומכשירי קשר צבאיים.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"זה הגיע בהפתעה גדולה", אמר גורם מודיעין ישראלי לעיתון הבריטי. "מצאנו כמויות אדירות של נשק סיני והשאלה היא, האם זה הגיע ישירות מסין לחמאס או לא".

לדבריו, "מדובר בטכנולוגיות נשק ותקשורת ברמה הגבוהה ביותר, דברים שלא היו לחמאס לפני כן, עם חומרי נפץ מאוד מתוחכמים שמעולם לא נמצאו בעבר, ובמיוחד בקנה מידה כה גדול".

שי ג'ינפינג (צילום: רויטרס)
שי ג'ינפינג (צילום: רויטרס)

התגליות מאיימות על קשרים משגשגים בעבר בין ישראל לסין, שהתקררו בעקבות התקפות חמאס ב-7 באוקטובר. חוסר הרצון של בייג'ינג לתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה בעקבות התקיפה חוצת הגבולות של חמאס, שבה נרצחו כ-1,140 בני אדם ומאות אחרים כבני ערובה, מטריד את ישראל במיוחד בימים אלה.

"השאלה היא כמובן האם הסינים ידעו שזה יגיע לחמאס, או שזה הגיע אליהם דרך צד שלישי, כמו איראן למשל?", מסביר ד"ר פטריק בורי, מומחה להגנה מאוניברסיטת באת' וקצין לשעבר בנאט"ו. "אנחנו מדברים פה על ערכת חי"ר מקצועית מודרנית. יש כאן ערכה רצינית, למרות שלא מדובר בנשק כבד. מטולי הרימונים הם נשק קטלני במיוחד. מדובר בציוד שיכול להעלות באופן משמעותי את יכולת ההרג של לוחמי חמאס".

בהתייחס לאפשרות שאיראן עומדת מאחורי העברת הנשק לחמאס, הוא אומר: "אם מדובר בכמות גדולה, סביר להניח שמדובר בשחקן נוסף שמעורב בזה, וסביר להניח שהשחקן הזה הוא איראן. סין לא תאהב את העובדה שזה מה שהאיראנים עושים עם הנשק שלהם. זה לא נראה טוב, וזה יכול להפוך לבעיה עבורם".