משחק מסוכן: איראן מנסה להטיל מצור ומגבלות על ישראל באמצעות איום על נמלי הים של ישראל – ומימוש האיום עלול להוביל להתדרדרות מהירה למלחמה כוללת.

במהלך נאומו: הרמז ששלח נסראללה לישראל וארצות הברית

אתמול פורסם בלבנון כי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה איים בשיחותיו עם מתווכים בניסיון להפחית את המתיחות בגבול הצפון כי "אם ישראל תמשיך לתקוף את לבנון וביירות, אנחנו נפגע באשדוד בעשרות טילים מדויקים לעבר יעדים רגישים". במקביל, מיליציות שיעיות פרו-איראניות טענו שירו אמש טיל לעבר נמל חיפה וקראו לספינות להימנע מלעגון שם. דובר של אחת המיליציות צוטט אתמול כשאיים ואמר "זהו מסר ברור שציר ההתנגדות אינו נוטש את יעדיו באזור. זו לא מערכה רגעית, אלא מלחמה משולבת שמתעמתת עם כל מה שארצות הברית וישראל עושות באזור". כל זאת מתרחש בשעה שהחות'ים בתימן מנסים להטיל מצור על ישראל בים האדום ומפחיתים את התנועה בנמל אילת.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מצור כלכלי וימי הוא חלק מכל מלחמה בין ישראל לבנון. גם ישראל הטילה סגר ימי על לבנון במלחמת לבנון השנייה, ועכשיו חיזבאללה שואף לאיים על נמלי הים של ישראל. הרצון שלהם הוא לייצר פגיעה או בנמל או באוניות כדי לגרום לעליית מחירי הביטוחים ולהחלטות של חברות ספנות שהן לא מגיעות לישראל. 

הדוקטרינה של ארגון הטרור מבקשת להשפיע על אתרים אסטרטגיים ישראליים שקשורים לים – נמלי הים, אסדות הגז ואוניות סוחר ומלחמה – על אף העובדה שאין לו בפני עצמו כוח ימי משמעותי. לכן חלק מההתעצמות של חיזבאללה בשנים האחרונות התמקדה גם בהתחמשות בטילי חוף-ים ובטילי שיוט לטווחים ארוכים יחסית דוגמת ה"יאחונט" הרוסי. מדובר באחד מהתחומים שבהם חיזבאללה השקיע משאבים רבים בשנים האחרונות, מתוך הבנה שישראל תלויה מבחינה כלכלית בסחר הימי. לכן חלק מתפיסת ההגנה בישראל היא להגן על היעדים הללו באמצעים שונים, מתוך הבנה שחיזבאללה מחזיק ביכולת לאיים עליהם.

תקיפת עמדת שיגור של חיזבאללה בלבנון. צילום: דובר צה"ל

ספינות הקרב של חיל הים עמוסות ביכולות טכנולוגיות לטפל באיומים הללו. אין המשמעות היא שבתסריט של מלחמה כוללת מדובר ב"תעודת ביטוח", אולם ההנחה היא שספינות הטילים יידעו להתמודד ולהגן על עצמן עם האיום שמציבים טילי חיזבאללה. אולם תוכניות המלחמה הישראליות לא מתבססות רק על הגנה: התפיסה הישראלית מבוססת על מודיעין ומניסיון העבר, כבר בשלבים הראשונים של כל מלחמה סביר להניח שחיל האוויר יתמקד במשימת השמדה של יכולות אסטרטגיות של האויב, ובהן גם טילים לטווחים ארוכים. ההערכה היא שבישראל מנצלים את הלחימה הנוכחית נגד חיזבאללה גם כדי לשלול מחיזבאללה בהדרגה יכולות שהוא מחשיב כאסטרטגיות, ובהן אמצעים שעלולים לפגוע בעליונות האווירית הישראלית בשמי לבנון.

לאור האיום של חיזבאללה מאתמול כי יש בידיו יכולות לפגוע בנמל אשדוד, ירי של טיל חוף-ים לעבר נמל בישראל עלול להיחשב בגדר הכרזת מלחמה של חיזבאללה נגד ישראל ברמות הגבוהות ביותר שיש. ההערכה היא שחלק מהתוכניות המרכזיות של צה"ל בעת מלחמה היא פגיעה מאוד משמעותית ביכולות החיזבאללה, כדי לנסות ולמנוע מחיזבאללה את היכולת לאיים באופן משמעותי על יעדים אסטרטגיים בעומק ישראל. 

ההנחה שחיזבאללה ישאף לאיים לא רק על נמל חיפה אלא גם על נמל אשדוד נבעה כבר ממסקנות מלחמת לבנון. עם זאת, ישראל מתמודדת כרגע עם ניסיון איראני להקשות על הסחר העולמי איתה מכיוונים מרובים: התנועה בנמל אילת מאוימת על ידי החות'ים בתימן שמנסים לחסום את התנועה בים האדום ובמקביל חיזבאללה וארגונים נוספים דוגמת המיליציות הפרו-איראניות שפועלות בסוריה ובעיראק מנסים לפגוע בנמלי הים התיכון. על כן בישראל מדגישים שפגיעה בנמל ים היא פגיעה אסטרטגית שתיחשב להכרזת מלחמה ותגרור "תג מחיר" כבד מאוד בדמות תקיפות ישראליות בהיקף נרחב מאוד, בין השאר גם על תשתיות אזרחיות של מדינת לבנון. ניסיון התקפה על תשתית אזרחית אסטרטגית נתפסת בישראל כמתן לגיטימציה לפגיעה גם במטרות אזרחיות בלבנון.

האיום של חיזבאללה והמיליציות השיעיות על נמלי הים התיכון מתרחש בשעה שנמל אילת כבר נפגע באופן משמעותי מפעילות של החות'ים בים האדום. "הנמל כיום מושבת ללא כל תנועה", אמר לאחרונה יו"ר דירקטוריון הנמל באילת אבי חורמרו לאתר "פספורטניוז", "אנחנו מצפים מהאוצר למתווה פיצויים לנמל שנפגע בצורה אנושה. בסוף כאשר ייבוא מהמזרח לא יכול לעבור דרך נמל אילת זו פגיעה בכל האזרחים. עד מתי החות'ים יעשו מה שהם רוצים ויטילו אימה על כל חברות הספנות בעולם?".