מלחמת חרבות ברזל - היום ה־94: על רקע המתיחות בגבול הצפון, אמר דובר צה"ל דניאל הגרי כי "המיקוד שלנו בכוח רדואן של חיזבאללה מביאות להרחקתו מהגבול". לתושבי הצפון הבהיר כי "אנחנו נחושים להמשיך ולייצר מציאות ביטחונית אחרת באזור. יש לנו אתגר שם, ואנחנו נכונים לו. אנחנו במוכנות גבוהה מאוד, בהגנה ובהתקפה". ליאת רון דנה על כך ב־104.5fm עם אלוף (מיל') דני יתום, ראש המוסד לשעבר, אשר הביע את דעתו בנושא. 

גלנט: "נעבור לשלב הבא במלחמה"; בן גביר: "אין לקבינט הקטן מנדט להחליט"
מי הבכיר שחוסל? סיכול ממוקד בדרום לבנון; פגיעת טיל נ"ט בק"ש

"אנחנו נמצאים במצב מורכב יותר מבדרך כלל, כיוון שלא סיימנו את המערכה בדרום, רוב הכוחות של צה"ל מושקעים שם. יש עוד לא מעט פעילות נדרשת כדי להביא לכך שטרור החמאס ייפגע באופן משמעותי, ואני לא מדבר על מיטוט, אלא על פירוק המסגרות הלוחמות. צריך גם לעשות מאמץ כדי להחזיר את החטופים. זה משפיע על הצפון כיוון שקשה מאוד להיפרש ולהימתח גם בדרום וגם בצפון בשעה שמתחילים לשחרר יחידות מילואים - כי צריך להחזיר את המשק לפעילות נורמאלית והמילואימניקים צריכים לחזור הביתה ולהיות עם המשפחות שלהם".

עוד הסביר יתום את הצעדים הנכונים לדעתו להשיב את הביטחון לתושבי הצפון: "אז מה אפשר לעשות בצפון? צריך להשתדל שזה לא יגלוש למערכה רב זירתית - כי שני הצדדים לא רוצים את זה כרגע. מה שאפשר לעשות זה לגבות מחירים הרבה יותר כואבים מחיזבאללה ומאיראן. איראן פועלת באמצעות שליחים וישראל מוצאת את עצמה נלחמת לבד מול ציר הרשע, זה לא דבר שתוכנן. התכנון היה שנילחם נגד השליחים הקרובים, חיזבאללה וחמאס, וכל שאר הגורמים, כולל איראן, הח'ותים והמליציות השיעיות - צריכים להיות מטופלים על ידי קואליציה נגדית בראשות ארה"ב שמייצגת את הציר הליברלי. נראה מה תעשה ארה"ב כדי לטפל בגורמים שעלולים להפוך את המזרח התיכון למוקד לחימה עוד הרבה זמן".

לדבריו, "דבר ראשון - צריך לפגוע באיראנים. מדינת ישראל יודעת לעשות את זה בלי רעש וצלצולים, לפגוע פגיעות קשות באיראנים, כולל על אדמת איראן. הדבר השני זה ליטול את היוזמה בדו קרב לאורך הגבול בין ישראל ללבנון ולא להגיב, אלא ליזום כדי שהוא ייגרר אחרינו. היוזמה נותנת לנו חופש פעולה שאינו קיים בשעה שאנחנו נגררים אחרי אחרים".

עוד אמר ראש המוסד לשעבר כי "הפעם העולם מודאג הרבה יותר, גם בגלל העובדה שרוסיה וסין הפכו להיות תומכות של ציר הרשע יחד עם איראן, ארה"ב מאוד מוטרדת מההתפתחות הגיאו-פוליטית הזו ולכן הפעם האו"ם יותר בשל וגם השחקנים יותר בשלים. למשל, אפשר לצטט את ראש ממשלת לבנון, שאמר שהם לא מעוניינים בהסלמה".

תקיפת צה"ל בלבנון (צילום :דובר צה"ל)

עם זאת, הוסיף: "ברור שמי ששולט בלבנון זה החיזבאללה, אבל מי שצריך להצביע בעד חידוש החלטה 1701, עם כל המרכיבים ויבטיחו שהפעם חיזבאללה לא ירד מהליטני לאורך תקופה ארוכה, זו דווקא ממשלת לבנון והממשלות האחרות, כי נסראללה לא חבר במוסדות האו"ם אלא הלבנונים. לכן צריך לנסות את הדרך הדיפלומטית. אם לא יצליחו אז יהיה צריך לשחרר את המצור על החלק הצפוני של מדינת ישראל בכוח".

על החלטת שר החינוך יואב קיש להחזיר את תושבי שדרות לבתיהם ולמוסדות החינוך: "אני לא יודע מה הביא אותו לעשות את זה, אני גם מבין שהוא עשה את זה ללא תיאום עם ראשי הרשויות המקומיות והאזוריות, אי אפשר לעשות דבר כזה ללא תיאום מדוקדק וללא בחינת כל המשמעויות הביטחוניות והחינוכיות. מה גם שצה"ל עדיין לא סיים לעשות את מה שהוטל עליו ברצועת עזה ומפעם לפעם נורות עדיין רקטות שהחמאס יראה שהוא עדיין חי וקיים, לדעתי אלו תנועות פרפור, אבל זה עדיין לא הסתיים ואני לא יודע אם יואב קיש התייעץ עם הגורמים הביטחוניים".