בישראל ממשיכים להזהיר בימים האחרונים את חיזבאללה מפני מלחמה מול צה"ל. שר הביטחון יואב גלנט שוחח הבוקר (שני) עם ה"וול סטריט ג'ורנל", ואמר כי "חיזבאללה רואה את עזה ויודע שאנחנו יכולים לעשות העתק-הדבק לביירות". מי שמשוכנע כי מלחמה כזו תגרום נזק אדיר לעורף הישראלי הוא נציב קבילות חיילים לשעבר, אלוף במיל' יצחק בריק, שמשרטט בראיון עם מעריב את תרחישי הקיצון במלחמה בלבנון.

איראן מאיימת במצור כלכלי: זהו הקו האדום בו ישראל תראה כעילה למלחמה

"ב-20 השנים האחרונות איראן וגרורותיה - חיזבאללה ולבנון והמיליציות הפרו איראניות בסוריה, בתימן ובעיראק, יחד עם חמאס במידה מסוימת והג'יהאד האסלאמי הקימו טבעת של 250 אלף טילים ורקטות וכטב"מים סביב מדינת ישראל. בנוסף לזה, הם בנו כוחות חי"ר על גבולנו, שמצוידים היטב בארטילריה מכף רגל ועד ראש. הם מוכנים לפעולה שכל מטרתה היא לפגוע בעורף בישראל. היא לא תהיה מלחמת חזיתות אלא בעיקר מלחמת עורף", מבהיר בריק בפתח שיחתנו.

כשאני שואלת אותו כיצד צפויה להיראות מלחמה כזו, הוא מסביר: "במלחמה אזורית כוללת צפויים מעל 3,000 רקטות וכטב"מים. בניגוד לחמאס ולרקטות הקטנות, יש להם טילים מדויקים, ראשי נפץ, מאות קילוגרמים שיכוונו אל העורף ישראלי - מפרץ חיפה, ירושלים, באר שבע ותל אביב. אנחנו צפויים לכך שלחיזבאללה יש 150 אלף טילים, רקטות, כטב"מים, אלפי אנשי חי"ר וקומנדו. וכשהמלחמה תתחיל מולם, במלחמה על ליבת המדינה שלנו ושלהם, יצטרפו כל האחרים והיא תהפוך למלחמה אזורית שיכולה להוביל לפיצוץ".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

רקטה של חיזבאללה פוגעת בבסיס היב''א (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
רקטה של חיזבאללה פוגעת בבסיס היב''א (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')


מה יקרה בזירות נוספות?
"באיו"ש יש חשש מאינתיפאדה שלישית. היישובים בתוך איו"ש יכולים להתפוצץ גם בתוך מדינת ישראל, שתמצא את עצמה במלחמה אזורית. ישראל לא הכינה את עצמה לזה בעורף ובגבולות - זה האיום הקשה ביותר של מדינת ישראל, והדרג המדיני-ביטחוני נרדם בשמירה. במלחמת לבנון השנייה ב-2006 חיזבאללה ירה ב-30 יום מעל 4,000 רקטות על הצפון ו-500 אלף איש עזבו. עכשיו, ביום אחד, הם מסוגלים לירות 5000 פצמ"רים ביום, לצד רקטות גדולות וקטנות, כך אמר אלוף פיקוד צפון. כשזה יקרה אין לאן ללכת".

בריק מזהיר מסכנות נוספות, ומתריע על הסכנה מהתפרצות החומרים המסוכנים במפרץ חיפה בעת מלחמה: "יש סכנת זיהום בעייתית מאוד לתושבים בחיפה. יירו טילים לעיר, וידוע שיש במפרץ חיפה מפעלים עם חומרים מזהמים ורעילים שלא ניקינו חלק גדול מהם. חוקרים שמדברים איתי מספרים על שמה שיקרה באזור אם יהיו טילים לעבר חיפה - התפרצות של החומרים הכימיים, עננים של רעל יעלו מתוך המפעלים, זיהום אוויר כבד, רעל באוויר. יש מאות אלפי אנשים שמתגוררים בחיפה ליד המפעלים כימיים, וצריך להבין שלא כולם צעירים ובריאים, יש מבוגרים עם מחלות כרוניות שהזיהום עלול להשפיע עליהם עד לכדי תמותה. בצבא לא נכנסו לעובי הקורה, כולם חיים על זמן שאול ואומרים שיהיה בסדר. זו מדינת ה״יהיה בסדר״, במדינת ישראל שאננים מאוד״.

בשיחה עם 103FM הוסיף בהקשר זה כי "יש איום קיומי. איך אפשר להתעלם מזה? אנחנו מתעסקים במב"מ, ירי על הסורים ולא מתכוננים לאיום הזה, מקטינים את הצבא. הגבולות של הירדנים והמצרים פרוצים לחלוטין, אתה לא מכיר את האויב או שאתה לא רוצה להכיר אותו? אומרים לי אלופים אל תגיד את זה כי יחסלו אותך, נוצרה פה תרבות שאנחנו חזקים, אנחנו מנצחים, זו התרבות שנולדה פה. תרבות של שקר".

איך נתמודד עם כל זה?
"אנחנו צריכים אסטרטגיה, כבר עכשיו לתרחיש כזה - במקום לחכות ליום שאחרי. גוש דן זו הליבה של המלחמה, כי פה יפלו הטילים הכבדים המדויקים, יהיו בעיות חשמל, מים, פגיעה בתשתיות תחבורתיות. כשטילים ארוכי טווח של 500-600 ק״ג של חומר נפץ יפגעו בשכונה באחת מערי המרכז - כל מה שמסביב ייהרס, החלונות יתנפצו. יהיו מאות אתרי הרס מטיל אחד. צריך להתכונן, זה אכן אפשרי - רק שצריך להפסיק להיות אדישים כמו שהיינו שאננים לפני אסונות אחרים שקרו במדינה. צריך לעבוד לפי הנחת העבודה שאם יש פוטנציאל להתקיף מכיוון מסוים - הצבא והמדינה צריכה להתכונן לכך, ולא לעבוד רק על פי הערכות צה״ל של כוונות האויב אלא על פי עוצמתו ויכולתו. בנוסף, צריך להקים משמר לאומי שמורכב מתושבים שגרים בשכונות, עם נשק, שמסיירים באזור מגוריהם. אם לא נתעורר בזמן, תהיה בעיה מאוד קשה. אנחנו המדינה המאוימת ביותר בעולם, אך גם הכי פסיבית בעולם. צריך להתחיל לעבוד, להחזיר אנשי מילואים שקוצצו, לעבות יותר כוח אדם. יש משאבים שבורחים לנו בין הידיים".

"יש להקים פלוגה מאנשי כל יישוב כזה - שיהיו להם יכולות פנימיות. להכשיר ולאמן כ-40-50 תושבי היישוב, לתת להם נשק - ולחלק אותם לעמדות מסביב ליישוב. בקשר לאיום הנ״ט, יש להקים בכל יישוב שנמצא בחזית מול חיזבאללה - רשת שגובהה כ-4-5 מטרים. כך - במקום שיפגע במבנים או בתושבים - טיל הנ״ט יתפוצץ קודם ברשת שתהווה עבורו כמכשול".