חיסול בכיר חיזבאללה: ויסאם א-טאוויל חוסל היום (שני) בעיירה ח'רבת סאלם בדרום לבנון. לפי הדיווחים הלבנונים, החיסול נעשה באמצעות מטען צד שהופעל לעבר רכבו. רק לפני מספר שבועות התמנה הטרוריסט שהיה מקורב לחסן נסראללה, לתפקיד במסגרת ארגון הטרור. בחיזבאללה אישרו את דבר החיסול.

יצחק בריק מזהיר ממלחמה בלבנון: "במלחמה אזורית יהיה יותר מסוכן בגוש דן מבצפון"
לא כטב"מ: כך בוצע החיסול של בכיר חיזבאללה בלבנון | פרטים חדשים

ויסאם טאוויל, שמונה לאחרונה לתפקיד מפקד כוח רדואן, הוא הדמות הצבאית הבולטת ביותר של חיזבאללה במלחמה זו. חיזבאללה התאבל על חיסולו, ופרסם תמונה שלו עם חסן נסראללה, מזכ"ל ארגון הטרור חיזבאללה, ועם מפקד כח קודס במשמרות המהפכה לשעבר, קאסם סולימאני, שחוסל על ידי ארצות הברית בעיראק.

כדי להבין את סדרי הגודל, אם הייתה מתקפה על ישראל, הוא זה שהיה מנהל אותה בפועל. הוא נחשב דמות מאוד מרכזית בחיזבאללה והיה מעורב גם בהוצאה לפועל של הפיגוע במגידו מוקדם יותר השנה.

וויסאם א-טאוויל עם קאסם סולימאני (צילום: רשתות ערביות)
וויסאם א-טאוויל עם קאסם סולימאני (צילום: רשתות ערביות)

בדיווחים ערביים, חיזבאללה אמר כי "המפקד ויסאם חסן טאוויל הוא אחיו של פאדי חסן טאוויל, שהצטרף לשורות ההתנגדות האסלאמית ב-1982, השתתף בכמה משימות ג'יהאדיות וספציפיות, גם ב-1987, במבצע בדר הגדול - היום שבו פתחה ההתנגדות במתקפה מסיבית על כוחות הכיבוש וסוכנים ישראלים בדרום".

הם אמרו כי "וויסאם הוא בן למשפחה הכוללת בני חיזבאללה ואחד מהם נהרג בדרום לבנון באוקטובר האחרון בהפצצה ישראלית". עוד הוסיפו כי "לוויסאם טאוויל הייתה חותמת גם בסוריה ובעיראק. הוא היה אחד ממלוויו הבולטים של מפקד כוח קודס לשעבר, קאסם סולימאני. הוא גם ליווה את שני המפקדים עימאד מורניה ומוסטפא באדר א-דין, שהיה אחד הגורמים הבולטים ביחידת רדואן".

יחידת רדואן (צילום: אל-ואקת)
יחידת רדואן (צילום: אל-ואקת)

על פי דיווחים שונים בלבנון, א-טוויל הוא אחיה של הדא א-טוויל -אשתו השלישית של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. כמו כן, על פי אותו דיווח, הוא לקח בעבר חלק בהפיכת החות'ים בתימן והיה האחראי הישיר להכנת הטילים ששוגרו לעבר מכה. על פי דיווח של "כאן" א-טוויל גם לקח חלק בחטיפת אהוד גולדווסר ואלדד רגב ב-2006 ובהכנות לקראת החטיפה.

צפו בתיעודים בהם ניסה לפגוע בישראל:

על פי גורם בצה"ל, הוא היה אחראי לירי שבוצע לעבר בסיס חיל האוויר במירון. "זו הייתה תקיפה כואבת מאוד", צוטט גורם צבאי ב"רויטרס" על חיסולו. כמו כן, ברשת אל ג'זירה דווח כי א-טוויל הוא מפקד השטח הבולט ביותר שאותו ניסתה ישראל לחסל מאז תחילת המלחמה בתחילת חודש אוקטובר האחרון.

חיסול בכיר חיזבאללה ג'ואד א-טוויל (צילום :רשתות ערביות)

לפי מקורות ערבים, א-טאוויל פיקד על יחידת חוץ של החיזבאללה לאימונים וסיוע צבאי - "יחידה 800". מדובר ביחידה שמורכבת מיועצים צבאיים שרכשו ניסיון מבצעי כמפקדי שטח ב"כח רדואן" בסוריה, במסגרת "יחידה 125". בתמונה שפרסם חיזבאללה הוא ליד מוסטפא בדר א-דין - מפקד "כח רדואן" שחוסל בסוריה ב-2016. לפי הדיווחים הוא פיקד על "יחידה 122".

חיסולו של המחבל הבכיר גורם לתהיות בלבנון האם ישראל מעורבת ואם כן - האם מתחילה במדיניות חיסולים מחודשת, זאת לאחר שבשבוע שעבר במעוז ארגוני הטרור בדאחיה בביירות חוסל סאלח אל-עארורי - בכיר חמאס שהיה בקשרים הדוקים עם חיזבאללה.

למרות החיסולים, פקידי חיזבאללה עדיין מאשרים בתקשורת הלבנונית כי הם לא רוצים מלחמה, אך הם "מוכנים למלחמה במקרה של תוקפנות ישראלית". עם זאת, חסן נסראללה מאשר ש"תגובת חיזבאללה לחיסול אל-עארורי טרם הסתיימה".

ויסאם חסן טוויל עם נסראללה (צילום: רשתות ערביות)
ויסאם חסן טוויל עם נסראללה (צילום: רשתות ערביות)

עוד עלה בדיווחים הלבנונים כי ראש הגוש הפרלמנטרי של חיזבאללה, חבר הפרלמנט מוחמד ראאד, שבנו חוסל בהפצצה ישראלית פנה לישראל ואמר: "אם אתם רוצים מלחמה רחבה שבה אתם תוקפים את המדינה שלנו, אנחנו נעבור אותה עד הסוף, ואנחנו לא מפחדים מהאיומים שלכם, מההפצצות שלכם או מהתוקפנות שלכם. הכנו לכם מה שלא דמיינתם".