טל לב רם, הכתב הצבאי של מעריב, סיפר היום (שלישי) בתכניתם של ענת ואודי ברדיו 103fm, על האירועים אתמול במרכז ובדרום הרצועה שבהם נפלו שלושה מהלוחמים: "שלושה מהלוחמים נפלו בקרבות בחאן יונס, בשני אירועים שונים. פעם אחת מירי נ"ט לעבר הלוחמים, ובפעם שנייה באירוע של היתקלות". עוד הוא סיפר כי "איך שיצאנו מהמתחם - שמענו פיצוץ גדול".

מסוגל לייצר טילים לצפון הארץ: צה"ל השתלט על מפעל תת קרקעי של חמאס | צפו בתיעוד
ישראל זיו טוען: כך היעדר ההכרעה בצפון משפיעה על הקרבות ברצועה

הוא המשיך ותיאר כי "האירוע הנוסף, שלמעשה היינו בשטח בזמן שהתרחש - קצת מתאר את סיפור המלחמה הזאת. נכנסנו למחנות המרכז, בעיקר לאל בורייג', והכול כל כך צפוף שאתה נמצא בצומת. על הציר של סלאח א־דין, במרחב של שני ק"מ, אתה רואה מול העיניים שלך את הפרוייקט החמאסי - איך הוא פעל, ולמה בעצם לא פגענו בו בצורה משמעותית מהאוויר".

"זה אזור שהוא מתחם צבאי", אמר, "מפעלים מעל הקרקע של רקטות ומחרטות, שגם יורדים ישירות מתחת לקרקע. אתה רואה חנות בגדים מצד אחד, בתים - אבל בסופו של דבר זה מתחם צבאי".

"אנחנו מבקרים בשני אתרים מאוד משמעותיים שם", המשיך לב-רם. "במקום הראשון אתה נכנס לבית תמים. נכנס לחדר השהייה של מחבלי החמאס, פונה ימינה ורואה פיר גדול שהוא פתח למפעל - שנמצא לאורך קילומטרים בתוך האדמה, ושם למעשה טיפלו בחומרי הנפץ העודפים ובדברים רגישים נוספים. הוא בנוי בצורה כזו שהוא אמור להגן מפני תקיפות. כאן, בפיר הזה, יקרה אחד האירועים שקרו במהלך היום".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

תיעוד של המחרטה הגדולה ביתר שנחשפה מתחילת הלחימה (צילום :דובר צה"ל)

"אנחנו עוזבים את המקום הזה, הולכים למקום אחר באותו מתחם ומגיעים למחרטה גדולה", סיפר לב-רם, "גם שם יש מעלית מתחת לקרקע שלוקחת את הרקטות שמיוצרות, וזה נראה כמו מפעל תעשייתי לכל דבר ועניין. מדובר באולם גדול שנראה כמו פסי ייצור, כשיש פס ייצור של מרגמות, מקרר למתכת. הוא ממשיך לעוד איזשהו מקום באותו מתחם, ומגיע לבניין תמים. כל המרחב הזה היה מוצב. אתה רואה בעצם מול עינייך את הגוף של הרקטות הארוכות שנועדו למעל 120 ק"מ, ולמעשה הן מוכנות למעלה - רק בלי חומרי הנפץ. גם פה יש מעלית מתחת לקרקע".

הוא תיאר איך כאשר יצאו מהמקום, הם שמעו פיצוץ גדול באזור שבו הם היו: "תוך חצי שעה אנחנו כבר שומעים את הדיווחים על הנפגעים. עוד לא יודעים מה גרם לאותו פיצוץ, האם זו תוצאה מתקלה או סיבה אחרת, אבל כשיצאנו התחיל תהליך השמדה של אותו תוואי. בשלב מסוים חומרי הנפץ התפוצצו, ומה גרם לזה - אנחנו לא יודעים".

פיצוץ חומרי הנפץ באסון הרצועה (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
פיצוץ חומרי הנפץ באסון הרצועה (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

מאיפה הגיע חומר הנפץ שהם השתמשו בו?
"קודם כל, מגיע מכל מיני מקומות ובמהלך הרבה מאוד שנים. עזה היא חבית נפץ אחת גדולה. מה שעושים מתחת לאדמה זה התהליכים המורכבים של הייצור. זה עבודה של מקצוענים, אנשים שלמדו את המקצוע. אתה רואה את התעשייה הצבאית של חמאס, אתה רואה כמה היא גדולה. שלושים מטר מאותו מבנה שסיפרתם לכם שבו היו דברים מתחת לאדמה, אתה רואה שני מכתשים גדולים של תקיפות חיל האוויר. אין לי ספק שלפעמים הם עשו נזק, כששמענו את הכותרות על מחסני אמל"ח. אבל בסוף במשך שנים הם פיתחו שיטה - שהנכסים שהם פחות חשובים נמצאים מעל האדמה, אבל כל מה שחשוב באמת מוגן מתחת לאדמה. הדרך להגיע מהקרקע, לצערנו. אנחנו מבינים כמה היא מסוכנת, מורכבת".

אמל''ח שאותר במחסנים ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
אמל''ח שאותר במחסנים ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

על השלב הבא בלחימה אמר לב-רם כי "נדמה לי שצריך לעשות סדר בנתונים. המלחמה נמשכת - רק בתצורה אחרת. כשמדברים על שלב ג' מדברים על צפון הרצועה, לא מדברים על חאן יונס ומחנות המרכז - שם המלחמה נמשכת באותה תצורה שהייתה גם לפני יומיים שלושה. שתי אוגדות שפועלות, אחת במחנות המרכז והשנייה בחאן יונס. נכון שהירי למרכז והשפלה היה מדרום הרצועה, הירי לעבר שדרות היה מצפון הרצועה, וזה מראה את האתגר".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm