החיסולים האחרונים המיוחסים לישראל בחזית הצפון מהווים שינוי טקטי שחל בלחימה המתעצמת בין ישראל לחיזבאללה, והם מרכיב נוסף שמפעיל לחץ על חיזבאללה.

סעודיה מעוניינת בנורמליזציה עם ישראל לאחר המלחמה - אבל יש לה תנאי
"דוז פואה על הרצפה": עידן עמדי ייצג את ישראל באירוויזיון?

מבחינה טקטית מספר פעולות שמיוחסות לישראל העבירו את היוזמה לידיה במלחמה, וכעת חיזבאללה נתפס כצד המגיב לפעולות של הצד השני. מדובר בסדרה של מכות לא פשוטות שנחתו על ארגון הטרור השיעי, שבצד המחיר הכבד שהוא עדיין מצליח לגבות מישראל בגבול הצפוני הולכות ומסבכות את מצבו. עם זאת, מבחינה אסטרטגית ישראל וחיזבאללה נמצאים עדיין באותו מצב, שהולך ומחריף: ארגון הטרור הצליח לשתק לחלוטין את החיים בצפון הארץ והאיום בגלישה למלחמה בהיקף מלא קיים.

במישור המדיני האמריקאים נמצאים בעיצומו של מהלך דיפלומטי שמטרתו לנסות להוריד את המתח ולהגיע למצב שבו הצדדים מתכנסים לדיונים על הבנות שיאפשרו התרחקות של פעילי חיזבאללה מהגבול, אולם בשטח בשבועיים האחרונים נרשמת עלייה בהיקף ובעוצמת הפעילות משני צידי הגבול. אם האמריקאים – בהם השליח המיוחד עמוס הוכשטיין ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן שנמצא בימים אלה בישראל  לא יצליחו לייצר התקדמות כלשהי, ההנחה היא שהסיכון למלחמה יגדל משמעותית.

האירוע הראשון המיוחס לשינוי מדיניות טקטי זה בצפון הוא חיסול סייד רזא מוסאווי, בכיר משמרות המהפכה שנהרג בפיצוץ בדמשק שבסוריה ואחריו איימה איראן – ועימה שאר "ציר ההתנגדות", כולל חיזבאללה – לנקום את מותו. אולם נראה שמהלומה משמעותית יותר ספג הארגון בחיסולו של בכיר חמאס סלאח אל-עארורי, שנהרג בתקיפה במרכז ביירות. במשך שנים לבנון נחשבה "מחוץ לתחום" לתקיפות ישראליות, שלרוב התמקדו בשטח סוריה, ונסראללה איים שארגונו יגיב באופן ישיר על כל פעולה בשטח לבנון, גם אם תכוון לנציגים של ארגוני טרור פלסטיניים ולא ישירות לפעילי חיזבאללה.

זירת החיסול של אל-עארורי בביירות (צילום: רשתות ערביות,שימוש לפי סעיף 27א')
זירת החיסול של אל-עארורי בביירות (צילום: רשתות ערביות,שימוש לפי סעיף 27א')

בימים האחרונים ספג חיזבאללה עצמו מכות משמעותיות: חיסולו של וויסאם טוויל אתמול נחשב לפגיעה משמעותית בארגון. טוויל היה ככל הנראה המפקד בפועל של כוח רדואן, שמאגד את הלוחמים המובחרים והמאומנים ביותר של חיזבאללה שמיועדים להיות "ראש החץ" בלחימה מול צה"ל במקרה שתפרוץ מלחמה בלבנון. זאת ועוד: היום חוסל בכיר ביחידת הכטב"מים של חיזבאללה, וכל זאת עוד לפני שחיזבאללה "סיים להגיב על חיסולו של אל-עארורי", כדברי כלי תקשורת בלבנון.

חיסול בכיר חיזבאללה וויסאם טוויל (צילום :רשתות ערביות)

אולם גם מעבר לחיסולים, מספר אירועים שונים שאירעו בלחימה בחודשים האחרונים מסבכים את מצבו של חיזבאללה מבחינה פנימית ואסטרטגית. "לחיזבאללה אין מספר בלתי מוגבל של טילי נ"ט מתקדמים", טען השבוע בשיחה עם "מעריב" יאיר אנסבר, יועץ למערכת הביטחון ומומחה צבאי, בהתייחסו לפגיעה המדויקת של הארגון בבסיס היב"א האסטרטגי של חיל האוויר על הר מירון. "המחבלים שמכוונים את הירי של הטילים נפגעים ומתים בהדרגה מתקיפות צה"ל בדרום לבנון, והעובדה הזאת פוגעת בחיזבאללה מאוד. מתוך סדר גודל של אלפי לוחמים, מדובר בפגיעה מוראלית ומהותית לא פשוטה. בהדרגה הארגון נאלץ לשלוח לחזית לוחמים פחות מיומנים, ולאורך זמן העובדה הזאת תשפיע על כל המערך של חיזבאללה. אין להם מספר בלתי מוגבל של כוונים, וישראל עושה יפה שהיא פוגעת בהם בהדרגה".

בחודש נובמבר הודה מנהיג חיזבאללה שבעקבות פעילות הכטמ"מים של חיל האוויר, כל פעולה של אנשיו בניסיון לפגוע בישראל הופכת ל"פעולת התאבדות". נסראללה אמר בנאומו: "ישנה נוכחות תמידית של כטמ"מים ישראליים התקפיים וזהו דבר חדש בזירה היום. כאשר ילדיכם ואחיכם הלוחמים הולכים לחזית כדי לשגר טילי נ"ט או טילים נוספים, כל צעד לעבר החזית הוא בבחינת פעולת לוחמה אמיצה ומסכנת חיים".

בנוסף, הפרשן הביטחוני של חדשות 13 אלון בן דוד העריך בשבוע שעבר בשיחה עם "מעריב" כי המשך מצב הלחימה הנוכחי מעמיד את חיזבאללה בסכנה משמעותית לאיבוד כל הנכסים הצבאיים והאזרחיים שלו בדרום לבנון. "יכול להיות שנגיע ליום שאנחנו מוחקים את כל הכפרים מדרום לליטאני אם לא נוכל אחרת להבטיח ביטחון", העריך, "הרי כל כפר כזה הוא בסיס של כוח רדואן של חיזבאללה. אבל כרגע אנחנו עוד לא באירוע הזה. ישראל לפי שעה קיבלה החלטה שהיא מתמקדת בעזה והיחידות הלוחמות שלנו נמצאות ברצועה. ברגע שנשלים שם את המשימה, ישראל תצטרך להחליט איך היא מסדרת מחדש את המצב בגבול הצפון: בהסדר מדיני כלשהו או במלחמה".

במקביל, בחלקים נרחבים בלבנון גובר הלחץ מהאפשרות של גלישה למלחמה מלאה עם ישראל והמחירים הבלתי נסבלים שמלחמה כזו תגבה מהמדינה כולה. זאת, על רקע גל של פליטים מיישובי דרום המדינה שעזבו את ביתם מחשש לתגובה קשה של ישראל והגיעו לאזורי ביירות ומרכז לבנון. ראש העשה הנוצרית-מארונית הביע השבוע דאגה מההסלמה ותקף במרומז את חיזבאללה כשאמר ש"המלחמה בעזה התפשטה לדרום לבנון בניגוד לרצון הלבנונים".

עדות נוספת ללחץ שמפעילים המוני הפליטים שעזבו את דרום לבנון והגיעו בעיקר לאזור ביירות ניתן למצוא באירוע שהתרחש השבוע בנמל התעופה המרכזי של לבנון בביירות "רפיק אל-חרירי". שם האקרים שמתנגדים לפעולות של ארגון הטרור חיזבאללה פרסמו במסכים הודעה לנסראללה ובה כתבו: "נמל התעופה רפיק חרירי הוא לא שדה התעופה של חיזבאללה ואיראן. חסן נסראללה - לא תמצא תומך אם לבנון תסתבך במלחמה, שאתה תישא באחריות ובהשלכות שלה. הרסת את שדה התעופה שלנו בגלל הכנסת נשק".

בצד איומיו, בנאומו האחרון אותת נסראללה שהוא מחפש סולם שיאפשר לצדדים "לרדת מהעץ" ולהימנע ממלחמה. "מלכתחילה אמרנו שמטרת החזית בדרום היא ללחוץ על ישראל להפסיק את ההתקפות בעזה", טען. "הפתרון לתושבי הצפון בישראל הוא ללכת לממשלתם ולדרוש ממנה להפסיק את התוקפנות נגד עזה. אנו עומדים בפני הזדמנות אמיתית לשחרר כל סנטימטר מאדמתנו הלבנונית ולמנוע מהאויב להפר את הגבולות והמרחב האווירי שלנו".

התמונה השניה בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]