ההצעה הקטארית החדשה לשחרור חטופים מרצועת עזה שפורסמה אתמול תאפשר לבכירי חמאס לשרוד תוך הגליה שלהם מחוץ לרצועת עזה. ההצעה כוללת גם נסיגה של צה"ל מהרצועה, אך רק בשלב מאוחר יותר של העסקה. תא"ל במיל' יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, שוחח הבוקר (חמישי) עם "מעריב" והתייחס לעסקה שמציעה קטאר.

אמל"ח לצד צדק: האג היא חזית המלחמה הרותחת שאליה עיני העולם נשואות
מבוכה גדולה לחיזבאללה: כך חוסל מפקד כוח רדואן

מה תוכל להגיד מבחינת העסקה המתגבשת?
"נציג חמאס בלבנון הכחיש את עצם קיומה של העסקה, כאשר מבחינת חמאס הדרישה היא שכל עסקה תצטרך להיות מבוססת על הפסקה סופית של הלחימה. מעבר לשמועות עדיין אין 'בשר' בדיווחים בתקשורת. לפעמים יש בהם משהו, לעתים אין".

אילו קווי מתאר צריכים להיות לדעתך מבחינת ישראל? מניח שישראל לא תסכים להפסקת הלחימה באופן מוחלט.
"ישראל רוצה להגביר את הלחץ הצבאי על חמאס ולהביא אותו למסקנה שהדרך היחידה שלו להישאר בחיים היא לשחרר את החטופים. זה רעיון טוב ואם ההנהגה של החמאס נמצאת במרחב ח'אן יונס, זה יתן קיום לדבר הזה וזה אמור לגרום לחמאס להרגיש את הלחץ הגובר עליהם. מן הצד השני, כל עוד אנחנו לא סוגרים את האפשרות שלהם להיות בשליטה בחלקים מעזה, כלומר כל זמן שאנחנו לא נכנסים לרפיח ולא משתלטים על שאר חלקי הרצועה אז חמאס יכול להגיד לעצמו 'למה אני צריך להפסיק'? למה אני צריך לוותר? אם אני אצליח לשמור על שליטה ברפיח הישראלים לא ישיגו את יעדי המלחמה שלהם.' ומשכך התנאי של חמאס הוא הפסקה מוחלטת של הלחימה. כתוצאה מכך הוא יישאר כשליט ברפיח בחלקים הולכים וגדולים שלה".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

השמדת תשתיות ופירים בדרום רצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

כלומר גם למי שלא בקיא בנבכי השטחים ברצועה - הישארות ברפיח כגורם ריבון עשויה להצר את המשך הישארות חמאס?
"כן, גם כגוף ריבוני בעזה וגם יוכל לאט לאט לשקם את עצמו דרך המנהרות בציר פילדלפי".

בראייה שלך איך נראית עבודת הצבא? משמעותית ועמוקה או כהפיכה מבחינת חמאס עם עצירת הלחימה? איך הדבר מתכתב עם הניסיון לשחרר חטופים?
"ברור שאם נפחית את עוצמת הלחימה הסיכוי שלהם להשתקם יגדל, ומצד שני אני בטוח שנעשה מאמץ גדול מאוד להשיג את המודיעין הדרוש לשחרור החטופים, גם באמצעים מבצעיים אין לי ספק שנעשה מאמץ כזה אך זה נכון שעד עכשיו, זה לא הבשיל למבצע גדול בתחום הזה וגם ברור שכל מבצע כזה לשחרור חטופים ופעילות מבצעית הוא מאוד מסוכן, הם נשמרים על ידי אנשים שמאיימים לפגוע בהם וזה לא פשוט. נכון שחלקם לפחות לא במצב טוב ובוודאי שאף אחד מהם לא במצב טוב, בהחלט יש פה מצוקה".

מה לדעתך צריכה להיות הדרך לקידום הנושא?
"הדרך הטובה ביותר להתמודד עם העניין זה להשלים את ההשתלטות על כל הרצועה ולהבהיר לחמאס שאין אופציה אחרת חוץ מלוותר על החטופים ולהשיג מוצא כמו שלכאורה מיוחס לעסקה הזאת, שיאפשר להנהגה לשרוד אבל לא בעזה. אם לא נשלים את הפעילות המבצעית אז אני לא חושב שהם יחשבו שהם הגיעו למצב הקשה הזה אלא אם מישהו מתדפק על דלת מנהרתם".

כאיש מודיעין בכיר, מה החשיבות או אילו הישגים יש לנו במבצע הזה ובפעילות הקרקעית?כי אחד הטיעונים הוא שהלחץ הצבאי יביא לקידום העסקה?
"הפעילות של צה"ל מביאה עימה הרבה מאוד מודיעין ואנחנו רואים את זה כל הזמן. יש מסמכים וחומרים ממחשבים, כל הזמן אנחנו לומדים יותר ויותר על מה עוד גילינו ומגיעים לעוד מנהרות ועוד תשתיות. לדבר הזה אין סוף כמעט, כי היקף הפריסה של התשתיות המבצעיות של חמאס ברצועת עזה הוא עצום. כל הזמן מתגלים עוד פירים ועוד מתקנים תת קרקעיים ועוד בתי ספר שמשמשים כבסיסי טרור ומרפאות וגני ילדים ומסגדים".

מה אתה מעריך היה כאן יותר? חוסר ידיעה ופער מודיעיני או העלמת עין מההתעצמות?
"גם וגם. יש גם דברים שלא ידענו וגם זה קורה. המודיעין איננו מושלם אף פעם, תמיד חסרים דברים ופרטי מידע ואנחנו כל הזמן מנסים להשלים את הפערים. אין ספק שהפעולה הזאת אפשרה לנו להשלים הרבה מאוד פערים לגבי מה שיש לנו בעזה וזה עוד מעבר לכל מה שידענו כבר קודם".

מילה על הצפון - אולי ומה צריך להיות אופן ההתנהלות והפעילות מול החזית הצפונית האם באמת יהיה תוקף להסכם על נקודות המחלוקת בתיווך הוכשטיין?
"המערכה כרגע היא בעלת אופי שונה לחלוטין ממה שמתרחש בדרום. מבחינה קרקעית אין תזוזה, כל אחד מהכוחות הלוחמים פועל משטחו ולכן זה חילופי אש. מנגד הם כללי משחק של עומק אמל"ח ואיכות היעדים עם מגמת הסלמה מתמשכת. כאשר הכללים יותר ויותר גמישים יתכן שההסלמה המבוקרת הזאת תצא משליטה כי איזשהו ירי יפגע במשהו שהוא מעבר למה שהתכוונו או מי מהצדדים החליט שהמחיר שהוא משלם עד כה לא מתאים ופוטנציאל ההתלקחות קיים וצה"ל ערוך לכך. הצדדים מעדיפים כעת להתקוטט ברמה הזאת ואחר כך לפנות למהלכים מדיניים, ובהתאם ללחימה בדרום נדע על איזה רקע יתנהלו המגעים המדיניים בשלב הבא".