האלוף (מיל') עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף המדיני בטחוני במשרד הביטחון, שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב ואודי סגל ברדיו 103FM אשר הביע את דעתו על ההישגים של צה"ל ביום ה־100 למערכה ועל תפקודה של הממשלה בימים אלה של אי ודאות פוליטית וביטחונית, בין היתר גם בנושא החטופים.

המכתב ששוגר לנתניהו וגלנט: "ציפינו לראות התעוררות של משרד הביטחון"
הרמטכ"ל: "חיזבאללה עלול להפוך את כל לבנון לאזור לחימה, יהיה לכך מחיר כבד"

לדבריו, "הצד החיובי הוא כמובן הלחימה של צה"ל שהיא מרשימה ביותר גם מבחינת הביצועים וגם מבחינת המורל. הצד השלילי הוא שרה"מ לא מגבש או מסרב לגבש אסטרטגיה של היום שאחרי. הצבא, גם אם הוא מנצח טקטית, הוא חייב לדעת לאן הולכים".

"יש לנו את האיום של חיזבאללה שזה איום הרבה יותר גדול מחמאס, יש לנו את האיום האיראני שהגיעה למדינה סף גרעינית, וכמובן בראש ובראשונה החטופים והחטופות, מה האסטרטגיה? מה עושים? מה קודם למה? החטופות והחטופים זו מטרת על. לגבי האיום האיראני יש לנו שתי דרכים להתמודד - העוצמה הצבאית וחייבים להשתלב בצירים האסטרטגיים בהנהגת ארה"ב. בתוך זה גם צריך לכלול את השיקום של עזה. ישראל לא תוכל לנהל את עזה עם כיבוש ישיר, זה נטל כלכלי-חברתי. זה פשוט יטביע אותנו, עלויות אדירות", טען. 

"האם הופתענו אחרי 7 באוקטובר מהעוצמה והחפירות של חמאס והאם נכשלנו במשימה העיקרית שזה הניסיון להכניע את הנהגת חמאס או להביא אותם לקצה?", נשאל. "ודאי שיש פה הפתעה משולבת. כנראה שיש פה גם הערכת חסר לגבי חמאס. אם אנחנו בסוף נשקע בביצה של עזה ונצטרך לנהל אותה ישירות, גם אם סינוואר ימות וגם אם לא ימות, בסופו של דבר זה יהיה נטל עצום", השיב.

על האמירה של רה"מ 'אנחנו הולכים לניצחון המוחלט' אמר: "השאלה היא מה הוא מציע. תחת שלטונו, למרות שהוא הקדיש את עצמו לאיום האיראני, איראן הגיעה לראות מדינת סף גרעין. הגענו למצב שהאיום של חיזבאללה הוא ענק והאיום של חמאס נראה ארוך ממה שציפו או מה שחשבו, אז על איזה ניצחון מדובר? וגם כל האופציות האלה של 'אנחנו נתפרס לאורך ציר פילדלפי', אתה רואה להתפרס? תכין תכנית, למה אתה צריך להרגיז את המצרים? הרי אין לנו חלופה לשותפויות האסטרטגיות שנבנו בעמל רב".

בהמשך ציין: "הייתי מטיל על מי שראש הממשלה רוצה, השר דרמר, כל מי שעומד לרשותו, לחבור מיד לאמריקנים, להיכנס למודלים, מה זה נקרא רשות פלסטינית משודרגת, למרות שלא אוהבים אותה ובסוף צריך לבחור את האופציה הנכונה, בין כל האופציות ההזויות. הרעבה המונית זה קשקוש, כוח בינלאומי לא יבוא, מי יבוא? יבואו מדינות ערב העשירות וישקמו את זה אם יהיה להם את הכיסוי הפלסטיני".

עוד הבהיר: "אם החטופים והחטופות לא יחזרו חיים, זה לדיראון עולם. המדינה הפקירה אותם, צריך לומר את זה שוב ושוב, בסוף הכול יתברר, מה ניתן היה לעשות ומה לא ניתן היה לעשות, אי אפשר לנתק את זה כמטרת על כי השעון שעובד מולם הוא שעון חול, ומטבעו החול אוזל".

לטענתו, "חמאס עשה שגיאות איומות מבחינתו. השגיאה הראשונה שהוא הורה על מעשי זוועה שאי אפשר להעלות על הדעת שמזכירים התקופות החשוכות ביותר כמדיניות. הוא לא ציפה שאנחנו נהיה בעזה, הוא ציפה שהוא יהיה בעומק ישראל והוא ציפה לתמיכה הרבה יותר רחבה. בסופו של דבר אני חושב שצה"ל כן יכריע גם אם זה ייקח הרבה מאוד זמן. אין לישראל ברירה".

"אני בעד למצות מאחורי דלתיים סגורות את כל האפשרויות לשחרר את החטופות והחטופים במחירים גבוהים. לא צריך לשאול מעל גלי האתר האם צריך לשחרר ככה או אחרת, את זה צריך להשאיר לשיחות שיהיו לך קלפים. זה עיקרון על, שעון חול, זה מה שצריך להיות בתודעה. כשהאזנתי אתמול לרה"מ לא שמעתי את זה. הבעיה היא לא אם אני שמעתי או לא אלא מה יהיה גורלם אחרי 100 ימים שהם נמצאים בתנאים איומים, שהמדינה הפקירה אותם. המטרה השנייה זה לסלק כל מיני רעיונות שגורמים לנו נזקים ולחבור לאופציה שהיא אמיתית - המשך הלחימה בוודאי עכשיו בתנאים האלה ואחר כך גם להיכנס לאסטרטגיה של יציאה. לא נשמע בהיסטוריה של העולם שאין לך אסטרטגיית יציאה", סיכם. 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm