יש קונצנזוס במערכת הביטחון שנושא החטופים נמצא כרגע בעדיפות עליונה. זאת, בעיקר בגלל הזמן שעובר וההתקדמות ההולכת ומצטברת של הפעולה בחאן יונס. במערכת הביטחון סבורים שגם מבחינה מבצעית, השלב הנוכחי של ההתקדמות בשטח – התקדמות משמעותית בחאן יונס ובמחנות המרכז, אך לפני כניסה לגזרת רפיח – עשוי להתאים מבחינת ההתמודדות עם הפוגה זמנית בקרבות לטובת עסקה נוספת לשחרור חטופים.
 
הלחץ הצבאי נועד לסייע במאמצים להגיע לעסקה, ולכן בצה״ל סבורים שלא נכון להפסיק או להפחית מהלחץ הזה. ייתכן שההגעה להבנות המוגבלות שהושגה בימים האחרונים בנוגע להכנסת תרופות לחטופים עשויה ללמד על התקדמות במשא ומתן בין הצדדים. בצה״ל מדגישים שאחד הלקחים מההפוגה הקודמת היא שהכוחות ברצועה יודעים גם לחזור מההפוגה ללחימה, ומדגישים שגם בעסקה עתידית יידעו הלוחמים לחדש את הפעילות העצימה.

מחאת משפחות החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת משפחות החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

לוחמי צה''ל בעזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל בעזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

 
בתכניות המבצעיות צה״ל מתכנן לפעול גם בציר פילדלפי ובגזרת רפיח עצמה, בה מצטופפים בימים אלה המוני פלשתינים שברחו משטחי הלחימה בשאר אזורי הרצועה. מאחורי הקלעים מתנהל בכל הזמן שיח בין ישראל, ארצות הברית ומצרים בנוגע להסדרי הביטחון העתידיים בסוגיית הגבול של הרצועה עם מצרים, ובישראל מבינים היטב את הרגישות של קהיר לאפשרות של פריצת הגבול ונהירה של פליטים פלשתיניים לשטח סיני. במערכת הביטחון סבורים שיש עד כה במלחמה תיאום טוב עם המצרים, ושפגיעה בתיאום הזה תהווה מתן הישג אדיר לחמאס. ישראל אף אפשרה למצרים לקדם כוחות לאזור הגבול כדי למנוע אפשרות של מעבר פליטים מעזה לסיני.
 
אתמול הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו כי המלחמה לא תסתיים לפני שסוגיית ״הסוגר הדרומי״ של הרצועה, כלשונו, תטופל. עם זאת, ההבנה היא שהפתרון הנדרש לציר פילדלפי – שמהווה את ציר ההברחות המרכזי לרצועה – חייב להתבצע בתיאום מדיני על מנת שיהיה אפקטיבי לאורך זמן. במקביל, שאלת לוח הזמנים לפעולה בגזרת רפיח כולה תלויה גם בסוגיית ההגעה האפשרית לעסקת חטופים. עסקה כזו תדחה את הפעילות הנרחבת ברפיח, ומטבע הדברים אי-הגעה להפוגה ועסקה תקדם את היציאה לפעולה.
 
בצפון הרצועה, בישראל מנסים לעכב את חזרת האוכלוסייה הפלשתינית לשטח אבל ההבנה היא שהדבר יתרחש בסופו של דבר בתוך טווח זמן של שבועות. עם זאת, ייתכן שבשלב מסוים יהיה בכך אינטרס מבצעי ישראלי: חזרה כזו עשויה לסייע ליציאה לפעולה ברפיח. גזרת רפיח יותר משילשה את האוכלוסייה שנמצאת בה מאז פרוץ הקרבות. בכל מקרה ההערכה היא שפעולה ברפיח תצא לדרך רק לאחר שתושלם ההגעה לשליטה מבצעית במחנות מרכז הרצועה, בהם מתקדמים הכוחות בימים אלה בקצב מהיר יחסית.