לרגל יום ה-100 למלחמת חרבות ברזל, האלוף במיל' יצחק בריק, מי שחזה את המחדל הגדול, הצטרף היום (ראשון) לאראל סג"ל בתוכניתו ב-103FM.

"אנחנו נמצאים בשתי דילמות מאוד קשות, 1. האם אפשר להיכנס ולטפל בחמאס על פני הקרקע בתוך מחנות הפליטים הצפופים עם מיליוני פליטים? נדמה לי שיש בעיה קשה מאוד. אני חושב שכל אחד מבין אותה. ללכת להילחם שם? זה אלפי הרוגים, אולי עשרות אלפי הרוגים. העולם לא ייתן לנו, אנחנו גם לדעתי לא נרצה להיות במצב הזה", פתח בריק.

"יש שתי אופציות, אופציה אחת זה בין מחנות רפיח למחנות חאן יונס. צריך להבין שהמנהרה הזאת היא עשרות ק"מ, עומק של 40 מטר על מנת באמת לחסום את המנהרות שעוברות מתחת לציר פילדלפי. זה פרויקט לאומי של מאות פועלים עם משאיות, עם אמצעים בשטח שעדיין נגוע בידי חמאס, גם מתוך רפיח, גם מתוך הפירים שהם ייצאו. אני לפחות אישית לא יודע איך הולכים לעשות את זה בתוך עזה משום שאני לא רואה פירים נכנסים כאשר החבורה הזאת, הרוצחים ייצאו מתוך זה", הוסיף.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הרמטכ״ל הרצי הלוי על המלחמה בעזה והניסיונות להשבת חטופים (צילום :דובר צה"ל)

"ראש הממשלה אומר 'אנחנו את ציר פילדלפי נחסום אבל נראה מתי ואיך'. זאת אומרת אין עוד תשובה מה עושים בדיוק. למה? כי הפתרון הנכון היה זה עם המצרים שהם ייבנו יחד איתנו במימון אמריקני... אבל המצרים לא משתפים פעולה, אז אנחנו כאן בבעיה קריטית. גם אם ביבי אומר 'אנחנו הולכים עד הסוף, בסוף נחסום' עדיין אין פתרון ממשי וטכני לבצע את הדברים. לכן אם זה המצב שאנחנו לא משוכנעים חד משמעית שזה אכן בסוף ייעשה בצורה מיטבית, אנחנו בשדה הקרב צריכים גם לשנות כיוונים, תפיסות שיתאימו לסיטואציה שנוצרה כי אם לא נצליח לבצע את זה ואני מקווה שנצליח, אנחנו צריכים להיות ריאליים, לא לעבוד מהבטן אלא מהראש ולהגיד 'בואו ניקח אופציה שהבעיה הזאת היא מאוד קרדינלית, שאנחנו ניתקל בקשיים מאוד גדולים ובואו נחשוב מה יקרה אם המצב שלא נצליח אכן יקרה'", המשיך בריק.

"אם נמשיך באותה טקטיקה של הקרבות הטקטיים שאנחנו עושים עכשיו בתוך חאן יונס ובמחנות המרכז עם כל הזהירות שנעשית ובכל זאת עם כל הזהירות הזאת יש לנו בין אחד לשני הרוגים ביום, זה אומר שהמחיר בעוד חצי שנה יהיה כבד אם נמשיך בשיטה הנוכחית לדעתי, כולל עוד חצי שנה גם לשחרר את החטופים חיים זה יהיה לא רלוונטי. תאר לעצמך שעוד חצי שנה שהתמונה לא תשתנה בקשר לפילדלפי ורפיח ותהיה עם הרבה יותר אבידות ויהיה מצב שהחטופים כבר יחזרו בארונות, אז בשביל לא להגיע לתמונה הזאת ולחסוך אבידות ואולי לשפר את הסיכוי לשחרר את החטופים צריך לעבור לתפיסה שאנחנו עושים אותה בעזה היום, מה שנקרא השלב השלישי, כבר עכשיו. זאת אומרת לכתר גם את חאן יונס, את המחנות, כן להמשיך בלחימה עם מה שנקרא ירי מדויק של מטוסים, עם פשיטות, בזמן הזה שתצא מתוך הליבה אבל תמשיך בלחימה, אנחנו נדע מה קורה יותר לגבי רפיח אם יש סיכוי או אין סיכוי, נרוויח מזה זמן, נרוויח פחות אבידות ואז נצטרך לקבל את ההחלטה - האם יש אפשרות לממש את הנושא של רפיח או לא, ואם לא, אז בכלל צריך ללכת לצעד נוסף איך להגיע למצב שלפחות את המטרה של הוצאת החטופים נשיג, במצב שהם לא יחזרו לנו בארונות. אלה השאלות שצריך כל הזמן לשאול, כל הזמן לחשוב, להציג לכל אחד שיושב בקבינט את הבעיות האמיתיות, לא לברוח מהן. לא להגיד 'אנחנו ננצח, נלך עד הסוף ובסוף נשיג את זה', בואו נהיה ריאליים נעבוד מהראש ולא מהבטן וכל סיטואציה נבדוק ונתאים את עצמנו למצב", סיים בריק.