הדומיננטיות של חיל האוויר תיפגע בצה"ל אחרי המלחמה? לטענת האלוף (במיל') יצחק בריק, לשעבר נציב קבילות החיילים, התפיסה לפיה ניתן להכריע מלחמות באמצעות עליונות אווירית צריכה להשתנות.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"חיל האוויר לא הבין את מקומו בעולם החדש", טען הבוקר בריק בראיון לרדיו 103FM, "במשך שנים לובי בחיל האוויר פועל להעצים את החיל ולא כל היתר. לא כל דבר שהם מקדמים מתאים למלחמות העתיד. אני מסתכל על מה קורה בבסיסים למוכנות שלהם, הצבא לא מכין את עצמו לאלפי טילים שיפלו על בסיסים. ישבתי עם שני מפקדים בכירים בחיל האוויר, החיל חייב להבין את המקום שלו. צריך להפסיק עם התפיסה של עוד טייסת ועוד טייסת".

"אנחנו התאהבנו ב-F35 כאילו המטוס המתקדם הזה ינצח מלחמות", הוסיף, "חיל האוויר הצליח לשתול בראש של ההנהגה את התפיסה שלו, וראשי המטכ"ל לא מסוגלים להתמודד איתה. כן חיל האוויר הרס בתים, אבל איך הוא יתמודד עם מלחמה אזורית? הוא לא הבין שצריך חיל טילים. גדל פה דור שלא מבין איך תתנהל מלחמת העתיד".

"אנחנו צריכים להיות חכמים כדי שלא נאבד את כל ההישגים"

לדברי בריק, אחרי המלחמה צה"ל יידרש לבנות את עצמו מחדש כדי להתאים לאתגרים שעלו מהלחימה המתמשכת – ולדבריו הוא עצמו מעוניין לקחת חלק פעיל בתהליך השיקום. "צריך כבר עכשיו לחזק את הצבא, להוסיף כוחות יבשה ויכולות של חיל טילים", אמר, "אני צריך להיות בתהליך, אני מכיר את הבעיות. יש לנו מסמך, אני רוצה להיות בין אלה שמובילים את התוכנית. צריך להוביל את בניית הצבא ללחימה אזורית שהוא לא מוכן אליה. הבעיה שלחימה אזורית עם פיצול מאוד גדול ועם בעיות מאוד קשות של ירי טילים. צריך להתחיל לעבוד, ואני שם".

לדברי האלוף במיל', תהליך הבנייה מחדש של צה"ל יתבצע במקביל לשהות של ישראל ברצועת עזה, עובדה שרק תוסיף על האתגר שבביצוע התהליך. "צריך לעשות הכל שלא נפסיד, על זה אני מדבר", טען, "אני לא בא ואומר שמה שעשו עכשיו זה לא רלוונטי. אבל אנחנו צריכים להיות חכמים כדי שלא נאבד את כל ההישגים. יש בעזה משבר הומניטרי ואפילו מגפות. אנחנו יכולים להפסיד את כל ההישגים שלנו בשנייה. העולם יזרוק אותנו משם. זה יהיה כאוס מוחלט. אסור לנו להגיע למצב של משבר הומניטרי עם מיליוני פליטים, זאת תהיה אחריות שלנו".

הלחימה של כוחות צה״ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
הלחימה של כוחות צה״ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

"אנחנו נשלוט על הביטחון, אבל העולם ישלוט על המנהלת שתקום שם. אסור לנו לשלוט עליהם. וכל עוד אנחנו מחזיקים על האחריות האזרחית, זה רק עניין של זמן שיכול להיות פיצוץ בכל מחנות הפליטים שם. לכן אנחנו צריכים, להסתכל בראייה אסטרטגית. יכולים להגיע להתשה אסטרטגית גם בצפון מחיזבאללה, גם בדרום מחמאס וגם מיו"ש. מדינת ישראל צריכה לייצר ראיה אסטרטגית בחיים של לחימה, לא לחכות ליום שאחרי".