מטח כבד של כחמישים רקטות שוגר הבוקר (שלישי) לעבר עוטף עזה ונתיבות ממרכז הרצועה - אזור שממנו יצאו כוחות צה״ל רק אתמול. הסוגיה הרקטית לא עמדה במרכז העיסוק של צה"ל במהלך המלחמה. הפעולות נגד גדודי חמאס המאורגנים וסוגיית המנהרות עמדו בלב הפעילות של הצבא, אבל כעת סוגיית סיכול היכולת של חמאס להוציא לפועל ירי רקטי משמעותי חייבת להפוך למרכזית.

רגע לפני שיגורם: עשרות רקטות אותרו בצפון רצועת עזה | צפו
היו טעונים ומוכנים לשימוש: תיעוד - כך משמיד צה"ל משגרי רקטות ברצועה

בצד האיום הפיזי, אין ספק שהאפקט הגדול של חמאס בביצוע ירי כפי שאירע הבוקר לנתיבות הוא תודעתי. ארגוני הטרור ברצועה מאותתים שהם מצליחים עדיין לשמר יכולות גם אחרי שלוחמי צה"ל פועלי באזור מסוים ברצועה. כך לדוגמא, איתרו בימים האחרונים כוחות של צה"ל מצבורים גדולים של רקטות דווקא בצפון הרצועה, באזורים שבהם ישראל שולטת מבצעית כבר זמן לא קצר.

הפשיטות שנמצאות במוקד שלב ג' של המלחמה, שישראל נכנסה אליו באופן רשמי לפני כמה ימים, מטרתן איתור וסיכול מצבורי נשק שכאלה. מדובר במהלך ארוך מאוד של טיהור השטח לאחר סיום השליטה עליו, והוא עלול לקחת חודשים ארוכים. עם זאת, זו משימה משמעותית להחזרת הביטחון ותחושת הביטחון של תושבי העוטף ספציפית וכלל תושבי הרצועה.

פעילות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

קונצנזוס במערכת הביטחון: המשך הלחימה אמור לקדם את שחרור החטופים

בתוך כך, בלבנון ההבנה בישראל היא שנקודת העצירה תהיה הסכם חטופים בדרום, שיביא להפסקה מסוימת בלחימה כפי שאירע בהסכם החטופים הראשון. במערכת הביטחון יש כמעט קונצנזוס כרגע שנושא שחרור החטופים קודם לנושאים האחרים, והמשך הלחימה כעת – ספציפית בגזרת חאן יונס – אמורה לקדם את המטרה הזו.

עם זאת, אף אחד במערכת לא מדבר על הפסקה מוחלטת של הלחימה ואי-חזרה לאש לאחר סיום ההפוגה הבאה, אם וכאשר תושג.