מלחמת חרבות ברזל: חוקר האסלם והמזרח התיכון המודרני באוניברסיטת בן גוריון ומכון גבעת חביבה ד"ר אסף רגב שוחח היום (שלישי) עם גדי נס בתוכניתו ברדיו צפון 104.5fm אודות התנהלות ישראל בזמן מלחמת חרבות ברזל שנכנסה הבוקר ליומה ה־102.

תקיפה חריגה בלבנון, צה"ל במסר מאיים לחיזבאללה: "מוכנים יותר מאי פעם"
בית עסק נפגע מרקטה בנתיבות: "ידענו שהירי יחזור כשצה"ל יצא"

"אני מניח שחמאס ממשיכים לעקוב אחר הוויכוחים שלנו כי עדיין לא הכרענו אותם לצערנו הרב. גם חמאס וגם חיזבאללה", פתח נס את הדיון. ד"ר רגב השיב: "מדובר בזירות פעילות עם קשר ובלי קשר למה שקורה בפוליטיקה הישראלית".

"הפוליטיקה הישראלית זה עניין של גאות ושפל והארגונים האלה לא מושפעים מכל סינק או התבטאות של חבר או חברת כנסת או אחרים, אבל בהחלט האווירה שנוצרת פה היא אווירה של חוסר הסכמה, אווירה של 'בוא נחזור למה שהיה פה לפני ה־7 באוקטובר. איפה כולנו ביחד? איפה ביחד ננצח? שוב קנטרנות פוליטית, וזה לא עושה טוב לאף אחד", הוסיף.

בהמשך התייחס להתנהלות חמאס, ולסרטונים הקשים שהם מפזרים ברשתות ומתארים את מצב החטופים: "כל ארגון וכל מדינה משתמשים בכלים העובדים לרשותם בהתאם לכמה פרמטרים. אחד הפרמטרים המובילים הוא כמובן מידת האפקטיביות וההשפעה. הם יודעים לא מהיום שזו הבטן הרכה של ישראל, הם יודעים שזה ישר מעורר הדים, וזה עדיין כלי אפקטיבי לחברה חפצת חיים כמו שלנו".

בהמשך ד"ר רגב התייחס לפיגוע שהתרחש אמש ברעננה, ולמתיחות באזור יהודה ושומרון, וטען: "בשנים הללו של היחלשות משמעותית של הרשות הפלסטינית, והתחזקות ההסתה. הרשות לוטה בערפל. אני זוכר לפני שנים שמי שהיה מניף דגל ירוק ברמאללה היו עוצרים אותו. היום אם מישהו מניף דגל ברמאללה הוא עוצר את מי שבא לעצור אותו, אם בכלל מישהו בא לעצור אותו. אתה רואה בסקרי דעת בעזה ובאיו"ש. אתה רואה בשטח שחמאס משתדלת לייצר תודעה של הציבור. רק הבוקר מתפרסם שחמאס עדיין מנסה למשטר את הציבור ולהראות שיש יכולות".

זירת הפיגוע ברעננה. צילום: אלון חכמון

עוד הוסיף: "חמאס חייב להראות לציבור שיש לו יכולות. לציבור אין את הכלים האמפיריים לבדוק אם יש לחמאס יכולות. מה שחשוב זו התודעה שאתה יוצר ולא התודעה שאתה מייצר. אנחנו רואים מה שקורה: אם חמאס כל כך ממוטט והוא אסקופה נדרסת לרגלה של ישראל - אז למה ממשיכים לשגר ולהילחם? למה אתה נלחם בעזה 102 ימים? כי יש בעזה במי להילחם. אם לא היה בעזה במי להילחם היית עובר לזירות אחרות". 

על המתיחות המתמשכת בגבול בצפון: "כל האופציות על השולחן, אבל אנחנו רואים שאין איזושהי התפתחות שמדרדרת מאוד את המלחמה. העם הלבנוני החליט שלא ללכת למלחמה, אבל חסן נסראללה וארגון החיזבאללה לא החליטו אם ללכת למלחמה. בלבנון החליטו שלא, אבל בחיזבאללה לא החליטו עדיין", סיכם.