אירוע חריג במיוחד אירע אתמול (שני), כשמשמרות המהפכה האיראניים תקפו את הקונסוליה האמריקאית בארביל. משמרות המהפכה לקחו אחריות המתקפה. כמו כן, טענו כי "פגענו במפקדה של המוסד". זמן קצר לאחר מכן, גורמים אמריקאים אמרו ל"רויטרס", כי "לא נפגעו מתקנים אמריקאים כתוצאה מהתקיפות".

בדרך לשיפא 2? צה"ל מאותת לחמאס - אנחנו בדרך למבצר של חאן יונס
"נתניהו היה מסרב": זאת המחלוקת הגדולה בקבינט המלחמה

בשיחה עם "מעריב", התייחס ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ובמרכז אליאנס באוניברסיטת תל אביב, לאירוע, כמו גם לעתיד הצפוי. 

אנחנו כמעט יממה לאחר מתקפה איראנית אולי ראשונה מסוגה, האם מדובר כאן על שינוי כללי המשחק?
"האיראנים עשו פעולה שלדעתי היא האופטימלית מבחינתם, שמשלבת רצון וצורך להגיב גם למתקפה של דאעש וגם לחיסולים שמיוחסים לישראל אבל באופן שהוא לא נוטל סיכונים. איראן לא נוטלת סיכונים מיותרים.

בציוץ שלי הבוקר כתבתי שיש פה למעשה ארבע במחיר אחד: התקיפות נגד היעדים האיסלמיסטים בסוריה נוקמים נגד דאעש, הם גם תקפו יעד שהם הגדירו כמטה המוסד בצפון עירק, שזה לכאורה נקמה על החיסולים של ישראל. הם גם סגרו חשבון עם החבל הכורדי בעירק אחרי שנה, לאחר שמאשימים פעם אחר פעם את הרשויות בצפון עירק שהם מאפשרות לגורמים חתרניים כורדים לפעול נגד אירן.

חמינאי, המנהיג העליון של איראן, הכריז על ניסיון להטיל מצור כלכלי על ישראל, כשבינתיים היחידים שהתגייסו לזה בפועל אלה החות'ים, אבל יש פה בפגיעה שלהם באותו איש עסקים כורדי שלטענתם שוב קשור בייצוא נפט מכורדיסטן לישראל והשתלבות גם במערכה הזו. אלו למעשה ארבעה יעדים מרכזיים שמשתלבים במתקפה הזו". 

אך עם זאת יש מגבלות מאחורי המתקפה?
"יש כאן הפגנת יכולות לא רעה בכלל בתחום הטילים. זו פעם ראשונה שהם תוקפים במקביל גם בסוריה וגם בעירק והטווח הוא חסר תקדים, אבל הם עושים זאת בצורה שמאפשרת להם בעצם להימנע מהסלמה נוספת כי הם לא פוגעים ביעדים אמריקאים. זה אמנם היה בסמוך למתקנים אמריקאים, אך גם הם אישרו שלא הייתה פגיעה בנכסים שלהם. הפגיעה בישראל איך לומר בעדינות, ישראל לא אמורה להיות מוטרדת יותר מידי ממה שהאירנים מכנים 'מטה מוסד'.

עירק אמנם הגישה הודעת גינוי למועצת הביטחון והאשימה את איראן שהיא מפרה את ההסכם הביטחוני בין המדינות, אך ברור לחלוטין שאין לעירקים יכולת להגיב וזה מאפשר לאיראן להגיד 'הגבנו על דאעש ועל מה שישראל עשתה', אבל מבלי להסתבך יותר מדי בעימות לא עם האמריקאים ולא עם הישראלים".

אז אין כאן שבירה של המשוואה?
"זה לא שובר את המשוואה, אבל יש פה עליית מדרגה נוספת לכאורה במתקפה המשולבת הזו, אבל החריגה היא שמדובר בתגובה ישירה של איראן, ולא באמצעות שלוחים, אבל יחסית זה משהו שהוא לא מהווה סיכון משמעותי מבחינת איראן".

אז מה הלאה ייתכן ואנו צפויים לעוד מתקפות מהסוג הזה?
"אצל איראן לא ניתן לדעת אם מדובר במתקפה חד פעמית או שזה מה שנקרא אצלם 'נקמה מתגלגלת', אבל זה לא משהו חריג כרגע, אלא המינימום הנדרש".

איפה עומדת ארצות הברית בעניין הזה מהעין האיראנית?
"האיראנים מבינים שהאמריקאים לא מעוניינים בעימות כזה, וכל עוד אין פגיעה איראנית ישירה בגורמים אמריקאים, לא תהיה חצייה של קו אדום שמחייבת את ארצות הברית להגיב".