בתכניתם של ינון מגל ובן כספית ברדיו 103FM, התראיין היום (רביעי) איתן דוידי, יו"ר מושב מרגליות. הוא סיפר על המצב במושב ועל החשש שתושבי הצפון לא יחזרו לבתי מגוריהם לאחר המלחמה.

"כמו גנבים בלילה": בעוד שחיזבאללה קובר את מתיו בהלוויות ענק - מירה וברק נטמנו בחושך ובשקט מוחלט
ביקורת בליכוד על ההתנהלות במלחמה: "זה הזמן לעשות חשבון נפש"

"אתם בטח מצפים שאני אגיד 'אנחנו אוהבים את הצפון, את המושב, ואנחנו נחזור ונמשיך לגדל את הילדים', אז אני אומר לכם - לא, אל תצפו לתשובה כזו. נגמרו הימים האלה", אמר, "אני רואה שאנשים כבר עכשיו מתחילים להתארגן במקומות אחרים, והצפון מתפרק. אתה שומע את שר הביטחון, והלו, לא מדובר בעדר כבשים שאתה מעמיס אותנו על משאית. כדי להחזיר אותנו ממשלת ישראל תצטרך להתאמץ, לתת ביטחון כלכלי לתושבים, ביטחון צבאי. הצפון צריך טיפול מיוחד, שיקום מהשורש".

פגיעת טיל נ"ט בכפר יובל (צילום :ללא)

על מרגליות הוא מספר, "תמיד בצהריים זה חוזר וקורה. תכף יתחילו לירות עלינו. יום יום זה קורה. מבחינה גיאוגרפית אנחנו נמצאים מתחת לרכס (בלבנון). נפגעו בתים במושב, מטילי נ"ט, ממרגמות. לא טוטאל-לוס כמו במנרה או במטולה, אבל יש פגיעות. גם במבני לולים, בבעלי חיים. חווה אחת שלי נפגעה פה, השמידו לי 170 אלף מטילות, שזו פגיעה גדולה בצריכת הביצים בישראל".

"נפצעו לי שני עובדים שם, ובנס לא נהרג שם אף אחד", משתף. "שבוע שעבר עוד חווה נפגעה מטיל נ"ט. אנחנו נתונים לחסדיהם. אנחנו מגיעים כל בוקר בחמש וחצי בבוקר למושב מרגליות, מתגנבים פנימה, אני מתגנב הביתה ואנחנו מנסים כמה שפחות להיחשף לחיזבאללה כי אנחנו ממש מתחת עיניהם - הם רואים אותנו. אז מגיעים בחשכה, יוצאים לפעמים בחושך, לפעמים נשארים לישון פה, ועושים הכול כדי להמשיך ולייצר מזון במדינת ישראל. אבל, יש אבל מאוד גדול - לא רואים שמדינת ישראל עושה את מה שצריך לעשות פה. היא לא דאגה להכל, לא דאגה לסגור את כל הקצוות כמו שצריך".

ההרוגים מפגיעת נ''ט בכפר יובל (צילום: באדיבות המשפחה)
ההרוגים מפגיעת נ''ט בכפר יובל (צילום: באדיבות המשפחה)

באשר לפגיעת הנ"ט של חיזבאללה בבית בכפר יובל, "שכנים" של מרגליות, שהרג את ברק איילון בן ה-45 חבר כיתת הכוננות ואת אמו מירה בת ה-75, אמר שהוא שולח חיבוק לאליהו, האב והבעל: "בן אדם מדהים, חקלאי ותיק, מה יש לומר. ירו עליהם לתוך הבית. אני לא מבין למה הבתים האלה לעזאזל נשארים פה ונותנים להם לירות עלינו כל פעם מחדש, למה הרכס לא נקי? לא אמרתי להחריב, את כל הבניינים שמשקיפים, שמשם יורים, להוריד אותם. לשיטתי, מזמן כבר היינו צריכים להפגיז את ביירות. אם ירו על מרגליות צריך להפגיז את ביירות. המשוואה צריכה להיות פשוטה - דין מרגליות כדין תל אביב. זה לא יכול להיות, זה מקומם".

השר וסרלאוף והשר בן גביר עם ראשי רשויות הצפון, בפורום קו העימות (צילום: דוברות מטה אשר)
השר וסרלאוף והשר בן גביר עם ראשי רשויות הצפון, בפורום קו העימות (צילום: דוברות מטה אשר)

"איך הגענו למצב הזה?", התרעם, "איך הגענו ש־17 שנה אנחנו רואים שחיזבאללה מתחזק פה על הרכס?", וינון השיב לו: "כי רצינו שקט".

"קנינו שקט בדם של תושבים?", שאל דוידי, "על הטעות הזו אנחנו משלמים. אתה רואה מה קרה בעזה, אתה חושב שפה זה טיול שנתי? שפה זה יהיה יותר קל? מדינת ישראל לא יכולה להסיק מסקנות משבעה באוקטובר? בסוג של הסדר, חיזבאללה יחזור לקווי 1701? מישהו חושב?".

הוא מספר, "לא ישבתי עם נתניהו ואם אתם רוצים שאני אדבר על איך שמתנהל פה האירוע הזה אני אגיב - ראש הממשלה, שר הביטחון, שרי הממשלה, רובם שמגיעים לצפון לא מגיעים ליישובים המופגזים, מעדיפים להישאר בלשכות מחוממות, לשבת עם ראש המועצה שילטף להם את האגו. הם לא יורדים אלינו למושב מרגליות או כפר יובל".

המלחמה בצפון (צילום: Ayal Margolin/Flash90)
המלחמה בצפון (צילום: Ayal Margolin/Flash90)

על הפינוי הוא אומר, "לא יכולנו להשאיר את תושבי הצפון כגדר חיה שנתונה לחסדי החיזבאללה. הדבר הזה היה צריך להתנהל אחרת, ביום הראשון שהם ירו לכיוון הצפון אדמת ביירות הייתה צריכה לרעוד. זו הייתה צריכה להיות המשוואה".

באשר למלחמה בשתי זירות אמר, "ישראל לא מסוגלת להתמודד עם זה? הרי זה יקרה, שאף אחד לא יתבלבל. המלחמה עם לבנון תקרה. אם תדחה את הקץ תישאר פה, תגיע למלחמה הבאה עם צפון רעוע, חלש, ריק".

תושבות קריית שמונה עוזבות את העיר בעקבות הפינוי (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
תושבות קריית שמונה עוזבות את העיר בעקבות הפינוי (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

הוא התריע: "אתם לא יכולים להשאיר כמות גדולה כזו של אזרחים במשך שנה וחצי בחוסר ידיעה. אתם לא יכולים לבוא עוד שנה וחצי ולהגיד להם 'תחזרו לצפון'. אנשים לא יחזרו. שכרנו יצא בהפסדנו. יכול להיות שהמושבים פה יתפרקו. אנשים לא יחזרו. אנחנו מבינים שזה הולך להיות ארוך, אבל מדינת ישראל צריכה לבוא עם הסבר מסוים לתושבים. תן לאנשים תאריך יעד. העורף חזק, אבל הכול מתחיל לקרוס. כל העם אתנו, אבל מישהו פה צריך להתעורר ומיד".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm