מכון המחקר 'סטימסון' הממוקם בוושינגטון חושף את מערכת היחסים בין צפון קוריאה לחמאס, וכמו כן גם לארגוני טרור אחרים כמו חיזבאללה, הג'יהאד האסלאמי, סוריה והחות'ים. 

שיתוף הפעולה עם "ציר הרשע": זו השאיפה של צפון קוריאה | ד"ר ענת הוכברג-מרום
מסמך סודי חשף: סוריה דרשה מאיראן וקוריאה הצפונית מערכות הגנה אווירית

כזכור, שירותי הביון בדרום קוריאה דיווחו כי במהלך הלחימה בעזה, צה"ל מצא כמויות גדולות של נשק שיוצרו ככל הנראה בצפון קוריאה. בחודש אוקטובר בכיר בצמרת הביטחונית של דרום קוריאה טען כי "ההערכה היא שהחמאס קשור באופן ישיר או עקיף לצפון קוריאה מבחינה צבאית בתחומים שונים, כמו סחר בנשק, הדרכה טקטית ואימונים". לצפון קוריאה היסטוריה ארוכה של שותפות עם איראן וסוריה וכתוצאה מכך, הטכנולוגיה הצבאית שלה הגיעה גם לידי חמאס, חיזבאללה והחות'ים. 

על פי הדו"ח, קציני המודיעין של צפון קוריאה סיפקו הכשרה למפקד החזית העממית לשחרור פלסטין, ג'ורג' חבש, והיו מעורבים בפיגוע של ארגון הטרור "הצבא האדום היפני" ב-1972 בנמל התעופה לוד (לימים: בן גוריון). בין סוף המלחמה הקרה עד לשנת 2007, הקשרים הללו נחלשו. אולם, הם התחזקו שוב לאחר "צוק איתן" בעזה ב-2014, כאשר חמאס פנה לצפון קוריאה בבקשה לקבל סיוע צבאי.

הטבח בנמל התעופה בלוד (צילום: AFP)
הטבח בנמל התעופה בלוד (צילום: AFP)

לפי הדיווחים, חמאס העניק לצפון קוריאה תשלום של שש ספרות עבור רקטות וציוד תקשורת לשימוש צבאי. חמאס ביצע את העסקה הזו באמצעות חברת צד שלישי בלבנון. במלאי של החמאס נמצאו טילים מונחים נגד טנקים מצפון קוריאה מסוג Bulsae-2 וכמות קטנה של טילי F-7, טיל עם ראש קרב המתפוצץ לרסיסים רבים. 

העברת נשק מצפון קוריאה לחמאס התבצעה ברובה באמצעות צד שלישי. ככל הנראה מצפון קוריאה לאיראן ומשם לסודאן ולאחר מכן למצרים,שם הם הועברו דרך מנהרות לעזה. בשנת 2009 נתפס בתאילנד מטוס צפון קוריאני שהבריח 35 טונות של משגרי רקטות, רימונים וטילים. מהחקירה של האו"ם וארצות הברית עלה כי הברחה זו היא חלק מרשת גלובלית להברחת נשק בלתי חוקית של צפון קוריאה המשמשת למימון תוכנית הנשק הגרעיני שלה. 

בנוסף לחמאס, לצפון קוריאה יש קשר ארוך עם חיזבאללה והחות'ים. בשנות ה-80' הגיעו מחבלים של חיזבאללה לצפון קוריאה לצורך אימונים צבאיים. לאחר שנת 2000, מדריכים צפון קוריאנים הגיעו ללבנון כדי להכשיר את חיזבאללה כיצד לבנות בונקרים תת קרקעיים לאחסון נשק, מזון ומתקנים רפואיים. רשת המנהרות של חיזבאללה המשתרעת עד לגבול ישראל-לבנון נבנתה בהדרכת צפון קוריאה. 

חשיפת מנהרות חיזבאללה  (צילום: דובר צה''ל)
חשיפת מנהרות חיזבאללה (צילום: דובר צה''ל)

קוריאה הצפונית העבירה לכאורה גם רקטות וקטיושות מאולתרות לחיזבאללה, גם הן הועברו דרך צד שלישי בסוריה ובלבנון מאיראן. צפון קוריאה סייעה גם לאיראן לייצר כמה סוגי רקטות, שהועברו לאחר מכן לחיזבאללה. ביולי 2015 חשפו גורמי מודיעין דרום קוריאה כי החות'ים ירו 20 טילי סקאד מתוצרת צפון קוריאה לעבר ערב הסעודית. החות'ים תפסו לכאורה את טילי הסקאד הללו בשדה הקרב, שכן אלה נרכשו במקור על ידי הכוחות המזוינים של תימן מצפון קוריאה ב-2002. 

שנה לאחר מכן הזמינה הנהגת החות'ים בכירים צפון קוריאנים לפגישה בדמשק כדי לדון בהעברת טכנולוגיה. העברות נשק אלו לא אושרו רשמית. צפון קוריאה אמרה שההאשמות שהיא מבצעת פעילויות כאלה הן "חסרת תועלת ופיקציה צרופה שארצות הברית שחררה".