ישראל זיהתה כבר לפני כשנה את הסכנה למלחמה, אבל גם הצבא וגם הדרג המדיני התעלמו – והכשל החמור מכולם התרחש בדרג הצבאי. כך אומר האלוף (במיל') גיורא איילנד בראיון נרחב למוסף מעריב שיתפרסם מחר.

גיורא איילנד: "צריך להודיע לארה"ב שאנחנו מפסיקים את הסיוע לעזה"

"לא העליתי על דעתי שהצבא מצד אחד מזהיר מפני סכנת מלחמה קרובה, רב זירתית, ומצד שני, לפחות בזירה אחת, בעזה, לא נוקט באמצעים שמצופה ממנו שינקוט", אומר איילנד, "ולכן בסופו של דבר האירוע של השבעה באוקטובר חונה ברובו במגרש הצבאי ולא במגרש הפוליטי. אם כי דווקא הצבא והרמטכ"ל בתקופת הרפורמה עשו מאמצים לשכנע את הצדדים להגיע לכל מיני הסכמות פוליטיות כי הם הבינו שלא רק שאנחנו נחלשים בגלל הסיפור הזה אלא שגם יכולת ההרתעה נשחקת ויש חשש הולך וגדל שהאויבים שלנו יחליטו שזו ההזדמנות לפעול בכל הזירות".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"במרץ האחרון המודיעין הישראלי אמר שהאיראנים הגיעו למסקנה שאפשר לקדם את מימוש התוכנית המקיפה שלהם נגד ישראל. אני שמעתי את הערכת המודיעין לפני הצגתה לקבינט, במסגרת התייעצות שאמ"ן קיים. שמעתי ונחרדתי. לשכת ראש אמ"ן אישרה לי להיפגש עם בכירים מטעמה כדי ללמוד את ההערכה המודיעינית החדשה בצורה יותר יסודית, ואז נעשיתי מודאג עוד יותר. לכן כבר באוגוסט התחלתי להזהיר מפני הסכנה. נפגשתי עם גורמים חשובים ביותר במדינה וניסיתי בכוחותיי הדלים להציע לגורמים מאד בכירים בקואליציה פשרה בתחום הרפורמה כדי לשים את כל העניין הזה מאחורינו. הייתי ממש בחרדה עמוקה מהצפוי לנו. עשיתי כל מה שיכולתי".

חדירת מחבלים משטח עזה לישראל (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

לדברי איילנד, לטבח בדרום היה עוד פוטנציאל חמור בהרבה בזה שהתרחש בפועל. "במידה רבה חמאס גנב לחיזבאללה את ההצגה. היות שאיראן הופתעה, היא החליטה להמתין לימים הראשונים כדי לראות כיצד האירוע מתפתח. ובזמן הזה צה"ל הבין מיד את המצב והפעיל כוחות עצומים בצפון, בלוחות זמנים מאד קצרים, כולל שינוע של כוחות וטנקים שנסעו על שרשראות וחיזקו ושילשו את כוחנו בצפון בתוך יממה. בראיה אסטרטגית, עד שאיראן וחיזבאללה שקלו בדעתם האם לנצל את הזדמנות, הגם שהם לא יזמו אותה, ישראל השיגה לא רק שליטה מחדש בדרום אלא חיזקה גם את הצפון, וחיל האוויר שהיה מנומנם באותה שבת נוראה היה הפעם מוכן בכוננות עליונה. מאותו רגע חיזבאללה איבד את ההזדמנות להפתיע".

"גם נושאת המטוסים וגם ה-DON’T של ביידן עשו את שלהם. לאור מה שקרה ב-7 באוקטובר קשה לנו להתנחם בזה, אבל מספיק אם במקביל לחמאס רק חיזבאללה היה עושה פעולה דומה ואלוהים יודע איפה היינו היום".

היינו עלולים להיות בסכנה קיומית ממשית?
"התשובה היא כן".

ואיפה היו ראש הממשלה, הקבינט וראשי זרועות הביטחון?
"כולם שמעו את התחזית, כולם נחשפו לאזהרות, אבל היחיד שלקח את הדברים ברצינות היה שר הביטחון גלנט שלקח סיכון פוליטי כשאמר את מה שאמר מעל ראשו של ראש הממשלה. אולי היו עוד שרים שהבינו את גודל הסכנה, אבל אף אחד מהם לא עשה מעשה. לא היה אף שר אחד, לא מהליכוד, לא מעוצמה יהודית ולא מהציונות הדתית שדפק על השולחן ואמר, חבר'ה, מדינת ישראל יכולה למצוא את עצמה במציאות כל כך כאוטית, שבואו נעזוב את כל הדברים האחרים ונתמקד רק בביטחון בעוד חמישים שנה היסטוריונים לא יאמינו באיזה שטויות עסקה מדינת ישראל כשסכנה כ"כ קיומית ריחפה מעל ראשה".

הראיון המלא יפורסם מחר במוסף מעריב