שר הביטחון יואב גלנט, קיים היום (חמישי) הערכת מצב אזרחית שהתמקדה במוכנות הזירה הצפונית לאפשרות בה המערכה הצבאית תורחב. במהלך הדיון הזהיר שר הביטחון כי "מיקדנו את השיח היום על תרחיש שנגיע למלחמה בצפון, אנחנו מחויבים למצב בו נהיה מסוגלים להחזיר את התושבים שלנו בביטחון".

הרמטכ״ל: "הסבירות למלחמה בצפון גבוהה מבעבר"
מפקד פיקוד הצפון: "אנחנו מוכנים לזה יותר ממה שהיינו אי פעם"

"אם התרחיש הזה לא יקרה, ולא נהיה מסוגלים להחזיר אותם באמצעים שהם דיפלומטיים, הסכמיים, אנחנו נגיע למצב שאנחנו צריכים לייצר את התנאים הביטחוניים שמאפשרים את חזרתם. אני לא רוצה לדבר על מועדים, ואני לא רוצה לדבר על שיטות - אבל זה יקרה. אנחנו חייבים לקחת בחשבון אפשרות של התדרדרות המצב בצפון, מבלי שרצינו. אם זה יקרה, אנחנו נגבה מחירים כבדים, מחיזבאללה ומלבנון, אבל גם כאן יהיו פגיעות. ולזה אנחנו צריכים להיות ערוכים ומוכנים. והמרכיב האזרחי הוא מרכיב מאוד חשוב", הוסיף.

יואב גלנט (צילום: אלעד מלכה)
יואב גלנט (צילום: אלעד מלכה)

כמו כן, התייחס גם להתקדמות המערכה בדרום ואמר כי ״אנחנו למעשה מבינים שלאחר שהשלב הושלם בצפון הרצועה, ובעתיד יושלם גם במקומות אחרים, המסגרות הארגוניות הראשיות של חמאס פורקו. יש פגיעה דרמטית באלפי מחבלים בכל הרמות, בתשתיות, במחסנים, בציוד. אבל אין פתרון מלא לכיסי ההתנגדות ואנחנו מטפלים בהם״. 

״במסגרת זה שיש כיסי התנגדות, באופן טבעי יש גם מצב שנוצר ירי. הציבור עלול לבלבל בין הדברים, וצריך להבין את העניין. התוכניות של חמאס היו לירות כל יום מאות טילים לכל מיני אזורים בארץ. הוא מצליח עכשיו להוציא עשרות רקטות באיזשהו הבזק חד פעמי למקום מסוים. אני לא מזלזל בזה, זה דבר מאוד משמעותי ואנחנו נפגע בזה בפשיטות, בהתקפות אוויר - זה ייקח את הזמן שלו. הלוחמים שלנו נלחמים עם הפנים שלהם לעזה, העורף שלהם לישובים, הם חושבים על שני הדברים״, הוסיף.

לדבריו, ״החמאס הולך ונחלש. אין לו אספקה, אין לו עתודות של כוח אדם, אין לו יכולת ארגונית שהוא מסוגל להניע מהלכים, אין לו יכולת באמת לשלוט על מה שקורה. והמערכת הישראלית הולכת ושוחקת אותו בזמן שאנחנו הולכים ומתעצמים. בסוף הדבר הזה יביא את התוצאה, יביא לשבירה. המרכיבים הנדרשים פשוטים וברורים: לחסל את החמאס, לעשות את כל מה שצריך להביא את החטופים ולשמור על אחדות – עשינו את שלושת הדברים האלה, אנחנו ננצח, אין פה שאלה״. 

בדיון עצמו שר הביטחון עמד על חשיבות המוכנות באזור הצפון לרבות מטרופולין חיפה לאפשרות של התדרדרות המצב הביטחוני מול חיזבאללה עד למערכה רחבה ועל תקינות המרחבים המוגנים והדרכים לשימור תפקוד המשק גם במקרה של הסלמה. 

בתוך כך, שר הפנים משה ארבל, קיים היום בעיריית חיפה ישיבת עבודה והיערכות למצב חירום עם ראשי רשויות במחוז חיפה. שר הפנים ארבל: "כדי לנצח במלחמה צריך עורף חזק  ומנהיגות מקומית חזקה. לכם ראשי הרשויות יש את הכוח והתפקיד שלנו כמשרד הפנים להעצים אותו, לצמצם בירוקרטיה ולתקצב כדי לתת לכם כלים להוביל ולהצליח. החשיבות הזו של שלטון מקומי חזק היא מכרעת בדרך לניצחון".