"חרבות ברזל": סוכנויות הביון האמריקניות מעריכות כי ישראל חיסלה עד כה 20% עד 30% ממחבלי חמאס הפועלים ברצועת עזה, כך דווח הבוקר (ראשון) ב"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני. לפי הדיווח, לארגון הטרור יש עדיין מספיק אמצעי לחימה כדי לפגוע בישראל ובלוחמי צה"ל הפועלים ברצועה במשך חודשים רבים.

על פי העיתון האמריקני, בצל נסיגת כוחות צה"ל מאזור מסוימים מצפון הרצועה ומהעיר עזה, ארגון הטרור מנסה להקים מחדש את כוח המשטרה שלו באזור. גורמים ישראלים מעריכים כי 16 אלף מחבלי חמאס נפצעו וכי מחצית מהם לא ישובו להילחם בשדה הקרב. במקביל, ארה"ב מעריכה כי בין 10,500 ל-11,700 נפצעו, וכי רבים מהם עלולים לחזור להילחם נגד כוחות צה"ל ברצועה.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לוחמי צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

לפי הדוקטרינה של הצבא האמריקני, כוח לוחם סדיר שמאבד 25% עד 30% מלוחמיו נחשב כלא יעיל ללחימה. עם זאת, חמאס אינו כוח סדיר, והוא נלחם בסביבה עירונית צפופה, כשיש לו גישה למאות קילומטרים של מנהרות מתחת לעיר עזה, כך מסבירים גורמים אמריקניים. "זה מוכיח שהארגון עדיין יכול להילחם, אך ההפסדים שלו ממשיכים, וזה מפעיל לחץ נוסף על הארגון", הוסיף גורם צבאי אמריקני בכיר.

ה"ניו יורק טיימס" פרסם אמש תחקיר ממנו עולה כי ישראל לא השיגה את מטרותיה בלחימה בעזה. בתחקיר נטען כי ישראל השיגה שליטה בחלק קטן יותר של הרצועה ממה שתכננה. העיתון האמריקאי שם יד על מסמכים מתוכניות המלחמה של ישראל, וחשף כי התוכניות הישראליות כללו שליטה בערים עזה, חאן יונס ורפיח עד סוף דצמבר - מה שכידוע לא הושג.

עוד מצטט התחקיר ראיונות עם ארבעה בכירים בצה"ל, שכמובן התראיינו בעילום שם, וטענו כי לא ניתן כעת למלא בו זמנית את שתי מטרות המלחמה - שחרור החטופים והשמדת חמאס. הקצינים הבכירים טענו כי "הקרב הארוך שמטרתו להשמיד את חמאס יעלה ככל הנראה בחייהם של בני הערובה", והוסיפו כי "החזרת בני ערובה אפשרית באמצעים דיפלומטיים, לא צבאיים". מדובר צה"ל נמסר כי "הדברים שמובאים בשם בכירים בצה״ל לא מוכרים, ואינם משקפים את עמדת צה״ל. שחרור החטופים הינו חלק ממטרות המלחמה, ומאמץ עליון בצה״ל".