דיאא' רשוואן, מנהל לשכת ההסברה הממשלתית במצרים, אמר הערב (שני) כי כל מהלך ישראלי לכיבוש ציר פילדלפי בגבול בין מצרים לעזה יוביל לאיום חמור ורציני על היחסים בין ישראל למצרים.

כמה לוחמים נשארו לחמאס? התמונה המלאה ברצועת עזה
דיווח: זהו האולטימטום שמדינות ערב יציבו לישראל על סיום המלחמה

בתוך כך, דובר צה"ל לשעבר אבי בניהו רמז היום בחשבון ה-X שלו כי ייתכן שצה"ל יעשה את דרכו בהמשך דרומה, ויגיע לרפיח הגובלת במצרים. זאת, בצל הטענות בציבור הרחב על דשדוש במערכה ברצועה, ועל המעבר לשלב ג' במלחמה.

בניהו כתב: "מה לכם ? אפשר להכריע את חמאס. חייבים להכריע את חמאס. יש לנו גיבוי בין-לאומי ובין-ערבי להכריע. ואנחנו בדרך להכריע את חמאס. זה ייקח זמן. חטיבת חאן יונס כמעט מפורקת למעט גדוד. חטיבת רפיח ברגע שהקבינט יאשר. בקצב שלנו, עם ביטחון כוחותינו, אתגר החטופים ועם ניהול המתח הבין-זירתי".

פעילות צה''ל בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)

ד"ר ירון פרידמן כתב ב"מעריב" כי ההשתלטות על העיר רפיח אינה דומה לאף אזור אחר עליו השתלט צה"ל, והיא יכולה להיות זרז משמעותי למיטוט החמאס. מדוע דווקא רפיח? ומהם הקשיים העיקריים?

ההשתלטות על העיר רפיח אינה דומה לאף אזור אחר עליו השתלט צה"ל. מדובר בעורק החיים של הטרור ברצועה. האתר האסטרטגי החשוב ביותר ברפיח הוא ציר פילדלפי (סלאח א-דין) לאורך 14.5 ק"מ (בין הים התיכון למעבר כרם שלום), ובו נמצא מעבר רפיח, המעבר הרשמי בין עזה למצרים. צה"ל כבר החל בהפצצות להרס מנהרות באזור, כתב.

בתקשורת הערבית נפוצו ידיעות בימים האחרונים, לפיהן דורש צה"ל מהחיילים בצד המצרי לפנות את הציר, לקראת מתקפה על המקום. במהלך המלחמה כבר ערך צה"ל מספר תקיפות אוויריות על מטרות בעיר ולאחרונה גם חיסל מהאוויר מספר סייענים של חמאס, בהם סובחי פראונה שהבריח מיליוני דולרים לזרוע אל-קסאם וחסן אל-אטרש ספק הציוד של הארגון. זהו הגשם שלפני המבול – המבצע להשתלטות על רפיח, הוסיף.