על רקע האסון הכבד בעזה וההתחממות בגבול הצפון שכלל ירי למירון, אלוף (מיל') ישראל זיו, לשעבר ראש אגף מבצעים במטכ"ל ומפקד אוגדת עזה, התראיין היום (רביעי) לאודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM. באשר למלחמה ברצועה, השיב: "הלחימה כעת במרכז הכובד העיקרי לחמאס - כל מהלך אחריו הוא פחות. אם לא תנצל את השיא, אתה תחמיץ חלון הזדמנות. אם רה"מ לא רוצה לקבל החלטה - הוא ממסמס בידיו את הישגי הלחימה שקבע".

כל צעד שמחייב שיקול דעת קר מצטייר אחרי אסון ה-21 ככניעה | רן אדליסט
צה"ל צריך להיזהר משאננות מסוכנת - ואלו ההישגים בח'אן יונס | טל לב רם

באשר לשאלה האם ישראל נגררת בלבנון, ביקר את עמדת הממשלה ואמר: "כן, במידה רבה. מי שירה את הכדור הראשון והאחרון זה חיזבאללה. מבחינתה של ישראל אם יהיה אפשר להגיע מול חיזבאללה להסדר שמרחיק אותו ל־1701 או לסדר גודל של 15 ק"מ מהגבול, נראה לי ישראל תילך עם זה בשלב הזה ולא להאריך את המלחמה שאנחנו נמצאים בה כבר מאה ימים".

באשר לאופציה שלא נגיע למלחמה מול חיזבאללה, הסביר זיו כי מצב זה טומן בחובו שתי סכנות: "האחת, זה שניגרר לסוג כזה של מהלומות מתמשכות - שזו מלחמת התשה. אמנם החיזבאללה מפסיד בה ביחסי הפגיעות יותר, אבל התוצאה עבור ישראל, 100 אלף אנשים לא נמצאים בצפון, מבחינה כלכלית - היא מחיר אסטרטגי של ישראל, שיותר יקר מאשר של חיזבאללה. יכול להיות שיהיה לו נוח לדבוק בה ולא ללכת להסדר, ואז לישראל אין ברירה אלא ללכת למהלך הרבה יותר חריף, מלחמה, ובמצב הזה כנראה ניקלע לסיפור של כמה חודשים". לשאלה האם הוא רואים נתיב שבו לא נגיע למלחמה בלבנון, אמר: "ייתכן והנתיב הזה כן קושר את עצמו באופן שאמר נסראללה, לסיום הלחימה בעזה".

תושבי עזה נמלטים לרפיח (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
תושבי עזה נמלטים לרפיח (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

לשאלה האם אנחנו קרובים לשלב שבו ישראל מפסיקה לכבוש שטחים ברצועה, אמר כי "בהסתכלות על הזמן הנוכחי שאנחנו נמצאים בו, זה למעשה חלון אסטרטגי המרכזי ביותר בכל מהלך המלחמה עד כה. משום שהלחימה כעת במרכז הכובד העיקרי של החמאס, ולא רק שהוא עיקרי - כל מהלך אחריו הוא פחות", הסביר למה לדעתו צריך למקסם את המלחמה בח'אן יונס.

הוא המשיך, "גם ההליכה לרפיח, עם כל הסיבוך הכרוך בכך של חיכוך עם המצרים, תהיה כבר בתנאים, האשראי הבינלאומי גם ככה סוגר עלינו. לכן ישראל צריכה למקסם את המהלך הצבאי שכרגע נמצא בחאן יונס, כדי להגיע לא רק לעסקת חטופים - אלא לחבר הכול להכל, כולל מהלך הומניטרי נרחב ויציב, וכתוצאה ממנו לשים את המדרגות של שליטה אדמיניסטרטיבית ואז שליטה מדינית בעזה", אמר. "אחרי זה לישראל לא יהיו מנופים יותר טובים, אם אתה לא מנצל את שיא הלחימה אז פה אתה בעצמך מחמיץ את חלון ההזדמנות".

הוא המשיך, "מבחינה אסטרטגית ומדינית, ומבחינה צבאית, זה ברור לעין ואמר את זה הצבא, אומר את זה איזנקוט, בני גנץ, שר הביטחון (יואב גלנט). כולם מבינים שזו הנקודה. האם ראש הממשלה מטעמים שאני לא יודע להסביר אותם לא רוצה לקבל החלטה? זה רע מאוד. הוא ממסמס במו ידיו את הישגי המלחמה שהוא קבע", אמר באשר לראש הממשלה והחלטותיו.

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

הוא מסביר בחריפות, "תראו מה קורה בצפון הרצועה, ישראל הודיעה שצה"ל סיים למעשה את הפירוק המרכזי של הגדודים שם, לא הרגנו את החמאסניק האחרון, יש שם לא מעטים שעדיין מסתובבים שם, אבל בפועל בשוק ג'באליה מי ששולט באספקה ובסדר, בדו"חות - זו משטרה חמאסית".

"חמאס כרגע הסבו את עצמם לשלטון אזרחי, אבל הם בפועל שולטים בשטח. מה ישראל תעשה? תזרוק שם פצצות?", תהה "אם אנחנו לא ניכנס למהלך האזרחי, אז חמאס עשה את השינוי ומנצח אותנו - כי הם יישארו שם לעד. זה בסדר להתאים את מטרות הלחימה תוך כדי המלחמה, זה חלק מניהול נכון. זה נראה כאילו אתה חותם כתובה, זה לא ככה. אם אתה מבין שהמטרות לא ריאליות או נדרשות תיקון, תעשה את זה תוך כדי המלחמה. אבל צריך לזה אומץ, ישאלו אותך למה ואתה צריך לדעת לענות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm