מלחמת חרבות ברזל: האסון הקשה בדרום רצועת עזה בו נהרגו 21 החיילים, בתוספת אסונות פוטנציאליים עתידיים, עשוי להמריץ את אלה שמחפשים עסקת חטופים, לדחוף אפילו חזק יותר בעתיד הקרוב.

הצהרה מקוממת: בכיר בצלב האדום השווה את החטופים לאסירים ביטחוניים
"הדלפות מטעם המתווכים": מי מרוויח מהפצת תנאי עסקת חטופים? | האזינו

האם ישראל צריכה לדחוף לעסקה להחזרת 136 החטופים הנותרים בהקדם האפשרי, אפילו במחיר הגבוה של אי השמדת חמאס, או שהיא צריכה להחזיק מעמד, אפילו במחיר של סיכון נוסף לחטופים?

טיעון נוסף של גורמים שבעד עסקה, הוא המספר ההולך וגדל של אבדות צה"ל, שכן לא ברור אם ישראל תשיג משהו חדש על ידי המשך הלחימה.

בכירי הביטחון הבהירו כי עד היום הם קיבלו הוראה מהדרג המדיני לא לירות על אזורים שבהם קיים חשש שיש חטופים ישראלים, גם אם זה אומר לתת למחבלים של חמאס לברוח זמנית.

פעילות גדוד 12 בח'אן יונס (צילום :דובר צה"ל)

לישראל יש שליטה על צפון עזה. בקרוב תהיה שליטה על מרכז עזה ועל רוב חאן יונס מעל הקרקע. האסון בעזה מעורר חשש שמספר חיילי צה"ל ההרוגים עלול לעלות בשלב זה, כאשר צה"ל מתחיל להפוך ליותר סטטי בתנועותיו בעזה.

נראה שכרגע, גם תנאי גנץ-איזנקוט הגמישים יותר אינם מקובלים על חמאס. ארגון הטרור לא רק רוצה כל עסקה שתסיים את מלחמתה של ישראל בעזה, מנהיגיה גם רוצים שכל חיילי צה"ל ייסוגו ושימשיכו להחזיק מספר חטופים כמגנים אנושיים לביטחונם בהמשך המלחמה. לכן, נראה שמותם של 21 החיילים לא יהווה את נקודת המפנה שתשבור את נחישותה של ישראל לקיים את המלחמה.