גובר האיום על נמלי הים של ישראל? גורמים שמזוהים עם המיליציות הפרו-איראניות בעיראק פרסמו בימים האחרונים שורה של איומים שבכוונתם לירות על נמלי אשדוד וחיפה.

"אש בולעת את חאן יונס": צה"ל כותש את חמאס בדרום הרצועה | תיעוד הקרבות העזים
בדרך למצור על עזה? "סעודיה, קטאר ומצרים צריכות להיות לחוצות, לא אנחנו"

"העיראקים מתכוונים להשבית את נמל חיפה, החשוב ביותר של ישראל", התרברב חשבון X שמזוהה עם הציר האיראני. "ההתנגדות העיראקית פתחה בשלב השני של המלחמה שלה ומתכוונת לכפות סגר ימי על ישראל גם מכיוון הים התיכון. הלוחמים שלנו שיגרו בהצלחה טיל לעבר חיפה". 

האיומים הללו פורסמו לאחר שבשבוע שעבר טענו גורמים המזוהים עם המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק כי "שיגרו בהצלחה" כטב"מ לעבר נמל אשדוד, ואף פרסמו סרטון שמתעד לכאורה את שיגור הכטב"מ לכיוון ישראל. גם בתחילת החודש טענו המיליציות כי שיגרו טיל לעבר חיפה. "זהו מסר ברור שציר ההתנגדות אינו נוטש את יעדיו באזור", טענו. "זו לא מערכה רגעית, אלא מלחמה משולבת שמתעמתת עם כל מה שארצות הברית וישראל עושות באזור". 

כל זאת מתרחש בשעה שהחות'ים בתימן מנסים להטיל מצור על ישראל בים האדום ומפחיתים את התנועה בנמל אילת. לפני כשבועיים איים גם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה כי "אם ישראל תמשיך לתקוף את לבנון וביירות, אנחנו נפגע באשדוד בעשרות טילים מדויקים לעבר יעדים רגישים".

החות'ים בתימן מודים במתקפה על מכלית נורבגית (צילום :רויטרס)

ההערכה היא כי הניסיונות להטיל מצור כלכלי וימי יהיו חלק מהמלחמה בין ישראל לבנון. גם ישראל הטילה סגר ימי על לבנון במלחמת לבנון השנייה, ועכשיו חיזבאללה שואף לאיים על נמלי הים של ישראל. הרצון שלהם הוא לייצר פגיעה או בנמל או באוניות כדי לגרום לעליית מחירי הביטוחים ולהחלטות של חברות ספנות שהן לא מגיעות לישראל.

הדוקטרינה של ארגון הטרור מבקשת להשפיע על אתרים אסטרטגיים ישראליים שקשורים לים – נמלי הים, אסדות הגז ואוניות סוחר ומלחמה – על אף העובדה שאין לו בפני עצמו כוח ימי משמעותי. לכן חלק מההתעצמות של חיזבאללה בשנים האחרונות התמקדה גם בהתחמשות בטילי חוף-ים ובטילי שיוט לטווחים ארוכים יחסית דוגמת ה"יאחונט" הרוסי. מדובר באחד מהתחומים שבהם חיזבאללה השקיע משאבים רבים בשנים האחרונות, מתוך הבנה שישראל תלויה מבחינה כלכלית בסחר הימי. לכן חלק מתפיסת ההגנה בישראל היא להגן על היעדים הללו באמצעים שונים, מתוך הבנה שחיזבאללה מחזיק ביכולת לאיים עליהם.

טיל יאחונט, ארכיון (צילום: Jno)
טיל יאחונט, ארכיון (צילום: Jno)

כתבנו הצבאי טל לב רם מציין כי ירי של טיל חוף-ים לעבר נמל בישראל עלול להיחשב בגדר הכרזת מלחמה של חיזבאללה נגד ישראל ברמות הגבוהות ביותר שיש. ההערכה היא שחלק מהתוכניות המרכזיות של צה"ל בעת מלחמה היא פגיעה מאוד משמעותית ביכולות החיזבאללה, כדי לנסות ולמנוע מחיזבאללה את היכולת לאיים באופן משמעותי על יעדים אסטרטגיים בעומק ישראל.

ההנחה שחיזבאללה ישאף לאיים לא רק על נמל חיפה אלא גם על נמל אשדוד נבעה כבר ממסקנות מלחמת לבנון. עם זאת, ישראל מתמודדת כרגע עם ניסיון איראני להקשות על הסחר העולמי איתה מכיוונים מרובים: התנועה בנמל אילת מאוימת על ידי החות'ים בתימן שמנסים לחסום את התנועה בים האדום ובמקביל חיזבאללה וארגונים נוספים דוגמת המיליציות הפרו-איראניות שפועלות בסוריה ובעיראק מנסים לפגוע בנמלי הים התיכון. על כן בישראל מדגישים שפגיעה בנמל ים היא פגיעה אסטרטגית שתיחשב להכרזת מלחמה ותגרור "תג מחיר" כבד מאוד בדמות תקיפות ישראליות בהיקף נרחב מאוד, בין השאר גם על תשתיות אזרחיות של מדינת לבנון. ניסיון התקפה על תשתית אזרחית אסטרטגית נתפסת בישראל כמתן לגיטימציה לפגיעה גם במטרות אזרחיות בלבנון.