בשבוע האחרון לוחמי צוות הקרב של חטיבת המילואים 646, הפועלת תחת אוגדה 99 במרחב מרכז רצועת עזה, איתרו יחד עם כוחות מיוחדים של יחידת יהל״ם מנהרה המקשרת בין צפון לדרום הרצועה, ונמצאת במרחק של קילומטר וחצי מהגבול עם ישראל. דובר צה"ל התיר היום (רביעי) לפרסום כי צה"ל פעל בסביבת המנהרה שאותרה והשמיד אותה.

בחירות בעזה? ההצעה יוצאת הדופן של חמאס, והדיווחים על הפסקת אש
"אש בולעת את חאן יונס": צה"ל כותש את חמאס בדרום הרצועה | תיעוד הקרבות העזים

על הנתונים של צה"ל, אורך המנהרה הינו כקילומטר ועומקה כ-20 מטרים. התוואי התת קרקעי נחקר והושמד בהובלת גדוד ההנדסה ובשיתוף יחידת יהל״ם.

במהלך הפעילות במרחב, הלוחמים איתרו טילים נגד מטוסים, משגרים וציוד לייצור ולשיגור רקטות. בנוסף, אותרו עשרות ראשי קרב ורכיבים אלקטרונים להפעלת רקטות.

פעילות לוחמי צה"ל באל בורייג' בעזה. צילום: דובר צה"ל


חטיבה 646 הינה חטיבת צנחנים במילואים אשר התגייסה ב-7 באוקטובר והתייצבה יחד עם גדודים נוספים בשבת השחורה בבארי. בהמשך הועברו לוחמי היחידה לאימונים ולפעילות עצימה באיו״ש ומשם הופעלו ברצועת עזה החל מתחילת דצמבר. 

על פי נתוני צה"ל, משימת החטיבה הייתה לנתק בין צפון הרצועה למרכזה, האתגר היה לנתק את האזורים בתת-הקרקע. משימה נוספת הייתה להשמיד את יכולות הייצור של חמאס. בתהליך סדור ושיטתי אותרו מחרטה אחר מחרטה. חלק גדול מהמתקנים היו במקומות ציבוריים ובתי ספר.

הפעולה השלישית של החטיבה הייתה להגיע למשגרים הרבים שהיו מחוברים בתוך האדמה או בתוך מטעים - ונמצאו מאות משגרים. היה לחטיבה מודיעין שיש היערכות לבצע ירי לעבר נתיבות, ונמצאו במרחב ברצועה 30משגרים שחלקם עדיין עם טילים. 

פעולות צה״ל צמצמו משמעותית את ירי התמ״ס לעבר הארץ. בנוסף, בצה"ל מעריכים כי מעל ל-10,000 מחבלים נהרגו. 

אמצעי לחימה שאותרו ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
אמצעי לחימה שאותרו ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)