העסקה לשחרור החטופיםד"ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטינים במרכז דיין אוניברסיטת תל אביב, אמר היום (חמישי) כי "אחרי שמנקים את השיח מהעומס הענק של דיווחים לא נכונים, מניפולטיביים, אתה כן רואה שבבסיס, ואני מדבר על חמאס, יש רצון לקדם עסקה, יש בשלות בסיסית לקדם".

בשיחה עם ניסים משעל וטל שלו ב-103FM הוסיף: "אני חושב שאפילו בשיח הישראלי אנחנו מדברים על זה פחות מדי, על הפער הענק שיש בין הדרישות של שני הצדדים. ישראל רוצה הפסקת אש, כלומר מצב שבו אנחנו כרגע משהים אתה לחימה, אבל חוזרים לממש את היעדים שקבענו בשבעה באוקטובר, בעיקר מיטוט שלטון חמאס. אומר חמאס, ואנחנו רואים את זה אצל כל הדוברים שלה, 'אנחנו רוצים את סיום המלחמה', נקודה בסוף המשפט הזה, ואנחנו רוצים גם ערבויות בינלאומיות. זאת אומרת שמעכשיו מתחילים לדבר לא על מתי חוזרים להילחם אלא מתי צה"ל מתחיל להתפנות מהשטח".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"זה לב העניין, חמאס לא מעניין אותו בכלל הנושא של כמה לעוד סיוע הומניטרי ייכנס. לא מעניין אותם אפילו כמה בדיוק אסירים ישוחררו בעסקה, הדבר המרכזי זה הסיפור של שימרו השרידות, ואתה עושה את זה רק באמצעות זה שאתה מחייב את ישראל לסיים את המלחמה. אני חושב שכשמסתכלים באמת על הסיכויים של העסקה, יש כאן פערים אדירים. הסיכוי היחיד לקדם באמת את הנושא הוא אם תהיה הגמשה בצד הישראלי, איזושהי נכונות כן לזרום עם הדבר הזה. כן יכולה להיות נקודת אמצע שלכאורה לא תחייב אף אחד מהצדדים לוויתור - שני הצדדים מסכימים שמתחילים בהפסקת אש, ובואו נדבר אחר כך. זה תעלול". 

ארצות הברית, מצרים וקטאר דוחפות את ישראל וחמאס להצטרף לתהליך דיפלומטי "משודרג" שיחל בשחרור החטופים ובסופו של דבר יביא לנסיגת כוחות צה"ל מהרצועה, כך מסרו ביום ראשון האחרון דיפלומטים המעורים בפרטים לעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני. על פי הדיווח, אף אחד מהצדדים לא הסכים עד כה לתנאי ההצעה החדשה, כשבכיר בארגון הטרור אף הדגיש כי אין כל התקדמות.

ההצעה החדשה מייצגת גישה חדשה להביא לסוף המלחמה ברצועת עזה, שהחלה ב-7 באוקטובר, ביום הטבח המחריד שביצע ארגון הטרור בעוטף עזה. גורמים מצרים טוענים מצדם כי בעוד שממשלת ישראל נוקטת באופן פומבי בעמדה בלתי מתפשרת בכל הנוגע לעסקת חטופים, יש חילוקי דעות בתוך הקבינט הישראלי, כאשר יש דעה התומכת בלתת עדיפות לשחרורם.

הפגנה למען שחרור החטופים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
הפגנה למען שחרור החטופים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

גורם קטארי רשמי אמר כי מדינתו ממשיכה לתקשר עם שני הצדדים על מנת להביא לסיום המלחמה ושפיכות הדמים כלשונם, "ולהגן על האזרחים החפים מפשע ולהבטיח את שחרור החטופים והמשך הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה". המתווכים הציעו תוכנית של 90 יום שתביא תחילה להפסקת הלחימה למספר לא מוגדר של ימים, על מנת שחמאס ישחרר תחילה את כל החטופים, כשמקביל, ישראל תשחרר מאות אסירים פלסטינים, תיסוג מהרצועה, תאפשר חופש תנועה ברצועה, ותפסיק את טיסות המעקב.

בשלב השני, חמאס ישחרר חיילות, בעוד שישראל תשחרר אסירות פלסטיניות. השלב השלישי יכלול שחרורם של חיילים ישראלים וגברים בגילים שונים, שבהם רואים בחמאס כחיילים לכל דבר. עוד על הפרק, כך על פי הדיווח, הקמת קרן בין-לאומית לשיקום רצועת עזה והבטחה שלא לפגוע במנהיגים הפוליטיים של ארגון חמאס.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM