בכירים במערכת הביטחון מעריכים כי חלק ניכר מהנשק ששימש את חמאס בטבח ה-7 באוקטובר ובלחימה ברצועת עזה הגיע לידי ארגון מצה"ל עצמו, כך דיווח היום (ראשון) העיתון האמריקני ה"ניו יורק טיימס".

במשך שנים גורמים ביטחוניים הצביעו על מנהרות ההברה התת-קרקעיות כגורם העיקרי לכך שבידי חמאס יש נשק כה רב, למרות הסגר על הרצועה. אולם, מידע מודיעני עדכני שהגיע לידי העיתון האמריקני, הראה כי ארגון הטרור הצליח לבנות חלק ניכר ממאגר הרקטות וטילי הנ"ט שלו, מתוך אלפי הפצצות ששיגר צה"ל לעבר עזה ולא התפוצצו. חמאס אף הצליח לחמש את פעיליו מנשק שנגנב מבסיסים צבאיים.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

שיגור רקטות מעזה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
שיגור רקטות מעזה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)

"מה שברור היום, שאותם כלי נשק ששימשו את צה"ל לאכוף את הסגר על הרצועה ב-17 השנים האחרונות משמשים עתה נגד חיילי צה"ל בעצמם", נכתב בעיתון. "אמצעי לחימה ישראלים ואמריקניים אפשרו לחמאס להמטיר רקטות על שטח ישראל ולחדור לראשונה את גדר המערכת שבנתה ישראל". 

בתוך כך, מומחי נשק מעריכים כי 10 אחוזים מהתחמושת אינה התפוצצה, אך במקרה של ישראל, הנתון עלול להיות אף גבוה יותר בהתחשב בעובדה שחלק ממאגרי התחמושת כוללים טילים מימי מלחמת ויאטנם. גורם המעורה בפרטים הוסיף כי שיעור הכשל בחלק מהטילים ששיגר צה"ל יכול להגיע ל-15%. על פי הדיווח, גורמי ביטחון ידעו עוד לפני הטבח באוקטובר כי חמאס מסוגל היה למחזר חלק מהנשק הישראלי שנפל לידיו, אך היקף התופעה הפתיעה מומחים.