מומחה ללוחמה תת-קרקעית מזהיר היום (שני) כי טרוריסטים ברחבי העולם ישחזרו את טקטיקות "רצח העם" של חמאס אם יאפשרו להם לשרוד. ג'ון ספנסר, ראש תחום לוחמה אורבנית בווסט-פוינט, האקדמיה הצבאית הלאומית של ארצות הברית, ואחד המומחים הגדולים בעולם ללוחמה בשטח בנוי, התראיין ל"ברייטברט ניוז" והתריע מפני מה שעלול להתרחש במידה והאכזריות של ארגון הטרור תשוכפל ברחבי העולם. בנוסף התייחס לאסטרטגיית המנהרות של חמאס.

הקרע בליכוד מעמיק: "החתרנים יצטרכו להתחנן ל'הזויים' בפריימריז, זה לא יעזור להם"
"מגדיל את חוסר האמון בממשלה": איזנקוט מתפוצץ על כנס גוש קטיף

"קצב ההתקדמות של צה"ל, מעל ומתחת לקרקע, מהיר באופן היסטורי", אמר ספנסר. "לא ניתן להשוות את המערכה בעזה לשום מערכה אחרת בהיסטוריה הצבאית המודרנית מבחינת גודל האתגרים שהיא מציבה - אולי רק אם נחזור עד למלחמת העולם השנייה. בהתחשב באתגרים הללו גם מספר האבדות של צה"ל נמוך באופן היסטורי. האסטרטגיה של חמאס מבוססת על זמן ומנהרות - הם מקווים שישראל תכלה במנהרות את משאב הזמן שעומד לרשותה". 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"ידענו על מערכת המנהרות של חמאס", אמר ספנסר וציין כי המנהרות משמשות כלי אסטרטגי מרכזי בלחימה, הן להגנה והן להתקפה, כפי שניתן לראות בסכסוכים שונים.

"כמו דאעש וכולם, ואפילו באוקראינה, יש מנהרות בכל מקום", אמר, "אבל זה באמת נבנה ומנוצל לתמיכה באסטרטגיה, בין אם זה להגן או לתקוף".

"במלחמה, או שאתה מגן או תוקף", הוסיף. "אז במקרה של חמאס, הם תקפו ב-7 באוקטובר ואז הם נכנסו להגנה וחיכו למתקפת הנגד הזו".

נזקי הטבח בקיבוץ בארי (צילום: אבשלום ששוני)
נזקי הטבח בקיבוץ בארי (צילום: אבשלום ששוני)

הוא גם הדגיש כיצד אסטרטגיית המנהרות של חמאס ייחודית, בכך שהיא מתמקדת במטרה ארוכת טווח להשמיד את ישראל ולא במטרות צבאיות טיפוסיות כמו הבסת כוחות אויב או כיבוש שטחים.

"בניגוד לכל מבצע צבאי אחר בהיסטוריה, המנהרות אינן תומכות במטרה של האויב או של השטח", אמר ספנסר. "בדרך כלל, במלחמה, אתה מנסה להביס את האויב באמצעות אסטרטגיה להשמיד את הצבא שלו או לתקוף את בירתו, ומנסה לתפוס את הרצון של היריב להפסיק להילחם", הוסיף. "אבל לחמאס יש אסטרטגיה ארוכה יותר - האסטרטגיה המוצהרת שלהם היא להשמיד את ישראל ולהרוג את כל העם היהודי".

לדברי ספנסר, חמאס מפעיל מנהור נרחב ללוחמה משפטית והישרדות, במטרה לערער את התגובה הצבאית של ישראל ולצבור כוח פוליטי. לדבריו, "תוכנית המשחק" של ארגון הטרור להשגת מטרה זו היא באמצעות "צבירת זמן" והיא כוללת שימוש ב"דיפלומטיית בני ערובה".

"המנהרות נכנסות לפעולה במקום שבו אף אחד לא ידע מה ההיקף האמיתי של כמה חפירות חמאס עשה, וכמה משאבים הם השקיעו. לא רק במנהרות פלישה או במנהרות צבאיות, אלא במנהרות שנבנו רק כדי לעשות את מה שנקרא לוחמה משפטית, שזה שימוש בכללי דיני המלחמה על מה מותר ומה אסור לפגוע באזורים עירוניים נגד ישראל והיכולת שלה להגיב על תקיפה".

לאור זאת, האסטרטגיה הידועה של חמאס אינה רק שימוש ב"מגן אנושי", אלא שימוש ב"קורבנות אדם", כאשר בסופו של דבר מדובר בתרחיש שבו "העולם יתערב ויגרום לישראל להפסיק את הפעולה".

"המנהרות הן באמת הדרך העיקרית שבה חמאס שורד", הוסיף, "ואם הוא שורד, הוא צובר כוח, ואם הוא עולה לשלטון, הוא מסוגל להשיג את המטרה המדינית שלו - שהיא להמשיך לבנות כוח כדי להשמיד בסופו של דבר את ישראל".

הרמטכ״ל וראש השב״כ במנהרות חמאס בחאן יונס (צילום :דובר צה"ל)

ספנסר כינה זאת "עולם משוגע" שבו אנו חיים, והביע מורת רוח מכך שרבים כל כך "מזלזלים" הן במה שחמאס אומר שהוא רוצה והן בכל דבר שהוא עושה בפועל, "כמו העובדה שחמאס לא נותן לאזרחים להיכנס למנהרות שלהם".

למרות שחמאס הוא "מקרה מבחן לשימוש במגינים אנושיים", קבוצות טרור אחרות – כמו דאעש ואל-קאעידה – עשו זאת גם כן, כאשר כל אחת מהן "מנסה להשתמש בדיני המלחמה נגד צבא שומר חוק כמו ארה"ב ואחרים".

עם זאת, הוא הוסיף, חמאס הוא הראשון שראה בהיסטוריה המודרנית שהשתמשה ב"קורבן אדם".

"הם רוצים להקריב כמה שיותר מבני עמם, שעליהם הם נבחרים פוליטית כדי להגן", אמר, וציין כי "הם ממש אומרים ועושים את ההפך, ורוצים שיקריבו אותם כדי שיוכלו להשיג את האסטרטגיה הסופית שלהם, שהיא להשיג כוח להשמיד את ישראל".

"זה טירוף שבעולם שבו אנחנו חיים, יש עשרות אלפי אנשים שאומרים שחמאס הם הקורבנות כשהם המדכאים בפועל, הרוצחים, קורבני האדם - הכל", הוסיף.

ספנסר הציע כי אם לאחר שחמאס יורשה להישאר לאחר שהשתמש בטקטיקות אכזריות כאלה, וישראל – תוך שמירה על כל דיני המלחמה וזכותה להגן על עצמה כאומה – תידרש להפסיק את פעולתו, אולטימטום כזה "ישנה את העולם באופן דרסטי", כאשר האכזריות של חמאס תשוכפל ברחבי העולם ו"איומים קיומיים" יוצבו בפני מדינות שלא יוכלו להגן על עצמן גם תוך שמירה על נורמות משפטיות בזמן מלחמה.