בפריז התקיימה אתמול פסגה שמטרתה להוביל לעסקת חטופים נוספת בין חמאס לישראל. סא"ל (מיל') אבי כאלו, לשעבר ראש מחלקת שבויים ונעדרים באגף המודיעין, התייחס הבוקר (שני) בשיחה ב-103FM עם ענת דוידוב ואודי סגל למנופי הלחץ שמופעלים על חמאס והעריך מה הם הנושאים שנותרו במחלוקת.

מומחה אמריקאי על הלחימה בעזה: "קצב ההתקדמות מהיר באופן היסטורי"
סינוואר עלול לברוח: המחיר הכבד שישראל תשלם אם לא תשתלט על ציר פילדלפי

"אני סבור שיש לנו כאן מצרף של מרכיבים שמייצרים לחץ על החמאס, שאנחנו כמובן מתקשים למדוד אותו, אבל בדינמיקה שאנחנו מזהים בהחלט אפשר לראות את זה. הלחץ הצבאי, החורף, הלחץ הגובר של הקטארים והמצרים ברוח גבית של האמריקאים, הדבר הזה יוצר דינמיקה מחודשת שגם בעולמו הפנטזיונרי של סינוואר מצריך התכתבות מסוימת עם המציאות, גם אם היא לא הולכת את כל הדרך כפי שאנחנו היינו רוצים בשלב הזה", אמר בפתח הראיון.

לדבריו, "מרחבי הגמישות, הם הולכים וגדלים בצד הישראלי, אבל גם הם יש להם גבולות גזרה. למשל המחירון של אלפים רבים של אסירים, כמובן דברים דמיוניים שמראים עד כמה תפיסת המציאות של סינוואר בשלב הזה לקויה. אני דווקא רואה את עניין הפסקת הלחימה כמרחב שבו כן יש מקום בעין מבוקרת לראות מרחב הסכמה בין ישראל לחמאס. אפשר גם בתוך מרחב ההסכמה לכלול חטופים שמבחינת סינוואר אינם בליבה".

יחיא סינוואר (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90 )
יחיא סינוואר (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90 )

"סלע המחלוקת לטעמי זה כמובן הנושא של הגליה, שלטעמי הוא לא ריאלי. יכול להיות שגם שחרור מלא של כלל החטופים לא ריאלי. גם כאמור האסירים הביטחוניים הכבדים, גם הוא מרחב שיש בו קשיים. אבל אפשר לראות ניצנים משמעותיים של התקדמות שיכולים להניח יסוד מעודד להמשך הדרך", ציין כאלו.

"המחלוקת תהיה סביב שאלת מנגנון הסיום להפסקת האש, איזה ערבויות תהיינה נתונות פה. גם במקרה של הפסקת אש עם הסכמות נרחבות יותר, עדיין לישראל עומדת הזכות הבסיסית להגנה עצמית. לכן יש דברים שיאפשרו לישראל לפעול במקרה של הפרה הסכמית", הוסיף.

"הדעה שלי בעניין שחרור האסירים שמציאות השתנתה מהיסוד, והיא תשתנה גם ברצועה בין אם הלחימה תופסק ובין אם לא. אם אנחנו הולכים לתרחיש של שינוי המציאות הביטחונית באופן עמוק בעזה, אז גם אופן ההתבוננות שלנו על שחרור האסירים הביטחוניים, כולל הכבדים והחמורים ביותר שבהם, גם הוא יכול להשתנות במסגרת תוכנית העבודה הזו. יש כאן הרבה משתנים", המשיך.

משפחות החטופים חוסמים את איילון (צילום :דנור אהרון)

"אתה שולט בשטח, גם שחרור שלך ליו"ש גם שחרור שלך לעזה יכול להיות אחר כשאתה בשליטה בשטח או כשבעלי ברית שלך נמצאים. לכן הסיכון לשחרר אסירים ביטחוניים במציאות שבה ישראל שולטת יהיה שונה מאשר אסירים ביטחוניים ישוחררו לב ליבו של החמאס כמו שראינו לאחר עסקת שליט, על המשמעויות ההרסניות אחרי העסקה", הסביר.

על הדיווחים הטוענים כי מנהיג חמאס יחיא סינוואר נמלט דרך המנהרות התת קרקעיות עם מספר חטופים שלקח כבני ערובה אמר: "גורמי צבא כבר התייחסו לעניין, מרחב התת-קרקע הוא כמעט סוג של נעלם מבחינתנו, זה סוג של חלק מההפתעות שתפסו אותנו בתוך המלחמה בעזה, והוא גם חסר תקדים ברמה הגלובלית".

"גם להערכת צה"ל עוד לא הגענו למרבית האזורים, ולכן האתגר הוא עצום. לגבי המופע בפריז, בעיניי, ברמה האסטרטגית, החשיבות היא קיומו, ביטוי לכך שסוגיית החטופים היא אבן ראשו גם של הממשל האמריקאי, ביטוי לזה שנושא החטופים נמצא אצל ביידן אולי בליבת סדר היום הביטחוני כדי להבטיח את ההסדרה האזורית הזו", אמר.

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM