צה"ל בדרך להרחבת הפעילות בצפון הרצועה? דובר צה"ל בערבית סא"ל אביחי אדרעי פרסם הבוקר (שני) קריאה לאזרחים הפלסטיניים שעדיין נמצאים בחלק משכונות העיר עזה להתפנות מחשש שייפגעו מחידוש הפעילות הצבאית שם. 

הכוחות מתקרבים לסיום בח'אן יונס - ורגע ההחלטה של הממשלה מתקרב
לקראת ניסיון הפיכה בעזה? העזתים קוראים: "העם רוצה להפיל את חמאס" | צפו

"קריאה לתושבים הממוקמים ממערב לעיר עזה", כתב תא"ל אביחי אדרעי גם ברשת X (לשעבר טוויטר) תוך פירוט רשימת השכונות באזור הפינוי ובהן רימאל, מחנה הפליטים א-שאטי, שייח' עגלין ותל אל הווא, "אנו קוראים לכם לפנות את אזורי הנוכחות שלכם באופן מיידי לעבר המקלטים המוכרים בדיר אל בלח".

בתחילת השבוע פרסם כתבנו טל לב רם כי לאחרונה ישנה דאגה גוברת במערכת הביטחון מהנעשה בצפון הרצועה, דווקא לאחר שצה"ל הכריז על השגת שליטה מבצעית באזורים אלה וצמצם מאוד את כוחותיו בהם במסגרת המעבר לשלב ג' של המלחמה. בצה"ל מוטרדים מדינמיקה שלילית שעלולה להתפתח באזורים הללו ומצביעים על כך שחרף העובדה שצה״ל סיים את השלב העצים בתמרון בעיר עזה ובסביבותיה ועבר להתמקד בפשיטות ממוקדות, בשטחים שטופלו לא הוקם כרגע שום מנגנון אזרחי חלופי לטיפול בכ-200 אלף הפלשתינים שנותרו.

כתוצאה מכך, דווקא גורמים שקשורים לחמאס הם אלו שמצליחים להשתלט על חלק מהאלמנטים האזרחיים בשטחים הללו, מה שעלול לאורך זמן להביא לשחיקת ההישגים שרשמה ישראל. החשש הוא שמי ששם יד על החלוקה של הסיוע ההומניטרי שמגיע לצפון הרצועה הם גורמים שיש להם קשר עקיף עם חמאס, ובכך ארגון הטרור מחדש את השפעתו על השטח בו הובס.

גורמי ביטחון טוענים כי לצד המשך ביתור הרצועה שלא מאפשרת לאזרחים פלסטינים לחזור לצפונה, הממשלה חייבת לקבל החלטות בנוגע לגורמים האזרחיים הפלסטינים שיטפלו באוכלוסייה האזרחית שנותרה בצפון הרצועה. לדבריהם, המצב הנוכחי משחק לידי חמאס ושוחק את הישגי צה״ל בלחימה.

גורמים שונים במערכת הציבורית והפוליטית הביעו בימים האחרונים דאגה מכך שישראל נמנעת מלקבל החלטות בנוגע למנגנון השליטה האזרחי בצפון הרצועה. "הרמטכ"ל הדליף בסוף השבוע שחייבים להפעיל ממשל צבאי בצפון הרצועה, אחרת חמאס לא יוכרע", טען אתמול חיים רמון בשיחה עם מעריב, "הרי ברור שבעקבות החזרה האזרחית של אנשיו לשטח תבוא גם חזרה צבאית. אבל תפקיד הצבא הוא לא להדליף, אלא לבוא לדרג המדיני ולהגיד: 'אני מתכוון להחיל ממשל צבאי ואם אתם לא מסכימים לכך תגידו לי, אבל שתדעו שבלי הכרזה כזו ההישגים אליהם הגענו בדם ובעמל רב יירדו לטמיון".

העזתים נוהרים דרומה (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
העזתים נוהרים דרומה (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

גם ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי תמיר היימן אמר בסוף השבוע כי בלי החלטה כיצד יש לפעול בשטחים שבשליטת צה"ל ברצועה בטווח הזמן המיידי, הישגי המלחמה יישחקו. "יש פה מצב של פעולה מדהימה של צה"ל", אמר בחדשות 12, "אבל מה יקרה אחריה? האם אנחנו נחזור לאותה מציאות בצפון הרצועה, בה אתה עוזב את השטח ונוצר מצב כאוטי בחסותו חמאס חוזר? הממשלה לא רוצה כרגע להחיל משטר צבאי ולא רוצה לשים שם מישהו אחר. אבל אם לא נעשה את זה חמאס יצמח שוב מתוך השברים".