הפיגוע הבוקר (שני) בבת גלים בחיפה, והעובדה שהמחבל הוא ואסים אל היג'א בן 28, ערבי ישראלי תושב טמרה, שעוסק בתחום הסעת השב"חים, הציפו מחדש את הסוגיה הבלתי פתורה ואולי המתבקשת אחרי אירועי טרור שכאלה. הסוגיה היא האם ישנם כאלה הציבור הערבי בישראל, שזוממים לשעת כושר כדי להוביל לחזרה לימי "שומר חומות". זאת, תוך כאשר המשטרה טרודה בטיפול בגזרות השונות כשברקע המלחמה בצפון ובדרום. ולצד זו , מתבקשת התהייה האם המשטרה שלנו ערוכה להתמודדות מול אירועים שכאלו.

עם יד על הלב, אירועי ה–7 באוקטובר 2023 הוכיחה כי המשטרה חזקה ומסוגלת לתת מענה בזמן אמת ובמיוחד שבד בבד מצטרפים למערכה ארגוני ביטחון נוספים לרבות מג"ב וצה"ל. מפקד מחוז חוף ניצב דני לוי מתייחס להיערכות המשטרה נוכח הפיגוע בבת גלים וכן לחשש מאירועי חיקוי וליציאתם של ערביי ישראל לבצע פיגועים. 

ניצב דני לוי (צילום: דוברות המשטרה)
ניצב דני לוי (צילום: דוברות המשטרה)

"באופן כללי יש לנו מודיעין בכל מקום בשת"פ גורמים נוספים כמו שב"כ, מג"ב ואחרים. חשוב להבין שמתבצעת פעילות גלויה לרבות הצבת מחסומים , מורגשת נוכחות משטרה בצירים ראשיים ובכניסות לערים וליישובים. בנוסף מתבצעת פעילות מתוכננת על בסיס קבוע, יום יומי כנגד שב"חים שחלקם אף לנים בארץ ובמסגרת זאת פעילות בלתי מתפשרת כנגד מלינים ומעסיקים. אי אפשר להתעלם מהיכולות שלנו כמשטרה בכל הקשור לשימוש באמצעים טכנולוגיים מגוונים שלא ניתן לפרט עליהם".

במה מתבטאת הפעילות שלכם?
"מתחילת השנה נסגרו 30 בתי עסק שהעסיקו והלינו שב"חים. אנחנו מקיימים בנוסף פעילות מול האימאמים ומואזינים שמסיתים לטרור ומשפיעים על הצעירים וככל שימצאו כאלה הם ייחקרו ויטופלו בהתאם. הציבור חייב להבין כי המשטרה תנקוט יד קשה כנגד הסתות ברשתות החברתיות בהם מתקיימת קריאה לפגוע ביהודים כדוגמת ההפגנה שקיימו עורכי הדין כליפא ותאאר ג'בארין כאשר לאחר הפעילות שננקטה כלפיהם בית המשפט האריך את מעצרם עד תום ההליכים".

האם קיים חשש לפיגועי חיקוי, לחזרה לימי שומר חומות מבחינת הציבור הערבי הישראלי?
"בעבר פיגועים הובילו לאירועי חיקוי גם בארץ וגם מחוצה לה. התפקיד שלנו כמשטרה ביחד עם השב"כ וצה"ל לעשות כל מה שנדרש כדי למנוע מקרים שכאלה. כמובן כי כאשר אנחנו פוגעים ומנטרלים במחבל כדוגמת המחבל מהיום בבת גלים אנחנו מבהירים כי כל מי שינסה לפגוע באזרחי ישראל ימצא את כוחותינו פרוסים וערוכים לפגוע בו".