קבינט המלחמה התכנס הערב (שני) בקריה בתל אביב, על מנת לשמוע עדכון מחברי המשלחת הישראלית שהשתתפו שלשום בפריז: ראש המוסד, דדי ברנע, ראש השב"כ, רונן בר והאלוף במיל' ניצן אלון, מפקד המאמץ המודיעיני של תחום השבויים והנעדרים. על פי המתווה המוצע, העסקה תתבצע בפעימות, כאשר בפעימה הראשונה שלה חמאס ישחרר את הנשים, המבוגרים והחולים ללא מי שמוגדרים כ"חיילים".

על פי המוצע במהלך פסגת פריז, הפעימה הראשונה תכלול כשליש מכלל החטופים (בין 30 ל-40) ובתמורה ישראל תשחרר מבתי הכלא מחבלים, כולל כבדים, ביחס של בין 100 ל-250 מחבלים תמורת כל חטוף ישראלי בנוסף, ישראל תתחייב על הכנסת כמות גדולה של הסיוע ההומניטרי.

הקבינט (צילום: חיים צח, לע''מ)
הקבינט (צילום: חיים צח, לע''מ)

לשכת ראש הממשלה הגיבה על פרסום פרטי המתווה המוצע והדגישה כי "הדיווחים על העסקה אינם נכונים וכוללים תנאים שאינם מקובלים על ישראל. ממשיכים עד לניצחון המוחלט". על פי הגורמים הישראלים, ישראל נתנה אור ירוק ל"מסגרת העסקה", אך לא לפרטים שהוצעו על ידי המתווכים וכי חלק מהסעיפים שהוצעו אינם מקובלים על ישראל, אך עדיין - ניתנה הסכמה "מסגרתית- עקרונית". לאחר מכן ההצעה הועברה לחמאס.

עד כה ארגון הטרור התעקש על דרישתו להתנות כל עסקה וכל מתווה בסיום מוחלט של המלחמה - התנאי שאינו מקובל על ישראל. הדיון סביב מתווה העסקה מתקיים ברקע ההתנגדות הברורה של השותפים הקואליציוניים של הליכוד. כך, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ התייחס לאפשרות עצירת הלחימה בפועל כתוצאה מקיום העסקה ומסר: ״עצירת המלחמה לא באה בחשבון. המשמעות של הדבר הזה היא אבדן כל ההישגים שהשגנו בדם לוחמינו, זו מציאות שחלילה תאפשר לחמאס להשתלט מחדש על השטח ותסכן את תושבי הדרום ומדינת ישראל. זה שדר נוראי לאויבים מסביב וזה לא יקרה. כך גם שחרור מחבלים המוני שיהפוך כל יהודי בארץ ובעולם ליעד לחטיפות אנחנו לעולם לא נסכים לעסקה רעה כזאת. נקודה״.

לוחמי אוגדה 98 ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי אוגדה 98 ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

עם זאת, בשלב המוקדם של דיוני המתווה, בטרם הגיע לשלב המתקדם של אישור בממשלה, בציונות הדתית נמנעים מלהבהיר האם אישור מתווה החטופים יגרום למפלגה לפרוש מהממשלה או שמא רק יתנגדו לעסקה בהצבעה , ללא צעדים פוליטיים מרחיקי הלכת. גם במפלגת עוצמה יהודית של השר איתמר בן גביר לא מוכנים לקבל מתווה שכולל שחרור מסיבי של מחבלים עם דם על הידיים ואת עצירת הלחימה לתקופה ממושכת שבסבירות גבוהה תמנע מישראל לחזור ללחימה לאחר קיום העסקה.

זאת ועוד: הסכמה על העסקה מסוג זה, שתעצור את המלחמה בעזה לחודש וחצי עד חודשיים , מהווה עבור בנימין נתניהו מלכודת פוליטית. ראש הממשלה שחוזר בכל הזדמנות על ההצהרה כי החזרת החטופים מהווה אחד מיעדים המרכזיים של המלחמה, יתקשה מבחינה  ציבורית  להפיל עסקה שמאפשרת מימוש של אחת ההבטחות המרכזיות של הממשלה ושל העומד בראשה לציבור כולו ולמשפחות החטופים בפרט.
לצד זאת, אישור העסקה עלול לערער את יציבות הממשלה והקואליציה עד כדי עזיבת בן גביר וסמוטריץ' - מה שעלול אף להוביל, במקרה היותר חריף של יציאת שתי המפלגות הימניות לא רק מהממשלה, אלא גם מהקואליציה, להפלת הממשלה המכהנת.

הפגנה למען שחרור החטופים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
הפגנה למען שחרור החטופים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

המחאה בעד עסקת חטופים (צילום: אבשלום ששוני)
המחאה בעד עסקת חטופים (צילום: אבשלום ששוני)

איום נוסף, מציאותי לא פחות או לא יותר הוא איום הפירוק של ממשלת החירום על ידי השר בני גנץ. אם וכאשר העסקה יוצאת אל הפועל והלחימה בעזה נעצרת לפרק זמן משמעותי, אזי מבחינת גנץ אין עוד עילה להישאר בתוך הממשלה, הרי השותפות בין המחנה הממלכתי לבין ממשלת נתניהו הוגדרה על ידיו כ"זמנית לתקופת המלחמה האקטיבית". אולם, בשלב זה בממשלה מעדיפים לא להתייחס לפרטי העסקה המוצעת ובעיקר - לא להתייחס להשלכותיה הפוליטיות האפשריות, זאת בהנחה שבטרם התקבלה תשובת החמאס , אין לדעת האם יש אופן למתווה הנוכחי או שמא ההצעה תיפול בטרם קודמה , שלא באשמת הצד הישראלי.

פורום תקווה של משפחות החטופים התייחס לעסקה הנרקמת לשחרור חטופים ומסר: "אנחנו כהורים וכמשפחות של חטופים לא יכולים להסכים לשום עסקה שמחלקת בין חטופים. כל עסקה שלא כלולים בה כולם בלי שום קריטריון תקבור בעזה את החטופים שלא יכללו בעסקה. אנחנו מתנגדים לעסקה שכוללת בתוכה שחרור מחבלים עם דם על הידיים. עסקת שליט התפוצצה לנו מול העיניים בשמחת תורה והחטופים שנמצאים בעזה עכשיו נחטפו בעקבותיה. יש כאן עשרה מיליון תושבים והאחריות שלנו צריכה להיות כלפי כל מי שגר כאן. את החטופים יש להחזיר בדרך הכוח או בהכנעה של החמאס שירגיש שהחטופים הם נטל ולא נכס".