הכל היה מדויק ומהיר בסיפור הזה. המידע המודיעיני המוקדם של שב"כ שדיבר על כוונת המחבלים לבצע פיגוע השראה בטווח המיידי ולכן היה חשוב לבצע חיסול ממוקד, הכניסה של כוח ימ"מ לבית החולים אבו סינא בג'נין והפעילות ההרואית תוך חיסולם של שלושת המחבלים עוד לפני שהספיקו להגיב. כך ניתן לתאר את מה שהתרחש בטווח של 10 דקות בין השעה 05:30 ל-05:40 הבוקר (שלישי) בתום פעילות מבצעית בה נטלו חלק גם שב"כ וצה"ל.

כאמור זה התחיל במידע שנבחן בשב"כ אודות כוונה ממשית של שלושה מחבלים מחמד ג'לאמנה, מחמד ע'זאוי ובאסל ע'זאוי, כשהם מסתתרים בבית החולים אבו סינא בג'נין כשהם חמושים ובכוונתם לבצע פיגוע בטווח הזמן המיידי.ההתראה הלוהטת הזו, הובילה לפעילות מהירה בעטיה הוחלט על ביצוע פעילות סיכול מיידית באחריות לוחמי הימ"מ ובהכוונת השב"כ לרבות סיוע של לוחמי צה"ל לכל תרחיש שייקרה. 

האקדח שאותר בבית החולים בג'נין (צילום: דוברות המשטרה)
האקדח שאותר בבית החולים בג'נין (צילום: דוברות המשטרה)

בפעילות הרואית יש האומרים, פשטו לוחמי ימ"מ על בית החולים וכאמור בתוך 10דקות החלו את עזיבתם מהמקום אחרי שביצעו את המשימה בצורה מושלמת ואספו איתם אקדח שנתפס על גופו של המחבל ג'לאמנה. כל השלושה, כך עולה, מצאו להם מקום מסתור באחד החדרים בקומות העליונות של בית החולים הפעיל ובו מאושפזים בו חולים. 

חשוב לציין כי ג'לאמנה בן ה-27 הוא מחבל חמאס צבאי שעסק בתקופה האחרונה בקידום פעילות טרור משמעותית ושהה בעת האחרונה בג'נין תוך ניהול קשרים מול מפקדת החמאס בחו״ל ואף נפצע כאשר ניסה לקדם פיגוע רכב תופת. בנוסף, העביר ג׳לאמנה נשקים ותחמושת לפעילי טרור לטובת קידום פיגועי ירי ותכנן פיגוע פשיטה בהשראת אירועי ה-7 באוקטובר. יחד איתו סוכלו על ידי הימ"ר שני מחבלים צבאיים נוספים שהסתתרו במקום. 

ע'זאוי תושב מחנה הפליטים ג'נין פעיל גדודי ג'נין שהיה מעורב במספר פעילויות טרור לרבות ירי לעבר כוחות צה"ל. איתו שהה אחיו באסל פעיל ג"אפ צבאי שהיה מעורב בפעילות טרור בגזרה. בכוחות הביטחון ציינו כי "מזה תקופה ארוכה מספר רב של מבוקשים מסתתרים בבתי החולים ועושים בהם שימוש כבסיס לתכנון פעילות טרור וליציאה לביצוע פיגועים, תוך שהם סבורים כי בתי החולים ישמשו להם כהגנה מפני פעילות כוחות הביטחון. זוהי דוגמא נוספת לשימוש הציני של ארגוני הטרור במרחבים אזרחיים ובבתי החולים כמחסה וכמגן אנושי". גורם בכיר במערכת הביטחון: "אין ערי מקלט ביהודה ושומרון ולא יהיו - שידע כל מחבל את זה. ידו של צהל ושל מערכת הביטחון תגיע לכולם״.

נבהיר כי על פי המידע המדויק ג׳לאמנה תיכנן הוצאת פיגוע בטווח הזמן המיידי והשתמש בבית החולים כמסתור ולכן סוכל. עוד נציין כי בכוחות הביטחון לא מתכוונים להרפות וכל מידע ממשי יוביל לפעילות סיכול. "כוחות הביטחון ימשיכו לפעול מול כל איום אשר יסכן את ביטחון אזרחי מדינת ישראל".

המחבלים שחוסלו בג'נין (צילום: רשתות ערביות)
המחבלים שחוסלו בג'נין (צילום: רשתות ערביות)

הכתב הצבאי של 'מעריב', טל לב רם, הרחיב על הפעילות ב-103FM ואמר כי "הכתובת המרכזית היא מבוקש, איש חמאס. על פי המידע שמגיע מהשב"כ הוא היה בקשרים גם עם חמאס חו"ל בנוגע לקידום פיגועים, הוא נפצע כנראה בתאונת עבודה, במהלך הכנת רכב תופת. ההחלטה היא לפרוץ לאותו בית חולים, פעולה שאתה צריך כוח מאוד מיומן ולכן אני מניח שבחירה בהקשר הזה בימ"מ, שהיא זו שיודעת לעשות פעולות כאלה. אני מניח שמה שזיהו, והיו במעקב אחריו, שהוא פשוט נשאר בבית החולים ומשם ניהל את הקידום של אותה תוכנית פיגוע. ג'נין זה כמו ג'נין, הוא פעיל חמאס, הוא בקשרים עם חמאס בחו"ל, השניים שהיו סביבו הם לא בהכרח פעילי חמאס, אחד של הג'יהאד האסלאמי".

"אנחנו מכירים את זה בג'נין, הזהויות של מי שמתארגן יחד לפיגוע, זה מתערבב בין ארגוני הטרור השונים. היו מקרים במהלך השנים שפעולות כאלה קרו והתרחשו באזור בית חולים, אבל החלטה ממוקדת כזו, אתה נכנס פנימה, מחסל את אותם מחבלים, יוצא החוצה ומנתק מגע. אין ספק שזה גם סימון כלפי ג'נין ששם גם הדפוס הזה על שימוש בבית חולים, זה לא בהיקף של עזה, אבל נדמה לי שלפחות מבחינת התפיסה אותם מחבלים ראו בבית החולים מרחב חסינות, וצה"ל, שב"כ וימ"מ מבהירים - אין מרחב חסינות. בבית חולים הכול יכול להסתבך, זה בהחלט אירוע שפעם אחת הוא מבצעי, יש פה היבטים של תכנון, אבל יש בו גם היבט של מסר", הוסיף.

במקביל לחיסול, חטיבת מנשה פעלה במהלך הלילה במחנות הפליטים טול כרם ונור א-שמס לסיכול טרור בהם חשפו הכוחות צירים בחשד למטענים שהוטמנו והתנהלו חילופי אש עם מחבלים.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm