בכיר בחמאס התראיין היום (שלישי) לסוכנות הידיעות "רויטרס", מסר פרטים על העסקה לשחרור החטופים שגובשה בפריז ואישר כי היא כוללת שלושה שלבים.

70 מיליארד שקל תקציב ואין כסף לחימושים: האזהרה החריגה של בריק להמשך המלחמה
מחבלי חמאס מטילים אימה על חטופים? הסרטון המטלטל שהופץ ברשת - ונבדק האם הוא אמיתי

לדברי הבכיר, השלב הראשון הוא שחרור אזרחים - נשים, ילדים, מבוגרים וחולים. השלב השני הוא שחרור כל החיילים והחיילות שנחטפו והשלב השלישי הוא שחרור הגופות.

הבכיר אמר כי מספר בני הערובה המבוקשים לשחרור מהצד הפלסטיני לא צוין, וכי הצדדים ימשיכו להתדיין על הנושא במסגרת המשא ומתן.

על פי דיווח ב"רויטרס", מנהיג חמאס איסמעיל הנייה צפוי לצאת בקרוב לקהיר לדיונים עם בכירים מצריים על ההצעה. "אנחנו מעריכים את תפקידם של מצרים וקטאר בהגעה להסכם הפסקת אש בר קיימא בעזה", הוסיף הבכיר.

ב"אל ערבי אל ג'דיד" דווח כי על פי מקורות מצריים, הצפי הוא כי "יושג הסכם להפסקת הירי ועסקת חילופי שבויים בין ממשלת ישראל להתנגדות ברצועת עזה, בתחילת השבוע הבא".

על פי דיווח מצרי, משלחת בכירה של חמאס צפויה להגיע מחר לקהיר לדון במסגרת להסכם על בסיס ההצעה שגובשה בפריז. בבית הלבן הכריזו הערב כי "אנחנו מתקדמים לקראת השגת הפסקת אש ארוכה ושחרור החטופים". עוד נמסר מהבית הלבן כי "סאליבן הודה לראש הממשלה ושר החוץ של קטאר על מאמציו הבלתי נלאים לשחרר את בני הערובה".

בלשכת רה"מ הכחישו את הדיווחים: "לגבי מתווה אפשרי לשחרור חטופים, עמדתו של ראש הממשלה עקבית - המלחמה תסתיים רק כשיושגו כל מטרותיה, צה״ל לא ייסוג מהרצועה ולא ישוחררו אלפי מחבלים. הפרסומים שהושגה הסכמה כביכול על מפתח לשחרור אסירים ביטחוניים אינם נכונים. הנושא כלל לא נידון".

משפחות החטופים מוחות מול בית רה"מ (צילום :מטה המשפחות)
ברק רביד, הפרשן המדיני של "וואלה!", פרסם כי במהלך הפסגה בפריז אתמול סוכם על מתווה בן שלושה שלבים שיוצג לחמאס לפיו בשלב הראשון של העסקה ישוחררו 40-35 חטופים ישראלים ובהם נשים, גברים מעל גיל 60 וחטופים במצב רפואי קשה בתמורה לשישה שבועות של הפוגה בלחימה ושחרור של אסירים פלסטינים, כך לפי בכירים ישראלים וקטארים. במתווה שהוצג רק השלב הראשון מפורט ושני השלבים הבאים מתוארים באופן כללי בלבד מתוך כוונה לנהל עליהם מו"מ נפרד במהלך השבוע השישי של ההפוגה. "המטרה היא להיכנס לשלב א' עם אמירה על שלבים ב' וג' בלי לסגור אותם בפרטי פרטים", אמר בכיר ישראלי.
נועה ארגמני בסרטון החמאס (צילום: סוכנויות הידיעות)
נועה ארגמני בסרטון החמאס (צילום: סוכנויות הידיעות)
השלב השני של העסקה יכלול שחרור של גברים - חיילים ואזרחים מתחת לגיל 60. בשלב השלישי יועברו גופות של חטופים שמוחזקות בידי חמאס. בכל אחד מהשלבים ייקבע "מפתח" אחר של מספר האסירים הפלסטינים שישוחררו עבור כל חטוף ישראלי. "המפתחות" לשחרור אסירים פלסטינים בכל שלושת השלבים עדיין לא נקבעו. משך ההפוגה בשלב השני והשלישי לא הוגדר עדיין וייקבע במו"מ אבל בכירים ישראלים העריכו כי מדובר על שבועות ארוכים של הפוגה.
 
במקביל רשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית דיווחה מפי מקורות כי נעשים מאמצים להשלים עסקת ביניים, הכוללת הפסקת אש בעזה במהלך חודש הרמדאן, הכנסת סיוע ושחרור מאה אסירים בתמורה לשחרור 30 חטופים.
הנייה מסר בהצהרה מטעמו כי חמאס קיבל את ההצעה שנידונה בפגישה (ככל הנראה בפריז), לומד אותה ויגיש את תשובתו על בסיס העדיפות הראשונה להפסקת התוקפנות על עזה והסגת כוחות הכיבוש כולם מחוץ לרצועה. עם זאת הדגיש הנייה כי חמאס פתוח לדיון על כל הצעה או רעיון רציני ומעשי, בתנאי שיוביל להפסקה מלאה של הלחימה בעזה.