צה"ל מתקדם במהירות בדרום הרצועה – והפעילות המתמשכת של הלוחמים בגזרת חאן יונס, "בירת חמאס בדרום הרצועה", מושכת תשומת לב עולמית. "ח'אן יונס נתפסת כראש הנחש", אמר הבוקר סא"ל במיל' ד', מפקד מכלול אש באוגדה 98, בראיון לבן כספית וינון מגל ב-103FM.

"מחבלי חמאס זורקים את הנשק ובורחים": לוחם הקומנדו עם עדכון דרמטי מהשטח
מומחה אמריקאי על הלחימה בעזה: "קצב ההתקדמות מהיר באופן היסטורי"

"מנהיגי החמאס, בוודאי הצבאיים, גדלו שם ויש שם תשתיות מאוד מבוססות של טרור ואנחנו מפרקים אותם. זה תהליך שלוקח הרבה זמן. אנחנו התמקצענו במהלך הלחימה ויודעים היום לתקוף בצורה קטלנית, גם מדויקת, גם כשהכוחות נמצאים מאוד מאוד קרוב, גם מעל הקרקע, גם מתחת לקרקע. החימושים עושים את העבודה, גם כשאנחנו נמצאים בפנים .בכל הזדמנות שלי יצא לראות כוחות שלנו בעימות מול אויב, ההכרעה הייתה מוחצת".

המומחה האמריקני ג'ון ספנסר, ראש תחום לוחמה אורבנית באקדמיה הצבאית של ארצות הברית בווסט פוינט, חלק לאחרונה במספר הזדמנויות מחמאות משמעותיות מאוד לתפקוד של צה"ל בלוחמה העירונית הקשה ברצועת עזה, ואף הגדיר אותו כבעל "קצב התקדמות מהיר באופן היסטורי". במאמר נרחב שפרסם הבוקר במגזין ניוזוויק טען ספנסר כי ההישג של צה"ל מרשים אפילו יותר, שכן את ההתקדמות המהירה בשטח השיגו הכוחות תוך נקיטה באמצעים תקדימיים למניעת פגיעה באזרחים בלתי מעורבים.

"המציאות היא שכאשר מדובר במניעת פגיעה באזרחים, אין השוואה מודרנית שמתאימה למלחמה של ישראל נגד חמאס", כתב, "ישראל אינה נלחמת כמו שהצבא האמריקני נלחם בפלוג'ה, במוסול או בא-ראקה. אף צבא בהיסטוריה המודרנית לא התמודד מול למעלה מ-30,000 חיילי אויב שמסתתרים ביותר משבע ערים תוך שימוש במגינים אנושיים ובמאות קילומטרים של רשתות תת-קרקעיות שנבנו בכוונה מתחת לאתרים אזרחיים, תוך החזקת מאות בני ערובה".

פעילות צה''ל בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)

"ולמרות האתגרים הייחודיים עמם ישראל מתמודדת במלחמתה נגד חמאס, היא יישמה יותר אמצעים למניעת נפגעים אזרחיים מכל צבא אחר בהיסטוריה. יש שטענו כי ישראל הייתה צריכה לחכות יותר זמן לפני שהתחילה במלחמה או שהייתה צריכה להשתמש בתחמושת ובטקטיקה שונה. קריאות אלה מובנות, אך הן אינן מכירות בהקשר של מלחמת ישראל נגד חמאס, החל ממאות החטופים הישראליים ועד לירי הרקטות היומיומי, המנהרות והאיום הקיומי האמיתי שחמאס מציב בפני ישראל ואזרחיה החיים במרחק הליכה מאזור הלחימה".

ההתקדמות של כוחות צה"ל בגזרת חאן יונס תפסה את תשומת ליבם גם של חלק גורמים רבים הפעילים ברשתות החברתיות ועוקבים מקרוב אחרי המלחמה באמצעים של מודיעין גלוי. "בכל הכנות", כתב משתמש ברשת X (לשעבר טוויטר), "צה"ל עושה מהפיכה בלוחמה עירונית. גרוזני, מוסול, מריופול, בחמוט, כולן דוגמאות עדכניות לקשיים ולאבידות הכרוכים בלוחמה עירונית. מה שצה"ל השיג בעזה הוא נס. כמה אלמנטים תרמו לכך: האסטרטגיה של חלוקת התחום העירוני לאזורים, פעילות דחפורי ה-D9, פעילות יחידת הכלבנים עוקץ, מערכת מעיל רוח להגנה מטילי נ"ט ועוד. בלוחמה עירונית כלל האצבע הוא יחס של 7 הרוגים לתוקף על כל הרוג אחד למגן. צה"ל שינה את הכלל הזה בעזה".