דובר משרד החוץ הקטארי, מאג'ד אל-אנסארי, הודיע הערב (יום חמישי) שהמדינה קיבלה "אישור חיובי ראשוני" מחמאס למתווה עסקת החטופים. בהמשך, ההודעה נמחקה ובמקומה פורסמה הודעה חדשה כי "חמאס קיבל את הצעת הפסקת האש באווירה חיובית ואנו ממתינים לתגובתם".

לאחר מחלוקת ארוכה: הושגה הסכמה בין ישראל למצרים בנוגע לציר פילדלפי?
השמדת 70 פירים וחיסול חוליות מחבלים: תיעוד דרמטי מהלחימה בח'אן יונס | צפו

בכיר קטארי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שעדיין אין הסכם הפסקת אש. הבכיר הקטארי הוסיף שחמאס "קיבל את ההצעה" אך הוא עדיין לא הגיב.

בישראל טרם התקבל עדכון רשמי באשר לתשובת החמאס על ההצעה למתווה העסקה. מנגד, בכיר פלסטיני מסר כי "קיבלנו מסר מהנהגת חמאס לגבי המסגרת של ההצעה שעלתה בפסגת פריז והיא 'מצויה בלמידה'. אין עדיין הסכמה על המסגרת, לחמאס יש הערות מהותיות. ההצהרה של קטאר נמהרת ולא נכונה". נציג חמאס בלבנון, אוסמה חמדאן, מסר כי "עד עכשיו לא מדברים על הגעה להסכם, ואנחנו עדיין בתחילת הדרך".

בתוך כך, פרשן חדשות 12 אהוד יערי חשף  פרט מעניין בנוגע לאופן הפעולה של המחבל יחיא סינוואר, העומד בראשות ארגון הטרור החמאס. "איש הצללים של סינוואר נמצא בקהיר", ציין. יערי הדגיש שאסמאעיל הנייה כלל לא נמצא בקהיר, בניגוד למה שדווח במהלך הימים האחרונים, וכי המצרים אף הכחישו זאת באופן רשמי. 

עוד הוסיף בנוגע אליו כי "הוא נשלח למצרים ע"י סינוואר חודשיים לפני הטבח ופרוץ המלחמה, על מנת שיהיה לו איש קשר שדרכו הוא ינהל את העניינים מחוץ לעזה. באמצעותו הועברה התגובה של חמאס למתווה החטופים, סינוואר הוא זה שיכריע".

כמו כן, הדגיש כי איסמעיל הנייה ודומים לו, לא באמת מנהלים את העניינים בארגון הטרור: "כל המנהיגים מחוץ לעזה לא מכירים את הפרטים המדויקים. לחמאס אין כוונה לפסול את המתווה לחלוטין, אך גם לא לקבל אותו. הם מתעקשים מאוד בעניין של הפסקת אש מוחלטת". 

"החמאס רוצים ערובות לסיום המלחמה. הם אומרים שהם מסכימים ל'הודנא' שתימשך במשך מעל ל-10 שנים. הם אומרים - 'אנחנו מוותרים על השלטון בעזה למען רשות פלסטינית שמוסכמת מראש'. הם לא מסכימים ליציאת המנהיגים כחלק מהעסקה הזאת. סינוואר לא סומך על מנהיגי חמאס האחרים, והכין את מנגנון הפעולה הזה מראש", הוסיף. 

על פי דיווחים פלסטינים, חמאס לא מעוניין לפרס את הימצאותה של המשלחת בקהיר באופן רשמי, שם תשהה כמה ימים.  סינוואר נתן אישור להעביר ״הערות״ למצרים לגבי עסקה.

מוקדם יותר, דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס" כי על פי גורם פלסטיני המקורב למגעי העסקה, חמאס לא צפוי לדחות את הצעת הפסקת אש בעזה שקיבלה השבוע מהמתווכים, אך לא יחתום עליה ללא הבטחות שישראל תתחייב לסיים את המלחמה.

עיסמאיל הנייה (צילום: רויטרס)
עיסמאיל הנייה (צילום: רויטרס)

מתווכים קטאריים ומצריים הציגו השבוע לחמאס את ההצעה הקונקרטית הראשונה להפסקה ממושכת של הלחימה בעזה, שסוכמה עם ישראל וארצות הברית בשיחות בפריז בשבוע שעבר. חמאס אמר שיחזיר תשובה.

הבכיר הפלסטיני אמר כי ההצעה בפריז כוללת שלב ראשון שיימשך 40 יום, שבמהלכו תיפסק הלחימה בזמן שחמאס ישחרר את האזרחים הנותרים מבין יותר מ-100 בני ערובה שהוא עדיין מחזיק. בשלבים נוספים ישוחררו חיילים ישראלים וימסרו גופותיהם של בני ערובה הרוגים.

"אני מצפה שחמאס לא ידחה את ההסכם, אבל אולי גם לא ייתן הסכם מכריע", אמר הבכיר הפלסטיני בתנאי בעילום שם. "במקום זאת, אני מצפה מהם לשלוח תגובה חיובית, ולאשש את דרישותיהם: כדי שההסכם ייחתם, על ישראל להבטיח שתתחייב לסיים את המלחמה בעזה ולצאת מהרצועה לחלוטין".

כרגע קיים פער גדול בין שני הצדדים. רה"מ בנימין נתניהו נשבע שלא להוציא חיילים עד ל"ניצחון מוחלט", שהוא מגדיר כמיגור חמאס. מנגד, חמאס אומר שהוא לא יחתום על שום הפוגה זמנית אלא אם ישראל תתחייב לנסיגה ולסיום קבוע של המלחמה.

לוחמי צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

כמו כן, ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי מנהלי המשא ומתן בעסקת החטופים אומרים שמנהיג חמאס יחיא סינוואר רואה עצמו מנהל משא ומתן מעמדת כוח, זאת לאחר שעמד בארבעה חודשי מלחמה.

דיווח זה מצטרף לדיווח מוקדם יותר של עיתון אל-אח'באר הלבנוני, לפיו ההתייעצויות שהתקיימו בתוך ארגון חמאס, כללו תשובה ראשונית מהנהגת הארגון ברצועת עזה, שמדגישה, שהפסקת המלחמה, היא תנאי הכרחי לכל הסכם הכולל חילופי שבויים וסוגיות נוספות.

בארגון חמאס הדגישו, שהם מסרבים לדון בהצעות הכוללות את גירוש הנהגת חמאס לחוץ לארץ או לאפשר ל"גורמים ערבים שעוינים את פלגי ההתנגדות הפלסטינים" לפקח על ניהול שיקום הרצועה ולקשור את זה בהסדרים מדיניים לשלב של אחרי המלחמה.

כזכור, העיתון הלבנוני אל-אח'באר, המקורב לחיזבאללה, פרסם מאמר נרחב ובו הגדיר את המגעים לעסקה "מלכודת" וקרא לחמאס לפרוש מהם. לטענת העיתון, המבטא פעמים רבות במאמריו את עמדת בכירי ארגון הטרור השיעי, העסקה המוצעת היא אמנם מפתה, אך הוא קרא להתנגד אליה "כי היא סותרת את מטרות חמאס".