על רקע המגעים לקראת עסקת חטופים נוספת והוויכוח הציבורי והפוליטי החריף שייפתח על מחירה הצפוי והכבד, במערכת הציבורית והפוליטית יש מי שמכה על חטא על האופן שבו התפוצצה העסקה הקודמת.

"ההתקפה הגדולה ביותר מאז הקמת צה"ל": קרבות ח'אן יונס - לאן?
קטאר: "חמאס נתן אישור ראשוני לקידום עסקת חטופים"

באחרונה חשף גדי איזנקוט כי בלילה האחרון של עסקת השבויים הקודמת, הוא נאבק על מנת להמשיך אותה על אף שחמאס הפר את התחייבויותיו. לדבריו בתוכנית "עובדה", הוא ניסה לשכנע את יתר חברי הקבינט להסכים לתנאים החדשים שהציג חמאס ולהגמיש את הקריטריונים ל"פעימות" לשחרור חטופים נוספים. "אני חשבתי שנכון להמשיך בכל דרך את מיצוי המתווה", אמר בראיון ל"עובדה", "ליצור איזושהי המשכיות מתוך הבנה שיציאה מהמתווה תהיה מאוד מורכבת לחזרה לפעם הבאה. זה היה די ברור".

פעילות צוות הקרב של חטיבת 'יפתח' במחנה 'אל מועאזי'. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

על פי הפרסום, על הפרק עמדה אז הצעה לשחרר שלוש גופות לצד חטופים חיים. ההתנגדות בקבינט הייתה גורפת מתוך הנחה שאם ישראל תסכים להגמשת התנאים ותוותר על שחרור מיידי של נשים צעירות, יקטן מאוד הסיכוי שהן יחזרו בעתיד. איזנקוט אמר שניסה לשכנע שאסור בכל זאת לצאת מהמתווה ואמר לשרים: "אל תנסו לחנך את סינוואר. נסכים להכניס גם מבוגרים למכסה. נדרוש גם את ירדן ביבס מטעמים הומניטריים". הוא נשאר בדעת מיעוט, העסקה הגיעה לסיומה והלחימה חודשה.

עו"ד אבי כאלו, לשעבר ראש מחלקת שבויים ונעדרים באמ"ן, אמר הערב בשיחה עם "מעריב" כי לדעתו פיצוץ העסקה הקשה מאוד על המגעים לעסקה חדשה. "כפי שהשר אייזנקוט טוען, הוחמצה פעימה נוספת בשלהי עסקת הפעימות ובחלון ההזדמנויות הצר בשעתו", אמר, "בראייתי יש ערך רב בשימור של דינמיקה במו"מ הבאה לידי ביטוי בהישגים ממשיים בשטח ובפרט מול ארגון טרור - ועוד תחת אש.

במילים אחרות, וכגישתו של אייזנקוט, החשיבות בשימור תהליך המו״מ כרוכה בהזרמת מים בצנרת - אחרת הצנרת עשויה להישבר. לראיה איבדנו מאז מספר חטופים, ויכול להיות שאיבדנו את האנשים שרצינו לשחרר באותה פעימה. סיכומם של דברים, לפרקים הגישות היותר ניציות המושמעות הם יותר משאלת לב מאשר המציאות המורכבת בשטח - ודאי בזמן שסינואר נלחם על עתיד ארגונו הרצחני וחייו שלו".

ירון בלום, לשעבר מתאם השבויים והנעדרים, אמר הבוקר בראיון לרדיו צפון 104.5FM שלדעתו, דווקא המשך הלחץ הצבאי הוא שהוביל לחידוש המו"מ. "גם יחיא סנוואר מבין שהוא צריך את קטאר ומצרים", אמר, "יש פה חיבור אינטרסים של כל המתווכים וזה חשוב. לכן, יש הרבה מאוד יתרון לתיווך הזה. גם מול סינוואר וגם מול הנהגת חמאס מחוץ לעזה. לדעתי הם עדיין לא קוראים את המצב ולא מבינים שכולם בני מוות, שבסופו של דבר ירדפו אחריהם וכולם ימותו".

"מצד אחד אנחנו חייבים לפתור את סוגית החטופים ולהחזיר אותם כמה שיותר מהר, אבל מצד שני יש את שאלת המחיר", הוסיף, "אני חושב שהעסקה הנוכחית קצת שונה מעסקת שליט, שהיה רק חייל אחד. יש פה דילמות קשות מאוד. אני באופן אישי חושב שצריך לעשות כל מאמץ כדי לחזיר את החטופים הביתה ואחד הדברים שהכי עוזרים זו פעילות צבאית חזקה נגד סינוואר והחמאס".