מלחמת חרבות ברזל: בשישי האחרון, שר הביטחון יואב גלנט, סייר בחטיבת החרמון, שם קיבל סקירה על פעילות יחידת האלפיניסטים המבצעת את משימותיה בהר החרמון.

לאחר ירידת צה"ל דרומה: חמאס חוזר לאזורי המלחמה הראשוניים | דיווח
מסמוי לגלוי: כך פועל צה"ל לעצירת אספקת התחמושת מאיראן לחיזבאללה

בסיור בין היתר, דיבר על המגעים לעסקת החטופים והפסקת אש בעזה תוך התייחסות להשפעתה על החזית הצפונית: ״אם חיזבאללה חושב שכאשר תהיה הפסקת אש בדרום, הוא יחדל את האש ואנחנו נעצור – הוא עושה טעות גדולה. אני אומר כאן בצורה מפורשת - כל עוד לא נגיע למצב שניתן להחזיר בביטחון את תושבי הצפון, אנחנו לא נחדל. כאשר נגיע לזה, או באמצעות הסדרה או בדרך צבאית – אנחנו נוכל להיות רגועים".

בתגובה לדברי השר, אמר איתן דוידי, יו״ר מושב מרגליות במבואות החרמון: ״אני מקווה מאוד שגלנט באמת התכוון למה שהוא אמר. אין לי אמון מלא בממשלה ובשרים - אבל כל שנותר הוא לקוות״, אומר. ״המצב צריך להיות כזה שיביא את מדינת ישראל לנהל את המלחמה מול חיזבאללה - ולא שארגון הטרור יכתיב לנו את הקצב.

בהמשך, הייתי שמח לראות הכרעה - שישראל תשכיל להרחיק את חיזבאללה צפונית לליטני על פי הסכם 1701 דרך הסכמים, שיח, דיפלומטיה, ואם לא תהיה ברירה - אז בדרך צבאית. צריך שמדינת ישראל תחזור ותשמור על גבולותיה, שאזרחיה יוכלו לעבד את הקרקע עד הסנטימטר האחרון - כי היום ברור לכולנו שזה לא אפשרי״.

״אני חושב שהיה צריך לנקוט ביד קשה מול ארגון הטרור כבר מזמן, ואני מצפה שצה״ל ינהל את הלחימה בעצימות גבוהה יותר ובפעולות התקפיות יזומות שלנו - ולא רק הגנתיות. ככל שחיזבאללה יגביר עצימות - שידע שצה״ל יפעל בחוזקה אפילו יותר ממנו.חיזבאללה צריך להבין שהוא לא מנהל את הצפון, את הצבא או את השגרה של מדינת ישראל. אם לא הבין עד עכשיו - הגיעה העת להסביר לו״, קובע דוידי.

שר הביטחון יואב גלנט באיום לחיזבאללה (צילום :שחר יורמן )

עוד מתייחס לדבריי גלנט בכל הנוגע להמשך הלחימה בצפון ואומר כי ״כשתהיה הפסקת אש בעזה, אני מקווה מאוד שבמערכת הביטחון לא יגידו שארה״ב התערבה ועצרה אותם מלהמשיך לתקוף בלבנון, ושאכן לא נעצור בלחימה״.

גם גיורא זלץ, ראש מועצת גליל עליון התראיין ל״מעריב״ והביע ביקורת על דבריי השר: ״אני מעריך את גלנט ואת עשייתו, אך אני חושב שהגיע הזמן להבין שבמדינת ישראל החדשה, שקמה על חורבות ה-7 באוקטובר, הכרזות וסיסמאות אינן מספיקות לתושבים. כל תושבי מדינת ישראל מבקשים לראות מטרות ברורות, מובנות וברות השגות - ולא סיסמאות ריקות מתוכן שלא אומרות שום דבר״.

בהמשך לדברי גלנט, זלץ מסר כי ״חייבים להיות הרבה יותר ברורים בהגדרת המטרות בצפון - ולקבוע שתי מטרות צבאיות: ראשית, הסרת ירי הטילים בכינון ישיר, ושניה, מניעת היכולת של המחבלים לחדור לשטח מדינת ישראל.

שתי המטרות הצבאיות האלה יחד עם תוכנית כלכלית משמעותית ועם תקציב תוספתי משמעותי - יכולים בתוך 3-6 חודשים, להתחיל ולהחזיר את תושבי הצפון הביתה. זה מה שאנחנו מצפים מהממשלה. אנחנו נעשה את חלקנו, תעשו אתם את החלק שלכם".

מורן דדוש, המפונה מביתו במושב גורן, טוען שאמירותיו של גלנט חוזרות ונשנות מאז תחילת המלחמה: ״טוב יעשה שר הביטחון - שיפסיק לדבר ויעשה. מה-7 באוקטובר, אנחנו שומעים מפיו את אותם הדברים - רק בסגנונות שונים. אנחנו עקורים מביתנו ועסקינו מעל לשלושה חודשים ללא שום אופק עתידי, ילדינו פזורים בבתי הספר בכל רחבי הארץ. טוב יעשו הוא ויתר שרי הממשלה להעניק לנו אופק ביטחוני שונה מיסודו.

אנחנו רוצים ביטחון מלא ולא תחושת ביטחון, אנחנו רוצים הכרעה עכשיו למעננו ולמען ילדינו. שלא יהיה ספק, אנחנו מוכנים להישאר רחוקים מהבית כמה שצריך בשביל השגת אופק ביטחוני חדש בגבול".