שלום בן חנן, ראש אגף לשעבר בשב"כ ועמית מחקר במכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן, שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב ואודי סגל ברדיו 103fm והתייחס למגעים בעסקה החטופים מתגבשת ועל הדיווחים על המחלוקת בין בכירי הארגון, יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה. 

נאומו של גלנט תחת מבחן? יו"ר מושב בצפון: "אין לי אמון מלא בממשלה״
כיבוש רפיח וגדיעת האספקה: אלו הם נקודות התורפה של חמאס

"אנחנו מכירים את המתח בין סינוואר להנייה כבר די הרבה שנים" אמר בן חנן. "הנייה די הורחק מהרצועה לתפקיד הנוח של מנהיג חמאס העולמי, שבעבר היה יותר משמעותי בחמאס. מאז שסינוואר נכנס לרצועה, הוא העביר את משקל הכוח העולמי לרצועת עזה. איני יודע אם אלו טריקים אבל ברור שיש מתח ופער, וסינוואר והנייה רואים את הדברים אחרת. אני מאוד מקווה שסינוואר לחוץ, אני לא חושב שיש אפשרות אחרת. אני לא בטוח שהגענו לתחושת מצוקה, אך לאחר פיצוץ העסקה הקודמת והלחימה העיקשת בה הוא לא מוכן לעשות שום מו"מ, אין ספק שההסכמה לאיזושהי עסקה מעידה על לחץ מסוים. עד כמה? נראה לפי הדרישות". 

בהמשך הוסיף: "אנחנו עדיין לא הצלחנו להוריד את סנוואר מהדרישות היותר קשוחות כמו הפסקה טוטלית של המלחמה ודרישות נוספות שלדעתי את חלקן לא שמענו אלא רק ברמזים. הרבה מעבר לשחרור אסירים. יכול להיות שנוח גם לחמאס לעשות ניסוי, בכך שהוא משחרר חלק מהחטופים, זה עדיין משאיר את רוב הקלפים בצד שלו.

האיש הזה תכנן לחטוף 20 חטופים. הוא עדיין עם 136 חטופים, אלו המון קלפים, הוא יכול להקריב חלק מהקלפים הללו. הדבר הזה ברור גם לו וגם לנו. לכן נוח לו לנסות, לבקש תקופה ארוכה, עם תקווה שהיא תקשה עלינו לחזור ללחימה מעצם אורך ההפוגה. אין ספק שיש לו מספיק שולי ביטחון וקלפים כדי לעשות גם מו"מ כזה, וגם ללכת לשלב כזה בדרך לעסקה האחרונה". 

על המצב בעזה אמר: "ברור שבכל מקום שנצא ממנו, בלתי אפשרי לעשות את הדברים האלה גם עם דילול הכוחות והמשך הלחימה העצימה מאוד בחאן יונס וגם להחזיק את הצפון באופן כזה שלא ייכנס לשם אף פעיל חמאס. יש הרבה אנשים שחושבים שהמטרה הזו ניתנת להשגה, ואני בתוכם, היא פשוט תיקח זמן. מדברים על בערך שנה, ולכן חייבים לגלות סבלנות ולהבין שיש עליות וירידות בדרך. יש המון נפגעים מחזרת פעילי חמאס לאזור הצפוני, מדברים על כ-200 רק מהשבוע האחרון.

אם אנחנו רוצים להכניס גורמים מסוימים שישלטו בעזה לאחר המלחמה, צריך לעשות את זה במקביל להמשך הלחימה כדי שאפשר יהיה לשלוט בשטח ולא לראות מראות של פעילי חמאס שחוזרים ומטילים אימה על האוכלוסייה, ועושים צעדי משילות. את הדבר הזה צריך למנוע". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm