בפריז התקיימה בדיוק לפני כשבוע פגישה מיוחדת של ראשי המודיעין של ישראל, קטאר ומצרים בניסיון להתניע את המשא ומתן לעסקת חטופים חדשה. המטרה של ישראל מאז הפגישה היא לשבור את הקיפאון במשא ומתן, ולייצר מסגרת לעסקה. עד כה, יש דיווחים סותרים בנוגע לעסקה בכלי התקשורת השונים.

"סינוואר והנייה רואים את הדברים אחרת": ההצעה של המתווכות מפלגת את חמאס
כיבוש רפיח וגדיעת האספקה: אלו הם נקודות התורפה של חמאס

״בחמאס מנסים לדחות ככל האפשר את עסקת החטופים. באמנה של חמאס, שנחשבת לקדושה עבור אנשי ארגון הטרור ובמיוחד לסינוואר, יש סעיף שקובע ׳לא לעשות לעולם משא ומתן עם ישראל׳ - וכך הם מנסים ליישם את דברי האמנה״, אומר מיכה קובי, לשעבר חוקר בכיר בשב״כ, שמכיר מקרוב את רב המרצחים יחיא סינוואר, וחקר אותו במצטבר למעלה מ-150 שעות.

״יחיא סינוואר הוא איש שהמטרה העליונה שלו היא להכאיב ככל האפשר למדינת ישראל - תוך ביצוע פעולות שחיטה והרג ככל האפשר נגד ישראלים. הוא דבק במשימה לפגוע בנו ולא יזוז ממנה״, קובע. ״אני חושב שעד היום בישראל לא הספיקו ללמוד את אנשי חמאס, את רמת המוטיבציה שלהם לפגוע בנו, ואת צורת ההתנהלות שלהם במשא ומתן. מי שלמד את אנשי חמאס כמו שצריך יודע שהם שקרנים שלא מקיימים הבטחות, ועל פי אמנת החמאס מותר להם לעשות הכול - כולל להונות ולשקר״, מסביר. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

״מהיכרותי את האופי של סינוואר, הוא נאצי לכל דבר ועניין, לא רחוק מהיטלר. אם היה יכול, היה משמיד את כל ישראל. זה החינוך שהוא קיבל מאחמד יאסין, שהיה האיש הכי קרוב אליו. לאחר שהשתחרר מהכלא הישראלי בעסקת שליט, הוא גייס 40,000 פלסטינים להיות לוחמים-פנאטים-רדיקאליים בחמאס, סחף המונים להאמין באמנה הפלסטינית, וגרם להם להאמין בכל מה שהוא עצמו מאמין״, משרטט את קווי אופיו הישראלי שבילה הכי הרבה שעות עם סינוואר.

״בהוראתו של סינוואר, שהיה אחראי על תוכנית החינוך בחמאס שנים רבות, מגיל שנתיים ילדים אומנו לשאת חגורות נפץ, ושטפו להם את המוח כדי שיהפכו לשאהידים. אותם תינוקות שהוא אימן אותם מגיל שנתיים לרצוח יהודים בסכינים - הם חיילי הנוח׳בה מבצעי הטבח של היום״, אומר קובי. ״סינוואר היה גאה בעצמו כאשר רצח פלסטינים החשודים כמשת״פים, והרי מי שנתן לו את השם ׳הקצב מחאן יונס׳ הם הפלסטינים, לא אנחנו - ורק זה אומר הכול על האכזריות שלו. אני זוכר שבחקירות איתו הוא היה נוהג להגיד לי ׳תהרגו אותי עכשיו, אני אהיה שאהיד כדי לא למסור מידע לישראל, הוא מאוד קיצוני באג׳נדות שלו. הוא גם אמר לי ׳תוך תקופה קצרה אשתחרר מהכלא הישראלי ונחטוף חיילים, נהרוג יהודים׳, הוא לא הסתיר את כוונותיו מעולם. גם כשהוא היה בכלא - הוא נתן הוראות והוציא לפועל פעולות טרור״, נזכר. 

״יחיא סינוואר הוא אישיות מורכבת, אך צלולה מאוד, הוא יודע בדיוק מה הוא רוצה לעשות ומה התכנון הבא שלו ולדעתי הוא נגד משא ומתן באופן כללי. הוא יודע להוביל ולסחוף אחריו אנשים. הוא יעשה הכול כדי שחמאס ימשיך לפעול, אך לדעתי הוא לא ישרוד כי אנחנו נחסל אותו. אני יודע שהוא ינסה לעכב את העסקה כמה שאפשר כדי למשוך זמן, לפגוע עוד יותר בצה״ל, להרוג כמה שיותר חיילים - כי הרי הוא יודע שכל חייל אחד בשבילנו, זה עולם ומלואו. סינוואר מכיר את התרבות הישראלית על בוריה, את הספרות הישראלית - לכן יודע איפה לפגוע בנו ומה הנקודה הכי כואבת לנו. הוא לא באמת רוצה משא ומתן, אלא ינסה עד מותו למשוך את העסקה, לתעתע בנו, לשקר אותנו, להפתיע אותנו. אין לו בעיה למות עכשיו - העיקר לפגוע בכמה שיותר ישראלים ויהודים, למות כשאהיד גיבור האיסלאם והחמאס. הוא מנסה בעיקר לשרוד ולהמשיך לתעתע בנו כדי שנסכים לסגת מלחימה - וכדי שהוא יחזור לשלוט ברצועה״. 

עוד שופך אור מיכה על הקשר בין הדרג המדיני לדרג הצבאי של חמאס, בימים קריטיים אלו: ״בימים אלו, הקשר בין אנשי חמאס בזרוע הצבאית בעזה - לבין אנשי חמאס בזרוע המדינית בקטאר הוא מועט מאוד, אני לא יודע עד כמה הם מסונכרנים מאחר שאנשי החמאס בעזה מכותרים מכל כיוון - ועסוקים בעיקר בלהסתתר. הצבא מקיף את סינוואר מכל הכיוונים, יש הוכחות לצה״ל שסינוואר עבר עם החטופים במנהרות מסוימות - ואני חושב שהלחץ הצבאי משחק פה תפקיד חשוב ויהיה זה שיכריע אותו בסוף״.