ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר היום (ראשון) מסר לחמאס, זאת בעקבות הדיווחים ולפיהם ארגון הטרור  והפלגים הפלסטינים יימסרו את התשובה שלהם להצעה ב-19:00.

הארגון יוותר על דרישותיו? בחמאס יגיבו הערב למתווה עסקת החטופים
הישג אחד כבר יש לישראל: ההצעה הקטארית שמפלגת את בכירי חמאס

"המאמצים לשחרור חטופינו נמשכים כל העת. כפי שהדגשתי גם בקבינט הרחב - לא נסכים לכל עסקה, ולא בכל מחיר. הרבה דברים שנאמרים בתקשורת כאילו הסכמנו להם, כגון מה שקשור בשחרור מחבלים, אנחנו פשוט לא נסכים להם. אנחנו לא נסיים את המלחמה לפני שנשלים את כל יעדיה: חיסול החמאס, השבת כל חטופינו והבטחה שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל", אמר בפתח ישיבת הממשלה. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: Miriam Alster/Flash90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: Miriam Alster/Flash90)


עוד אמר כי "היעד ההכרחי הוא קודם כל חיסול החמאס. כדי להשיג את היעד הזה דרושים שלושה דברים: ראשית, נדרש מיטוט הגדודים של החמאס. עד היום מיטטנו 17 מתוך 24 גדודים. רוב הגדודים שנשארו הם בדרום הרצועה וברפיח, ונטפל גם בהם. שנית, נדרשות פעולות טיהור לאחר מיטוט הגדודים, כפי שכוחותינו עושים בנחישות בפשיטות תקיפות מאוד בצפון הרצועה ובמרכזה. שלישית, נדרש ניטרול התת-קרקע, כפי שכוחותינו עושים בשיטתיות בח'אן יונס, ועושים בכל חלקי הרצועה, וזה דורש עוד זמן".

בישיבה התנהל דיון סוער על מתווה החטופים המתגבש. שרים רבים דרשו שהעסקה תובא לאישור הממשלה והקבינט הרחב לא כעובדה מוגמרת (כפי שהיה בפעם הקודמת) אלא לדיון מעמיק. ראש הממשלה אמר בדיון כי ״לא תהיה הפסקה של המלחמה ללא בהשגת כל יעדיה, צה׳׳ל לא ייסוג מהרצועה ולא ישתחררו אלפי מחבלים. בעסקת השחרור הראשונה קבעה הממשלה מפתח ליחס בין מספר המחבלים ששוחררו למספר החטופים שיוחזרו, מפתח זה צריך להיות נקודת הייחוס שלנו להמשך. אנחנו עושים מאמץ אדיר ופועלים בדרכים רבות כדי לשחרר את חטופינו, אך לא בכל מחיר".

במקביל, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן אמר לרשת ABC כי "מו"מ מהסוג הזה מתקדם לאט עד שפתאום הוא מתקדם מהר, אז קשה לי לתת לוח זמנים לגבי מתי ניתן יהיה להשיג משהו או אם ניתן יהיה להשיג משהו".

גורם מדיני מסר אמש ל"מעריב" כי ההתמהמהות של חמאס שטרם החזיר תגובה רשמית למתווה העסקה נובעת מחילוקי דעות בצמרת של ארגון הטרור. "קצב ההתקדמות של המגעים לעסקה לא קשור כלל ללו"ז הלחימה של צה"ל בעזה", אמר הגורם. "אנחנו ממשיכים את הלחימה, והעיקרון המוביל הוא שכל מו״מ יהיה תחת אש. זה אומר שכל יום שחולף מקרב אותנו לפירוק מוחלט של חאן יונס והגעה ליעדים הבאים", מסר.

כזכור, ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח על חילוקי דעות פנימיים בין המנהיגים של ארגון הטרור, אשר מונעים מלהגיע להסכמה סביב ההצעה שגובשה בפסגה בפריז. על פי הדיווח, הדינמיקה בארגון "התהפכה", וראש ממשל חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר "התעייף" לאחר ארבעה חודשי מלחמה, ומוכן לקבל את ההצעה להפסקת אש ראשונית של שישה שבועות.

מנגד, מנהיגי הארגון בחו"ל ובראשם הנייה, דורשים יותר ויתורים ורוצים לנהל משא ומתן על הפסקת אש קבועה שתביא לסיום המלחמה. בין הדרישות שלהם, הם מתנים ש"כל הפסקת אש תהיה מושתתת על סיום מוחלט של הלחימה", וחזרו על הדרישה להוצאה של כוחות צה"ל משטח הרצועה.