לא שקט בצפון: מספר רב של אזעקות נשמעו היום (ראשון) במהלך שעות הבוקר והצהריים ביישובי צפון הארץ, בעקבות ירי של ארגון הטרור חיזבאללה. היישובים, שחלקם הגדול מפונים כבר מזה כמעט ארבעה חודשים, חוו היום יום אינטנסיבי במיוחד, כשאלו שעוד נמצאים שם נאלצו להתפנות פעם אחר פעם למרחבים המוגנים. נכון לשעה זו, נשמעו כ-20 אזעקות בצפון בשעות האחרונות.

בן גביר בראיון לוול סטריט ג'ורנל: "במקום לגבות את ישראל, ביידן מסייע לחמאס"
אנטישמיות בהולנד: צלבי קרס רוססו על חזית בית כנסת בדרום המדינה

לפני זמן קצר, שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין. גלנט ציין כי ״מחויבותנו עבור אזרחנו גדולה מכל מחויבות אחרת. אנו מוכנים לפתור את המשבר בדרך מדינית, אך ערוכים לכל אפשרות אחרת״. עוד נמסר מטעמו כי "השר גלנט והשליח הוכשטיין דנו באפשרויות השונות לקידום הדרכים המדיניות שיביאו לסיום העימות בגבול הצפון. השר גלנט הדגיש כי מחויבותה של ישראל עבור תושבי הצפון גדולה מכל מחויבות אחרת, ואמר כי ישראל מוכנה לפתור את המשבר בדרך מדינית, אך ערוכה לכל אפשרות אחרת".

האזעקה הראשונה הבוקר נשמעה מעט לפני השעה 11:00, ביישוב מנרה. כחצי שעה לאחר מכן הופעלה אזעקה גם ביפתח, מבואות החרמון, רמות נפתלי, מלכיה ודישון. במשך 7 דקות, הופעלו האזעקות פעם אחר פעם בחלק מיישובים אלו, כשבחלקם אף יותר מפעם אחת. 

תקיפת עמדת התצפית של החיזבאללה (צילום :דובר צה"ל)

בהמשך היום, הופעלו אזעקות פעם נוספת ביפתח, כמו גם במרגליות, ערב אל עראמשה ואילון. לאחר השעה 14:00, השיגורים התרחבו גם לחניתה, קריית שמונה, בית הלל, תל חי, כפר גלעדי ומנרה. על רקע השיגורים לעבר ישראל, בתקשורת הלבנונית דווח כי כטב"מים ישראלים תקפו לאורך היום במיס אלג'בל וגם בכפר בלידא שבדרום המדינה. 

מוקדם יותר היום, מסר שר הביטחון במהלך ביקור שקיים בבסיס חיל האוויר בתל נוף כי ״מכאן בבסיס חיל האוויר בתל נוף, אני רוצה להעביר מסר ברור - כל תקיפה של חיל האוויר ברצועת עזה, מקדמת אותנו גם להשגת המטרה וגם להבאתם של החטופים. הלחץ על חמאס עובד, הם במצב מאוד קשה ואנחנו מכים אותם. ואני אומר מכאן, הסיסמה שראיתי בכניסה לבסיס – 'אין מקום שהוא רחוק מדי', היא סיסמה מאוד נכונה עבור חיל האוויר ועבור מדינת ישראל. אנחנו נפעל בכל גזרה ונבוא חשבון עם כל מי שתקף אותנו, על מנת להבטיח את ביטחוננו ואת קיומנו״.

לובי 1701 הגיב לירי המתמשך לעבר יישובי הצפון: "אף מסיבת עיתונאים או מצגת של דובר צה"ל, מרשימה ככל שתהיה, לא תוכל להסתיר את האמת העירומה. היישובים שלנו מופגזים ואנחנו הפכנו לפליטים. תושבי הצפון מצפים לראות מעשים ולא דיבורים. תושבי הצפון לא פחות חשובים מתושבי המרכז וסבלנותנו פוקעת. מצפים וסומכים על צה"ל להתחיל ליזום ולהגיב לתקיפות האחרונות בהתאם למסרים ששידר דובר צה"ל אמש״.

שר הביטחון יואב גלנט בחרמון (צילום: שחר יורמן )
שר הביטחון יואב גלנט בחרמון (צילום: שחר יורמן )

ראש מועצת מרום הגליל עמית סופר, מסר: "בגבול הצפוני הרגשנו היום את המלחמה היטב. בחוץ קר והטמפרטורה יורדת ובגבול חם מאוד. עשרות טילים מהבוקר לעבר יישובי הצפון ורק בנס לא היו נפגעים בנפש. לתושבים שלנו יש סבלנות אבל ללא התקדמות בשטח היא תישחק. אסור לנו לאבד את  הקהילה בצפון בלעדיה נוכל לומר שלום למפעל הציוני בכללותו".

איתן דוידי, יו״ר מושב מרגליות במבואות החרמון, האשים: ״אני מקווה מאוד שגלנט באמת התכוון למה שהוא אמר. אין לי אמון מלא בממשלה ובשרים - אבל כל שנותר הוא לקוות. המצב צריך להיות כזה שיביא את מדינת ישראל לנהל את המלחמה מול חיזבאללה - ולא שארגון הטרור יכתיב לנו את הקצב".

"בהמשך, הייתי שמח לראות הכרעה - שישראל תשכיל להרחיק את חיזבאללה צפונית לליטני על פי הסכם 1701 דרך הסכמים, שיח, דיפלומטיה, ואם לא תהיה ברירה - אז בדרך צבאית. צריך שמדינת ישראל תחזור ותשמור על גבולותיה, שאזרחיה יוכלו לעבד את הקרקע עד הסנטימטר האחרון - כי היום ברור לכולנו שזה לא אפשרי״, הוסיף.