חסר תקדים: ראש מועצה מקומית מטולה, דוד אזולאי, אמר היום (שני) בשיחה ל"מעריב" כי אולי "שהות של התושבים ביישוב תגרום לממשלה לקבל החלטה", ולהגן על המדינה מחיזבאללה. לדבריו, "אני שוקל להחזיר את תושבי מטולה לבתיהם על מנת שצה״ל והמדינה יגנו עליהם מצפון סוף סוף".

גלנט במסר לארה"ב: "מוכנים לפיתרון מדיני, אך ערוכים לכל אפשרות"
המספרים נחשפים: כמה פעמים תקפה ישראל בלבנון מאז תחילת המלחמה?
"מודאגים שדמם יישפך לשווא": ראשי הרשויות בצפון מתריעים מדילול כוחות

בית שנפגע מטיל במטולה (צילום: ללא קרדיט)
בית שנפגע מטיל במטולה (צילום: ללא קרדיט)

לטענתו, זה יוביל "לקבל החלטה לפעול בצפון. השהות של התושבים ביישוב תגרום לממשלה לקבל החלטה ונראה מה המדינה תעשה". הוא אמר, "שידאגו לאבטח אותם, אם התושבים יחזרו - זה בטוח יגרום לחיזבאללה לא לירות על תושבים, לטענתו זה יגרום לצה"ל "לטפל באיום הנ"ט". באשר לממשלה, אמר: "כרגע הממשלה לא מקבלת החלטות, אני רוצה לחזור הביתה בביטחון, להחזיר אותם הביתה".

נזכיר כי ברקע לאימרותיו, ביומיים האחרונים היו ימי קרב בצפון. כ-20 אזעקות נשמעו אתמול, טיל נ"ט מירי חיזבאללה נפלו רסיסים בבית אריזה בקיבוץ ברעם שבאצבע הגליל, ונספרו שתי נפילות בשטחים פתוחים באזור נהריה והגליל המערבי - ללא אזעקה. מאז החלה המלחמה, מעל לכ-400 בתים ומבני ציבור בצפון נפגעו מאש חיזבאללה.

פגיעת רסיס במפעל בקיבוץ ברעם בגליל העליון (צילום :ללא קרדיט)

בעקבות התחממות הגזרה, שלחו ראשי יישובים בגבול הצפון אתמול מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט בדרישה לעצור את צמצום סד״כ של הכוחות הצבאיים בגזרה. בין היישובים שנשלח מטעמם המכתב הם חניתה, שומרה, נטועה, זרעית, שתולה ואבן מנחם בגליל המערבי.  ״בפגישות שנערכו ביישובנו עם גורמים צבאיים בכירים, הובא לידיעתנו שצה"ל החל לפעול לצמצום רחב היקף בסד״כ של הכוחות הפעילים באזורנו״, כך נכתב. בתגובה, דובר צה"ל ענה: "אין שינוי בסדרי הכוחות ביישובים אלא באופן היערכותם במרחב להגנה".

הירי במטולה (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
הירי במטולה (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

גם בלובי 1701 האזרחי הגיבו לירי המתמשך לעבר יישובי הצפון אתמול, שכלל ירי של ארבעה טילים מדויקים וכ-30 ירי תמ"ס, ואמרו: "אף מסיבת עיתונאים או מצגת של דובר צה"ל, מרשימה ככל שתהיה, לא תוכל להסתיר את האמת העירומה. היישובים שלנו מופגזים ואנחנו הפכנו לפליטים. תושבי הצפון מצפים לראות מעשים ולא דיבורים. תושבי הצפון לא פחות חשובים מתושבי המרכז וסבלנותנו פוקעת. מצפים וסומכים על צה"ל להתחיל ליזום ולהגיב לתקיפות האחרונות בהתאם למסרים ששידר דובר צה"ל אמש".

אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)
אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)

גם חבר הכנסת ויושב ראש סיעת "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן, התייחס למצב בתחילת ישיבת הסיעה וגם להסכם המתגבש מול לבנון: "אני שומע שממשלת ישראל מנסה להגיע לכל מיני הסדרים, זה חירטוטים, הכל עבודה בעיניים". הוא הוסיף, "הממשלה מראש אומרת שהיא מוכנה להעביר נקודות שבמחלוקת בהר דוב ללבנונים, זאת מדיניות הכלה תבוסתנית שתוביל אותנו לאותן תוצאות כמו בדרום".

עוד אמר, כי זו "הממשלה הכי כושלת ותבוסתנית בתולדות ישראל, שהובילה מדיניות הכלה מול חמאס ואנחנו ראינו לאן זה הוביל אותנו ב-7 לאוקטובר", ואמר כי היא "מתחילה עכשיו באותה מדיניות ההכלה מול חיזבאללה בצפון".

בתוך כך, ח"כ אפרת רייטן (העבודה) וח"כ אליהו רביבו (הליכוד) פנו בפנייה דחופה היום (שני) לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה להקמת מנהלת לשיקום יישובי הצפון. זאת, בהמשך לישיבת השדולה לשיקום יישובי הצפון שהתקיימה בשבוע שעבר בהשתתפות ראשי רשויות, מנהלי קהילות ותושבים מפונים. הם פנו במכתב בהול במטרה לפעול בהקדם להקמת גוף ממשלתי בנושא. לפי דרישתם, בין הסמכויות המנהלת יהיו מתן מענה לתושבים בשלב הפינוי, שיקום תשתיות היישובים, הגדרת לוחות זמנים לחזרה ליישובים ובניית תכנית כלכלית לאזור.