ברקע המגעים לעסקת שחרור חטופים נוספת, בישראל עדיין ממתינים לתשובה רשמית מצד חמאס. ענת דוידוב ואודי סגל דנו על המצב המסובך ועל המתווה המתגבש עם הכתב והפרשן לענייני ערבים אבי יששכרוף, שפרש את משנתו בנושא. 

בפתח שיחתם, התייחס יששכרוף לתשובות מצד החמאס נגד המתווה המתגבש: "זה חלק מהמו"מ, ולא הייתי ממהר להספיד את השיח שמתקיים בין חמאס לישראל. אני עדיין לא שמעתי איזושהי תשובה אחת ברורה מוגדרת. אין פה כן ואין פה לא מוחלט. יש פה כל מיני אמירות ורמזים. יש פה וויכוחים על השלב האחרון, יכול להיות שנראה התקדמות לגבי 35 החטופים הראשונים, עדיין לא יודע מה המספר של האסירים שישוחררו בתמורה, אבל יכול להיות שסביב השלב הראשון כן יש התקדמות".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בהמשך שיחתם, עלה נושא ההיכנעות לישראל: "אתה רואה את סינוואר עם דגל לבן?", שאלו המגישים. בתגובה, השיב הכתב כי  "מיהרנו לפסול את האפשרות שסינוואר יצא וייכנע, יש פה תרחיש כזה. אם זה קרא לאברהים חאלד, לעבדאללה ברגודי, יכול להיות זה יקרה לסינוואר ברגע האמת. עם הרבה לחץ צבאי על חמאס ועל הצמרת שלו, יכול להיות שנראה תרחיש". 

כאשר נשאל "מה מאפשר את החמצן להמשך הקיום של חמאס כרגע מלבד החטופים?", הסביר יששכרוף כי "ראשית, אנחנו יודעים שחמאס נערך חודשים מראש לתרחיש הזה. יש לו אוכל, מים, חמצן במנהרות, וזה לא סוד גדול - המשאיות שאנחנו מכניסים עוברות לחמאס בסופו של דבר. אנחנו רואים את חמושי חמאס כל פעם משתלטים על המשאיות, חלק מזה הולך לידי חמאס, לזרוע הצבאית, ומועבר בדרך לא דרך לאותם מחבלים שנמצאים עדיין במנהרות".

עזתים במחאה נגד חמאס, דרשו שהמלחמה תיפסק (צילום :רשתות ערביות)

האמריקאים לא מבינים את זה?
"יש פה באמת דילמה בלתי אפשרית, האם אתה מרעיב אנשים, מונע מילדים, נשים, אין מים, אין חשמל, או שהולך על גישה קצת יותר פייסנית, שאומרת 'בואו נדאג לאוכלוסייה, יכול להיות שחלק יגיע לחמאס ונראה מה קורה'. האמריקאים לא תמימים, הם לא עד כדי כך טיפשים, אבל הם אומרים 'עדיף לנו שהאוכלוסייה לא תרעב ושכל העולם יקום עליכם', על זה שאנחנו מרעיבים שם אוכלוסייה, 'עדיף שחלק מזה יגיע לחמאס מאשר שתגיעו לתוצאה הפוכה ויפנו אתכם מעזה כמעט בכוח'".

בסוף הפנטזיה הישראלית היא שהעזתים יתעוררו, יקומו, יזרקו את חמאס ואז יהיה לכם חיים טובים. יש גורם שאפשר בכלל לבנות אותו, לייצר כתובת כזו?
"יש גורם, אבל אנחנו לא רוצים לקבל את הגורם הזה. יש פה את הקטסטרופה הכי גדולה שהייתה לישראל מרגע הקמתה, אבל יש פה גם הזדמנות מדינית יוצאת דופן. עושים שינוי ברשות הפלסטינית, לוקחים כוחות ערביים שמוכנים לבוא לצד גורמים ברשות הפלסטינית, בואו ניתן להם הזדמנות. זה לא שאני מאוהב ברעיון הזה, זה לא שאני אומר 'אבו מאזן, איזה חמוד'. אין פה כרגע חלופה אחרת. ישראל יוצאת, חמאס נכנס, זו החלופה האחרת - זה המשמעות לא לדבר על היום שאחרי. אנחנו במו ידינו, כמו לפני שבעה באוקטובר, סוללים את חזרתו של חמאס לשטחים מהם צה"ל יוצא".

לבסוף, כשנשאל האם עסקת החטופים מתרחקת, הוא ענה: "אני לא בטוח שהיא מתרחקת, יש פה מו"מ, מו"מ קשה. כדי להגיע לתנאים טובים יותר במו"מ הפעילות הצבאית צריכה להימשך, אפילו להתחזק, כדי שסינוואר יבין שאין לו יותר מדי ברירות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm