שמו של יהודה פוקס ממשיך לעלות בכותרות בעוד שהוא חוטף אש, בעיקר מתושבי אזור יהודה ושומרון. מי הוא יהודה ופוקס למה זועמים עליו? "מעריב" עושה לכם סדר.

חיסול אנשי תקשורת והוצאות להורג בפומבי: מה קורה בתימן תחת השלטון החות'י?
הבכירים על הכוונת: טנקים מקיפים את אחד המעוזים האחרונים של חמאס בחאן יונס

יהודה פוקס הוא קצין בצה"ל בדרגת אלוף, המשרת כמפקד פיקוד המרכז. קודם לכן שימש, בין היתר, נספח צה"ל בארצות הברית, מפקד אוגדת עזה, קצין חי"ר וצנחנים ראשי, מפקד חטיבת הנח"ל ומפקד בה"ד 1. גל הכעס הגדול כלפי הקצין לאחרונה, נבע, לטענת המוחים נגדו, ממספר החלטות שביצע במערך הפיקודי.

תרגיל אוגדתי שהתקיים אתמול על ידי אוגדת איו"ש דימה תרחיש קיצון של אירועי חטיפת חיילים, טבח ביישובים ופיגועים קשים בדומה לטבח בעוטף עזה. התרגיל, שדימה בין היתר מתיישב ישראלי שחוטף פלסטיני, עורר סערה במדינה וביקורות רבות על צה"ל ועל מובילי התרגיל. בין המובילים, היה גם אלוף הפיקוד יהודה פוקס.

ראש מועצה מקומית אפרת, עודד רביבי קרא בדחיפות לפוקס להתנער מהתרגיל: "קורא לידידי, אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס להתנער בקולו מאופי התרגיל שהתקיים היום ולהדגיש מצידו כי מדובר בתקלה". למרות שבצה"ל התנצלו על התרגיל, בהתיישבות ממשיכים לקרוא להדחת האלוף פוקס.

בחודש נובמבר האחרון, לתושבות השומרון נמאס מההתנהלות המתרפסת, לטענתן, באזור ומהעובדה שההחלטות המתקבלות בעיקר בקרב פיקוד מרכז פוגעות בתחושת הביטחון שלהן. עשרות מנשות השומרון הגיעו במהלך החודש להפגין מול ביתו של אלוף הפיקוד יהודה פוקס ביישוב חורשים, תוך שהם קוראות: "דורשות ביטחון לילדינו".

פקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, על הפיגוע בשומרון, קרדיט: דובר צה"ל

לדבריהן, ההחלטה להפגין מול ביתו של האלוף מקורה בהחלטה על פתיחת צירי התנועה לערבים באזור, שורת פיגועים שהתרחשו לאחרונה ביו"ש ואישור מסיק ערבי בשטחי הישובים בתקופה האחרונה. אחת ממי שהגיעו לחזק ולתמוך במפגינות הייתה חברת הכנסת לימור סון הר-מלך, שקראה: "הכתובת שזהרה על הקיר כבר התממשה, לא נחכה לאסון הבא". 

ההפגנה מגיעה על רקע מחאה ממושכת שמקיימות מדי יום נשים שבעליהן גויסו למילואים בכניסות לשכם וטול כרם. במסגרת המחאה, שהחלה שלושה ימים לפני הרצח של אלחנן קליין בצומת הסמוך לשבי שומרון, חסמו הנשים בגופן את התנועה לכלי רכב ערבים ודרשו מאלוף הפיקוד להשיב את המחסומים ביציאה מהכפרים והערים הערביות.

אך זו לא הפעם הראשונה בה יצאה חברת הכנסת סון הר מלך נגד פוקס. בחודש אוגוסט האחרון, לאחר הפיגוע בחווארה, בו נרצחו שי סיילאש ניגרקר בן ה-60 ובנו אביעד ניר בן ה-29, ביקרה חברת הכנסת את פוקס בחריפות: "הוא מנחיל מדיניות פרו-ערבית שפוגעת ביהודים ובמתיישבים. אני לא יודעת אם הילדים שלי יחזרו בשלום. זאת מדיניות מופקרת ואני לא אעבור על זה בשתיקה".

בחודש מאי 2023, שלטים ומודעות נגד מפקד פיקוד מרכז נתלו לאורך כביש 60, הכביש המרכזי ביותר ביהודה ושומרון. על המודעות נכתבה פנייה לנציגי הציונות הדתית: "ההתנכלות להתיישבות נמשכת, שישה פינויים בשבוע: סמוטריץ', בן גביר, פוקס לא סופר אתכם". גורמי הביטחון מיהרו לגנות את המקרה.

מודעות הענק נגד יהודה פוקס (צילום: ללא קרדיט)
מודעות הענק נגד יהודה פוקס (צילום: ללא קרדיט)

ארבעה חודשים לאחר מכן ההסתה נגד פוקס החריפה, והפכה בינלאומית עם הפצת תמונתו של פוקס ברשת כשהוא במדי נאצים בדמות היטלר ובשילוב צלבי קרס ודגל המפלגה. לאחר בירור של השב"כ נמסר כי "מבדיקות שבוצעו ביחס לפרופיל שבאמצעותו פורסמה היום תמונתו של האלוף יהודה פוקס, מפקד פיקוד מרכז במדים של נאצי, מוערך בסבירות גבוהה כי מדובר בפרופיל פיקטיבי המתופעל על ידי גורמים איראנים".

ברשת החברתית טוויטר צייצה אותה משתמשת חשודה את התמונה של מפקד הפיקוד וכתבה: "יהודה פוקס הוא רודן ודיקטטור שמפעיל אמצעים דיקטטורים כדי להשתיק מי שיפרסם ביקורת נגדו". הפוסט כבר הוסר מהרשת, אך הועבר לבדיקת המשטרה והפרקליטות שלא מצאו היבט פלילי בפרסומו.

תמונת האלוף שפורסמה בטוויטר (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
תמונת האלוף שפורסמה בטוויטר (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

התמונה בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.  אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת : [email protected]