יחסי מצרים-ישראל בסכנה? בוול סטריט ג'ורנל דווח היום (שלישי) כי ישראל הודיעה שתשלח כוחות קרקעיים להילחם ברפיח, הממוקמת בדרום עזה וגובלת עם מצרים. מהלך שכזה, עלול להעמיד סיכון את היחסים עם המתווכת המצרית, שכן בעיר חוסים יותר ממליון אזרחים עזתיים שהועברו למקום מצפון הרצועה.

הבכירים על הכוונת: טנקים מקיפים את אחד המעוזים האחרונים של חמאס בחאן יונס
ההחלטה בידינו? במבט מקהיר, ישראל היא המפתח לפתרון ולא סינוואר | ג'קי חוגי

מקורות מצריים דיווחו כי קהיר לוחצת להפסקת המהלך ולעצירתו מהחשש כי פלסטינים עלולים לנסות לפרוץ למדינה על מנת לברוח מאיזור האש, ובכך ליצור אי יציבות בגבולות. 

זמן קצר לאחר שישראל הודיעה למצרים כי היא מתכננת מבצע קרקעי ברפיח, גורמים מצרים הזהירו כי אם פלסטינים יאלצו לחצות לחצי האי סיני, יושעה הסכם שלום בן עשרות שנים בין שני הצדדים.

חלוקת מזון במתקן של אונר''א ברפיח (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)
חלוקת מזון במתקן של אונר''א ברפיח (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)

עוד דיווחו הגורמים כי בשיחות סגורות ישראל הגיבה לטענות שהיא תאפשר תחילה לאנשים ברפיח להתפנות חזרה לאזורים מהם נמלטו בעבר לפני שיפעלו בגבול, אולם מצרים מצידה הניחה גדרות תיל מעל חומות הבטון שהציב הצבא המצרי בתחילת המלחמה בגבול עם רצועת עזה.

מהאו"ם נמסר על המהלך: "המתקפה הקרקעית הישראלית על רפיח עלולה להוביל לביצוע פשעי מלחמה שיש למנוע בכל מחיר".

כזכור, ארצות הברית לוחצת על ישראל לקבל עסקה שתסלול את הדרך להפסקת אש קבועה ולשחרורם של כל החטופים שמוחזקים בשבי חמאס. אנטוני בלינקן, מזכיר המדינה, נמצא השבוע באזור לביקורו החמישי מאז ה-7 באוקטובר, כולל עצירה בישראל ובגדה המערבית כדי לדון בין היתר במשבר ההומניטרי ובעניינים נוספים עם המנהיגים.

אמש הצהיר שר הביטחון יואב גלנט לתקשורת, התייחס להמשך התמרון והגעה של הכוחות לרפיח ואמר: "התמרון היבשתי הוא הדרך להכריע. נגיע גם אל המקומות בהם טרם לחמנו, במיוחד אל מרכז הכובד האחרון שנותר בידי חמאס - רפיח, ידע כל מחבל כי סופו יהיה כמו של אלו בכל מקום אחר ברצועה - כניעה או מוות. אותן לחץ צבאי המקדם את פירוק החמאס מקדם אותנו במאמץ להשבת החטופים. החמאס מבין רק כוח, הוא מחפש שקט. אותם אלו שרצחו נשים וילדים מחפשים מקלט".