ראש הממשלה בנימין נתניהו דרש היום (שלישי) תשובות ותחקיר מצה"ל בעניין התרגיל שאירע אתמול, בו דימו כוחות צה"ל חטיפה של ערבי בידי מתיישב.

שוב חוטף אש: מי הוא יהודה פוקס ולמה זועמים עליו? | מעריב עושה לכם סדר
סמוטריץ' על תרגיל צה"ל: "אבדן עשתונות ערכי טוטאלי"; בצה"ל הצטערו: "זו הייתה טעות"

מלשכתו של נתניהו נמסר: "התרחיש הפיקטיבי הזה מנותק מהמציאות, לא ראוי ועושה עוול לציבור שלם ויקר של המתיישבים בזמן שרבים מהם נלחמים בחירוף נפש ואף נופלים למען הגנת ישראל. איני מוכן לקבל אטימות לב כזאת כלפי אחינו ואחיותינו ביהודה ושומרון".

זמן קצר לאחר מכן, השר בני גנץ ביקר גם הוא את התרגיל: ״ההחלטה לתרגל חטיפת פלסטינים על ידי אנשי ההתיישבות במסגרת ״ביום אויב״ הייתה טעות. צה״ל תחקר אותה והתנצל וטוב שכך". עם זאת, בחר לבקר את תגובתו של נתניהו, שלטענתו עשה לכך שימוש פוליטי: "ההחלטה של ראש הממשלה להשתמש באירוע כדי לפגוע בצה״ל ובלכידות ממניעים פוליטיים מיותרת, ומצריכה גם היא תחקיר והתנצלות שלו, בפני צה״ל וכל אזרחי ישראל".

הרמטכ"ל הרצי הלוי, התנצל הערב על קיום התרגיל: ״צה״ל נלחם בכל הזירות, וביהודה ושומרון מתמודדים הכוחות מול טרור אכזרי בסביבה מורכבת. התרגיל שבוצע אתמול נועד להכין את הכוחות להתמודד עם מגוון רחב של תרחישים, במטרה לשפר את מוכנותם. עם זאת, התרחיש המדובר לא היה צריך להיות מתורגל וזוהי שגיאה. אנחנו נתחקר ונלמד, ואנו מצטערים בפני כל מי שנפגע מכך".

דובר צה"ל הבהיר אתמול כי "במהלך תרגיל רחב באוגדת איו״ש לשיפור מוכנות האוגדה וההגנה במרחב לשמירה על ביטחון התושבים, תורגלו למעלה ממאה תרחישים שונים ובהם תרחישי קיצון. צה״ל לא תרגל תרחישים המדמים מתיישבים כאויב, והסימון בוסטים המדוברים אשר מטרתם להפריד בין מתורגל למתרגל הינה כחלק משגרת הבטיחות התרגילית. במקרה הנוכחי טעות היה לסמנם בכיתוב שכזה ואנו מצרים על כך. לצה״ל קשר הדוק עם ההתיישבות, והוא פועל להגנתם מסביב לשעון ובשיתוף פעולה".

בעקבות ביצוע התרגיל והסערה שהגיע אחריו, רבים באזורי ההתיישבויות קראו להדחת מובילי התרגיל, בהם גם אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס. ראש מועצה מקומית אפרת, עודד רביבי קרא בדחיפות לפוקס להתנער מהתרגיל: "קורא לידידי, אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס להתנער בקולו מאופי התרגיל שהתקיים היום ולהדגיש מצידו כי מדובר בתקלה". למרות שבצה"ל התנצלו על התרגיל, בהתיישבות ממשיכים לקרוא להדחת האלוף פוקס.