לאחר הטבח הרצחני שאירע בחודש אוקטובר האחרון והוביל למלחמה המתמשכת, רבים מתושבי עזה עברו לאזור רפיח. רבים מאלה שהגיעו לאזור הם מחבלי חמאס, כשהם עושים זאת במדים אזרחיים. 

"יחסי ישראל-מצרים חזרו לנקודת ההתחלה": דילמת מעבר רפיח בשיאה
נשיא ארגנטינה נחת בישראל; אבל הברכה של ישראל כ"ץ גנבה את ההצגה

היום (שלישי) הופץ תיעוד יוצא דופן מרפיח, שבו נראים מחבלי חמאס כשהם מכים קשות אזרחים עזתים בבית הספר לעקורים במקום. בישראל מתבטאים לאחרונה פעמים רבות בנוגע לכניסה אפשרית לאזור רפיח, שתהיה הכרחית על מנת לטפל בהברחות הנשק שעוברות באמצעות המנהרות ממצרים לעזה, דרך המעבר. 

דיאא' רשוואן, מנהל לשכת ההסברה הממשלתית במצרים, התייחס לכך, ואיים כי כל מהלך ישראלי לכיבוש ציר פילדלפי בגבול בין מצרים לעזה יוביל לאיום חמור ורציני על היחסים בין ישראל למצרים.

בשבוע שעבר, התייחסו ב"וושינגטון פוסט" לסוגיה הנפיצה וציטטו את מיכל מילשטיין, עמית בכיר באוניברסיטת רייכמן. "השבת השליטה הישראלית באזור תהיה חיונית ליצירת מצב אסטרטגי חדש בעזה, שבו חמאס לא יוכל לתקוף שוב את ישראל", אמר. 

עוד הוסיף כי "יש להשתלט על המעבר הזה, אחרת המשמעות היא כי גם אם תהיה הפסקת האש, חמאס ימשיך לקבל את כל מה שהוא צריך מהבחינה הצבאית. גורמת ביטחונית צוטטה גם היא בכתבה: "עם זאת, השתלטות של ישראל על אזור מעבר רפיח וציר פילדלפי תסכן את הסכן השלום בין ישראל למצרים שנחתם בסוף שנות ה-70, כך על פי המאמר. "יש להדגיש בקפדנות שכל מהלך ישראלי בכיוון זה יוביל לאיום חמור על יחסי מצרים-ישראל".