ישראל וארה״ב דנות בימים האחרונים בסוגיית מתווה להגליית בכירי חמאס כחלק מעסקה רחבה, סוגיה שהועלתה בין היתר בפגישות שקיים השר רון דרמר בוושינגטון, כך על פי דיווח היום (שלישי) ברשת 13. 

הסיכוי האחרון של סינוואר? זו המדינה שהוזכרה כיעד להגליית ראשי חמאס
דורש את סיום הלחימה: חמאס דחה את מתווה עסקת החטופים

בכירים בסביבת נתניהו אמרו בימים האחרונים בשיחות סגורות שזו אופציה טובה מאוד מבחינתה של ישראל כי לשיטתם ״משמעות ההגליה היא קץ ההנהגה של חמאס״.

כזכור, בחודש שעבר דווח על הצעה חדשה של גורמים בדוחא הכוללת הגלייה של ראשי חמאס מרצועת עזה למדינה שלישית. על פי הדיווח, בתמורה לכך חמאס ישחרר את כל החטופים הישראליים שנמצאים בידיו, אולם יעשה זאת בשלבים עד להסגת כוחות צה"ל מעזה. 

בחודשים האחרונים פורסמו בעיתונות הזרה מספר יוזמות דומות, שעשויות לשפוך אור על הרעיונות שעומדים בבסיס המאמץ המדיני הנוכחי. לפני כשבועיים פירסם ה"לה מונד" הצרפתי כי סעודיה מעורבת מאחורי הקלעים בניסיון להגיע לפשרה שתסיים את המלחמה בעזה. על פי הדיווח, הסעודים הקימו מה שהם מגדירים "צוותי חשיבה" בניסיון להציע לצדדים פתרונות יצירתיים למשבר. מסמך חסוי שהגיע לידי כתב ה"לה מונד" ניסח תוכנית שבה המרכיב המרכזי הוא שמנגנון סיום המלחמה צריך לכלול הגלייה של ראשי הזרוע הצבאית של חמאס שנמצאים כעת ברצועת עזה לחו"ל, ובאופן ספציפי כנראה לאלג'יריה.

על פי המקורות ששוחחו עם העיתון, כותב המסמך הסעודי עבד אל-עזיז אל-סאגר כיוון בדבריו בעיקר לדמויות מוכרות כיחיא סינוואר ומוחמד דף, שהוגדרו "המנהיגים הצבאיים והביטחוניים של חמאס". הצעת התוכנית הסעודית הוגשה לאן גרילו, מנהלת מחלקת צפון אפריקה והמזרח התיכון במשרד החוץ הצרפתי.

לטענת העיתון, אלג'יריה מצוינת כיעד אפשרי לגלות עבור מנהיגי חמאס בגלל קשריה הטובים עם קטאר ואיראן, שהוגדרו בסעודיה כתומכות העיקריות  בארגון הטרור, וכן בשל מה שהוגדר כ"יכולתה הביטחונית" שתאפשר לה "לשלוט בפעילות של המנהיגים האלה". 

הרעיון מזכיר את הפינוי ההמוני לו הסכימה ישראל במהלך מלחמת לבנון הראשונה ב-1982, אז גלו יאסר ערפאת ומנהיגי אש"ף מביירות הנצורה על ידי צה"ל. אז הגיעו המפונים באמצעות אונייה שלוותה בידי הצי הצרפתי לאתונה, ומשם עברו לתוניסיה.